BMW testuje vodíkový model iX5. Do predaja príde už tento rok

1219
Zdroj: BMW

V mrazivom testovacom centre BMW nachádzajúcom sa vo švédskom Arjeplogu práve prebieha zaťažkávacia skúška pre vodíkové BMW iX5, ako aj pre vodíkový pohon samotný. 

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

V priebehu roka 2022 BMW vyrobí istý malý počet modelov iX5. Na tejto vzorke bude pravdepodobne posúdená budúcnosť vodíkového pohonu. Je možné, že práve vodíkové modely bude BMW v budúcnosti ponúkať ako alternatívu k čisto elektrickým vozidlám. BMW Group takisto plánuje napomôcť k rozšíreniu siete vodíkových čerpacích staníc.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Pohon “iX5-ky” je tvorený kombináciou palivových článkov a elektromotora. Vodík, skladovaný v dvoch 700-barových nádržiach, je palivovými článkami premieňaný na elektrickú energiu. Tento proces produkuje 125 kW (170 k) výkonu. Odpadové teplo týchto článkov je použité na vyhrievanie interiéru. K tomu pridáva elektromotor svoju energiu ukladanú do napájacej batérie. Výsledkom je systémový výkon 275 kilowattov (374 k) porovnateľný napríklad s hybridnou verziou 45e xDrive. Technológia eDrive 5. generácie ponúka pre model iX5 len pohon zadných kolies.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Výsledky testovania dokazujú, že vodíková technológia je použiteľná aj v extrémnych podmienkach. Aj pri teplotách okolo -20 °C je plný výkon dostupný rýchlo a systém pohonu neustále ponúka svoj plný prevádzkový rozsah, pričom používa to najlepšie zo sveta elektrických a spaľovacích vozidiel. Z elektrického sveta si berie bezemisnú prevádzku (jediným exhalátom je vodná para) a z benzínového sveta je to možnosť rýchleho doplnenia dojazdu. Tankovanie vodíka trvá maximálne 4 minúty. 

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Podľa spoločnosti BMW Group je vodíkový pohon vhodný pre kupujúcich, ktorí nemajú prístup k vlastnej nabíjačke alebo často absolvujú dlhšie trasy.