Uf, keby ste to vedeli. Keby ste len tušili, ako veľmi som sa bránil tomu, aby som to napísal. Ale udržal som sa a tento vtip som na vás nevypálil hneď v nadpise: je tu nový McLaren Elva a určite nebude pomalý ako korytnačka.
Prosím, prepáčte mi to, ale musel som. Strašné, však? Nebojte sa, už budem dobrý.
Nie, okej, naspäť k veci. McLaren dnes predstavil nové auto! Všetci vo veku do 12 rokov majú sviatok, tí do 15 rokov a fanúšikovia Formuly 1 spozornejú a pre tých ostatných sa planéta otáča rovnakým smerom aj rýchlosťou, lebo s cenovkou okolo 1,7 milióna eur ich to naozaj zaujímať nemusí.
Z rodiny Ultimate Series
Podobne ako modely P1TM, Senna a Speedtail, aj Elva je pokračovateľom rodu naozaj vymaxovaných, takmer-pretekárskych áut od anglickej automobilky. Tento konkrétny vzdáva všetky pocty modelu McLaren-Elva M1A z roku 1965, ktorý ako prvý prišiel s tým, že mať extrémne rýchle auto bez čelného skla je vlastne v pohode, pretože vodič a spolujazdec sú pred vyvetraním dutín chránení vzduchovou bublinou. Tento jav je možný najmä vďaka vhodnému tvarovaniu prednej časti auta a okolia prístojového panela.
V skratke: Vidíte tie mrežované prieduchy na kapote? Nimi vychádza hore vzduch, ktorý je privádzaný zospodu vozidla, čím sa spomínaná vzduchová bublina vytvorí. Tento systémik dostal dokonca aj svoje vlastné meno a skratku (!): hovorí si Active Air Management System (AAMS).
Neskúšali sme to, ale osobne si dovoľujem byť trocha skeptický. 600 kilowattov, čiže v ľudskej rečí 815 koní, je naozaj dosť na to, aby vás pred okolitým svetom chránilo…nič. Rovnako prehrotený je aj údaj o krútiacom momente: 800 newtonmetrov dokáže rozhodne veľa. Napríklad rozpohybovať túto ľahkú karosériu z nuly na stovku za menej ako tri sekundy, pričom na 200 kilometrov za hodinu ich potrebuje presne 6,7. Ak si ešte pamätáte na Sennu, to je ešte o kúsok menej, ako potreboval špeciál pomenovaný po Ayrtonovi.
McLaren ozrejmuje, že auto je plne homologované pre všetky kľúčové trhy a jedným dychom dodáva, že k nemu veľmi rád pribalí aj výfukový systém so štyrmi koncovkami, aktívne hydraulické odpruženie, či elektrohydraulický posilňovač riadenia pre precíznejšie reakcie na volant.
A teda, aby sme s informáciami boli úplne kompletní, McLaren ponúka aj verziu s čelným sklom. Ale to by asi úplne nebolo ono, že?