Láka vás cesta okolo sveta? Táto expedícia má ešte voľné miesta!

2662
Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: Autor
" "

Expedície sa dnes už veľmi nerobia. Legendárna cesta Tatrovky okolo sveta z rokov 1987 až 1990 sa však zopakuje – a stane sa tak už tento rok. Má síce o nápravu menej ako pôvodný expedičný stroj, no o to viac odhodlania a naozaj skúsenú posádku. Akoby toho nebolo málo, tejto cesty sa môžete zúčastniť aj vy!

V sobotu 22. februára 2020 odštartuje expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 z Prahy a následne hneď v nedeľu 23. februára bude štartovať na cestu okolo sveta z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Znova, no celkom inak

“Bude to najvýznamnejšia česká a aj slovenská expedícia,” hovorí Marek Havlíček, jeden zo zakladateľov projektu TKS2. Trasa povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, prejde Južnou, Strednou a Severnou Amerikou a cez celý Africký kontinent späť do ČR. Celkom je v pláne prejsť viac ako 270.000 kilometrov a navštíviť takmer 70 krajín sveta.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Marek Havlíček a Petr Holeček
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Zakladatelia projektu Tatra kolem světa 2, Marek Havlíček a Petr Holeček, sú ostrieľaní cestovateľskí matadori a presne 30 rokov po návrate pôvodnej československej expedície vyrazia na trojročné putovanie. „TKS2 je úplne nový súčasný projekt, v ktorom si kladieme za cieľ nadviazať na pôvodnú expedíciu z rokov 1987 – 1990, vzdať jej tak poctu a oživiť jej vtedajšiu veľkosť. TKS2 ale určite nechce pôvodnú expedíciu kopírovať,“ dodáva Petr Holeček.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: Autor
Zdroj: Autor

„Snažíme sa sprostredkovať poznanie každému, kto má túžbu naplno prežiť bežné denné činnosti naozajstnej expedície a zažiť autentické zážitky z ciest, ktoré sa nedajú nahradiť iba rozprávaním na prednáškach či sledovaním dokumentu v TV. Dočasní členovia nášho tímu budú naši podporovatelia a priaznivci, ktorí zažijú životné dobrodružstvo a odvezú si priamu skúsenosť z jednotlivých krajín a práve aj vďaka nim celý projekt môžeme realizovať,” hovorí Petr Havlíček. „Chceme, aby tu po skončení tejto expedície zostalo niečo trvalé a našou expedíciou máme v pláne prispieť k lepšiemu svetu. Budeme rozdávať po svete školské potreby deťom a natáčať dokumentárny seriál o ceste a krajinách, ktorými budeme prechádzať”.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: Autor
Zdroj: Autor

“Jedným z mini projektov je aj vymazanie našej uhlíkovej stopy, takže budeme počas cesty vysádzať pamätné stromy,“ uzatvára Marek Havlíček.

„Cestovateľský sen je splnený! Trvalo nám 18 mesiacov, kým sme z pôvodného vojenského špeciálu určeného pre iracké púšte postavili naše expedičné vozidlo,
v ktorom prežijeme tri roky života na ceste okolo sveta. Auto vyzerá úplne inak, než to pôvodné z prvej československej expedície „Tatra kolem světa“ – a to je dobre. Tak sme to od začiatku chceli,“ dodáva Petr Holeček.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: Autor
Zdroj: Autor

Tatra nezná bratra!

Rovnako ako interiér sa bude líšiť i celkový vzhľad auta – a to počnúc iným počtom náprav – oproti šiestim kolesám budú kolesá štyri, a to prevažne z ekonomických dôvodov. Motor je vidlicový osemvalec s objemom 12.667 cm3 a výkonom 230 kW a pochádza, tak ako celé auto, z roku 2005. Je čiastočne prestavaný na vodíkový pohon, čím sa zvýšil jeho výkon o 12% a zároveň sa znížili jeho emisie o 37%. „Vyrobili sme tak prvú hybridnú expedičnú Tatru, ktorá sa vydá na cestu okolo sveta s výrazne menšou uhlíkovou stopou,“ podotkol Marek Havlíček.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: Autor
Zdroj: Autor

Podvozok 4×4 je postavený na pneumatikách 14,00 R20 a pre efektívnejšiu jazdu v teréne bol doinštalovaný systém s vonkajším dofukovaním každej pneumatiky. Vozidlo dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 125 km/h. Pohotovostná hmotnosť expedičného vozidla je 13 ton. Celková hmotnosť vozidla je 16 ton. Celková dĺžka vozidla je 10 metrov, šírka vozidla je 2,55 m a výška 3,86 m. Kabína má jedno závislé olejové kúrenie a jedno nezávislé naftové kúrenie. Nadstavbu budú vyhrievať dve nezávislé kúrenia Webasto. Vozidlo odvezie 720 litrov vody, ktorá bude k dispozícii posádke a vďaka nej dokáže prežiť až týždeň mimo civilizácie bez dopĺňania.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Palivové nádrže s objemom 840 litrov zase zabezpečia, že posádka nebude musieť 2.500 km hľadať čerpaciu stanicu.

