Ford Ranger Raptor: Dravec utlmený zvyškom sveta

1073

Spojené štáty sú Mekkou pick-upov a spomedzi trojice RAM, Chevrolet a Ford sa domácim vyberá skutočne neľahko. Ak však príde na pretras slovko “Raptor”, napadne vás model F-150. Aktuálne si k nemu prirátajte aj nám známy Ranger.

Pokiaľ by ste sa ma niekedy opýtali (a prosím nerobte to), ako by vyzerala moja perfektná 10-kusová garáž, určite by do nej patril Ford F-150 Raptor. Nie ten nový s benzínovým V6 EcoBoost, ale predošlá generácia s poriadnym osemvalcom. Na globálny trh sa pomaly derie ďalší model Raptor, no v podobe menšieho Rangeru. Neotvárajte šampanské…ehm, domácu. Nie je to vyslovený Američan, ako jeho väčší braček.

WTF?! DIESEL?!

Áno, bohužiaľ. Evidentne len v USA, Kanade a na blízkom východe si môžu obrie pick-upy dovoliť pod kapotou benzínové motory. Ranger Raptor síce vyzerá ako zbraň na preteky Baja 1000, no opak je pravdou. Pod kapotou je dvojnásobne preplňovaný “naftožrút”.

Jeden by sa z toho zbláznil. Naftový štvorvalec v takto agresívne vyzerajúcej potvore? Ranger Raptor si bude mmusieť s dieselom skutočne skvele sadnúť.

Dvojliter príde s celkom vlažnou porciou výkonu a to presne so 154 kW/213 konskými silami. O niečo zaujímavejšia je však hodnota krútiaceho momentu, ktorá vrcholí na hranici 500 N.m. “Desivej” beštii pod kapotou bude sekundovať 10-stupňová prevodovka, ktorú zdieľa nový Ranger s veľkým modelom F-150.

Označenie Raptor je aj tak zaslúžené

Svetlá výška vzrástla na monstróznych 283 milimetrov a nápravy si prešli úpravami, ktoré zaručujú stabilitu pri vysokých rýchlostiach v teréne. Nechýbajú drsné sety tlmičov Ford Racing Shox so zdvihom 46,6 milimetra, pre čo najlepšie správanie vozu v drsnom teréne, ale aj na cestných nerovnostiach.

Na piesku bude doma. Ford nenechal nič na náhodu a aj keď pekne zablafoval s nafťákom pod kapotou, Ranger vyzbrojil po uši do terénu.

Disky s priemerom 17 palcov sú obuté do ostrých pneumatík All Terrain od americkej značky BF Goodrich, s rozmerom 285/70. Novinkou je systém TMS (Terrain Management System) s možnosťou voľby šiestich režimov. Normal a Sport sú určené na jazdu po spevnených cestách. Spomedzi bežných módov na šotolinu či piesok však vytŕča režim “BAJA”, ktorý je určený pre blbnutie v piesočných dunách.

Ranger Raptor aj v Európe?

Nie je to zatiaľ isté, no vyzerá to tak. Model Ranger je globálnym modelom značky aj v najvyššom vyhotovení Wildtrack. Naftový motor by mal spĺňať emisné normy starého kontinentu, no jeho príchod zatiaľ nebol ani len naznačený. Rozhodne sa však bude predávať vo východnej Ázii, konkrétne v Thajsku, kde bude Ranger Raptor vyrábaný.

Americký pick-up nežiadajte s manuálnou prevodovkou. 10-stupňový automat bude rozhodne vďačnou voľbou.

Samozrejme, v USA sa famózne vyzerajúci pick-up dočká poriadnej bomby pod kapotou. Na severoamerický trh sa dostane s 2,7 litrovým šesťvalcom EcoBoost, poháňaným benzínom. Benzín či diesel, určite sme zvedaví, ako sa bude prvý globálny Raptor správať mimo svojho bežného teritória (USA). Pretože vyzerá akoby vyšitý, na plagát do detskej izby.