Slováci sú vo výbere farieb konzervatívni. No favorita čiernu preferujeme stále menej.
Každá farba niečo vyjadruje. Čiernu si ľudia volia pre pocit luxusu a elegancie. Na sivej je zas menej vidno špinu. Biela sa stáva stále populárnejšou, no na svete je oveľa viac farieb, ktoré dokážu vyjadriť nielen charakter auta, ale aj jeho majiteľa.
Spoločnosť AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete autobazárov, vypracovala štatistiku sledujúcu farebné trendy a preferencie u zákazníkov. Zistili, že čierna trhu dominuje, ale nie je absolútnym víťazom v každej kategórii. Farbu auta vo svojej štatistike spojili s vekom a pohlavím kupujúceho a výsledok celkom prekvapil.
Čím staršia, tým červenšie
U žien záujem o čiernu farbu klesá vo všeobecnosti a v kategórii zákazníčok senioriek predstavuje až šiestu najobľúbenejšiu farbu. Medzi dámami v rokoch je najobľúbenejšia červená.
Takmer každé piate (19 %) predané auto, ktoré si kupuje žena do 25 rokov, je čierneho lakovania. No podiel tejto farby na všetkých predaných kúskoch pri ženách nad 60 rokov predstavuje menej ako desatinu (9,8 %). V prípade červenej sú čísla prevrátené. Z približne desatiny u mladých vodičiek sa stane približne pätina u senioriek.
Chlapi volia čiernu
Klesajúci trend v neprospech čiernej je badať aj u mužov. Napriek tomu ale dominuje vo všetkých vekových kategóriách. Chalanom do 25 rokov predávajú čierne každé tretie auto (35,7 %) a pánom nad 60 rokov len každé piate (18,9 %). Zaujímavosťou je napríklad hnedá farba, ktorú si vo vyššom veku volí až 5 % zákazníkov.
Ktorá farba je naj?
Z tohto vyplýva, že najväčší dopyt je po čiernom lakovaní. V tomto segmente je však zákonite aj najväčšia ponuka. Ak sledujete čo najnižšiu kúpnu cenu auta, zvolíte si pravdepodobne základné nemetalické farby. Ak však chcete auto odpredať za vyššiu cenu, AURES odporúča metalízu univerzálneho odtieňa.
Ak by ste zháňali auto s dôrazom na bezpečnosť, mali by ste voliť oranžové lakovanie. To však v prípade odpredaja nepatrí medzi najobľúbenejšie. Oranžovú farbu si v sieti AURES vybral iba jeden zo sto (1,2 %) zákazníkov.