„Vozidlo je unikátne vybavené snímačmi na prenos dát z cesty, ktoré fanúšikom po celom svete umožnia okrem aktuálnej polohy expedície, resp. vozidla, sledovať veľmi veľa údajov o vozidle (napr. teploty agregátov, nadmorskú výšku, čistotu vzduchu v mieste, kde sa vozidlo nachádza, atď.). Tento telemetrický systém je určený nielen na zvýšenie atraktivity projektu, ale aj z hľadiska predchádzania možným poruchám na vozidle,“ podotkol Petr Holeček.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Komfort posádke v nadstavbe určite zabezpečia 2 sprchy, 2 WC a aj dve nezávislé klimatizačné jednotky Molpir. Klimatizácie sú dvojokruhové, špeciálne skonštruované ako dva nezávislé systémy, každý so svojím kompresorom a chladivom. Jedna vetva je určená pre kabínu vodiča a druhá pre priestor pasažierov a zadné zázemie stálej posádky.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

„V roku 2018 ma oslovilo vtedajšie vedenie automobilky Tatra s prosbou, či by som nepomohol projektu Tatra kolem světa 2. Prakticky okamžite sa mi vynorili spomienky a s nimi spojené emócie na moju mladosť, keď som v roku 1987, ešte ako študent, sledoval osud československej expedície Tatra kolem světa. Ani na okamih som s odpoveďou neváhal. Tatra je pre mňa srdcovou záležitosťou, nakoľko prvopočiatky mojej spoločnosti Molpir sú spojené práve s touto automobilkou a trvajú už 20 rokov až do dnešných dní, kde spolupracujeme pri rôznych civilných, ale aj vojenských projektoch. Projekt Tatra kolem světa 2 bol pre nás obrovskou výzvou, nakoľko sme museli vyvinúť dve unikátne klimatizácie, ktoré musia vydržať bezchybne fungovať počas 3 rokov expedície. Teším sa, že sa nám to podarilo a že aj ja osobne takouto formou môžem byť súčasťou tohto unikátneho projektu,“ dodáva Jozef Hostin, majiteľ slovenskej spoločnosti Molpir s.r.o.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Zúčastniť sa môžete aj vy!

Expedícia Tatra kolem světa 2 bude mať 4 stálych členov posádky: vodiča, kameramana, šéfa projektu a špecialistu na danú oblasť, ktorý bude ovládať miestne jazyky a bude aj pre všetkých sprievodcom.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Okrem stálych členov budú posádku počas celých troch rokov tvoriť aj fanúšikovia – podporovatelia, ktorí sa na 9 až 14 dní stanú dočasnými členmi posádky so svojimi právami, ale aj povinnosťami. Ubytovanie je zabezpečené jednak v kabíne vodiča a v nadstavbe (10 ľudí), ale súčasne aj na streche nadstavby na špeciálne vyvinutých matracoch a v štyroch špeciálnych stanoch (10 ľudí). „Tiež budeme viezť so sebou stany na prespanie aj mimo vozidla. Počet miest na spanie je trocha predimenzovaný, nakoľko okrem 4 stálych členov posádky budeme v nadstavbe viezť 12 členov dočasnej posádky“ dodáva Marek Havlíček.

Tatra kolem světa AUTOGRÁTIS
Zdroj: TS Tatra kolem světa
Zdroj: TS Tatra kolem světa

Projekt je z veľkej časti financovaný z vlastných zdrojov zakladateľov a sponzorov projektu. Ďalšou, veľmi podstatnou časťou financovania projektu, sú práve príspevky od dočasných členov posádky, ktorí si zakúpením miestenky na jednotlivé etapy expedície vlastne spolufinancujú expedíciu. „Pretože sme otvorená expedícia a ešte nemáme plnú obsadenosť na všetkých etapách, môžu sa záujemcovia na našom webe dozvedieť, ako sa ku nám pripojiť,“ pripojil Marek Havlíček.

„Chceli by sme sa veľmi pekne poďakovať našim rodinám, partnerom, jednotlivcom či už za finančnú pomoc alebo aj za pomoc pri stavbe špeciálu. Ďakujeme jednoducho všetkým, ktorí nám akokoľvek pomohli splniť si náš cestovateľský sen,“ pridal Petr Holeček, spoluzakladateľ projektu.