Dieselovým motorom čoskoro odzvoní. Emisie nepustia

297

Nízka spotreba a takmer nekonečná životnosť. Toto sú hlavné argumenty mnohých (nielen) Slovákov pri výbere auta s naftovou spaľovacou jednotkou. Pravdou však je, že každá minca má dve strany. Okrem výhod naftového agregátu sú z úst ekológov čoraz častejšie skloňované skôr nevýhody. Autá jazdiace na naftu sú v nemilosti už niekoľko rokov pre znečisťovanie ovzdušia, ich splodiny odborníci označili za karcinogénne. Preto dostali stopku v Paríži, Madride, Aténach a Mexico City od roku 2015, diesláky zaregistrované pred rokom 1997 nebudú môcť od budúceho roka jazdiť ani v Bruseli. Aj Nemci pripravujú legislatívu, ktorá umožní zakázať mestám vstup vozidiel s vyššími emisiami.

Dieselové motory by mali šancu len v prípade, ak by výrobcovia priniesli na trh ekologickejšie spracované dieselové jednotky. To by však výrazne navýšilo cenu a zákazník by v konečnom dôsledku radšej siahol po hybridnej, benzínovej či vodíkovej pohonnej jednotke. Netreba zabúdať ani na štátnu podporu, ktorá je na Slovensku pri kúpe elektromobilu 5000 eur a pri kúpe hybridnej pohonnej jednotky 3000 eur.

Hybridná technológia začína byť čoraz populárnejšia aj u slovenských motoristov a na našich cestách už bežne vídame autá s hybridným pohonom. Dokazujú to aj čísla. Veď v prípade Toyoty až tretinu vozidiel najpredávanejšieho modelu Yaris tvorí práve hybridný pohon. V predaji SUV je nárast ešte markantnejší – od začiatku roka tvorí hybridná RAV 4 viac ako 60% z predaných vozidiel.