TEST: BMW i3 | Prémiová električka

Mníchovská automobilka BMW si pre elektromobily vytvorila samostatnú odnož modelov s označením „i“. Vstupenku do sveta elektrických BMW predstavuje mestský elektromobil s označením i3.

2200

Nie, toto auto nie je žiadna novinka. Predstavené bolo už v roku 2013, no na Slovensku sa začalo predávať až tento rok. Nenájdete ho však u každého predajcu. BMW i je na Slovensku priamo zastúpené prostredníctvom takzvaných „BMW i agentov“. Ich sídla sa nachádzajú v dvoch mestách – v bratislavskej Dúbravke je to predajca Group M a v Žiline predajca MD Bavaria. Servisná starostlivosť je poskytovaná v autorizovaných BMW i  servisných centrách v mestách Bratislava, Žilina, Košice a Trenčín.

Žiadna hrdza

BMW i3 je prvé BMW od základu vyvinuté pre čisto elektrický pohon. Odlišná koncepcia rozviazala konštruktérom ruky. Napriek tomu však ostali niektoré tradičné prvky BMW, ako napríklad pohon zadných kolies, zachované. Zaujímavé sú však použité materiály. Skelet karosérie je z karbónu a jednotlivé diely karosérie sú z termoplastu zosilneného sklenými vláknami, ktorý sa pri nárazoch do 6 km/h nepoškodí. Vďaka tejto konštrukcii je BMW i3 približne o 300 kg ľahšie ako konkurenčné elektromobily. Príjemným bonusom je, že v prípade BMW i3 sa nemusíte obávať korózie. Nemá na ňom totiž čo zhrdzavieť, keďže aj na podvozku oceľ nahradil hliník.

Dvere sú krídlové. Bohužiaľ, tie zadné sa nedajú otvoriť, pokiaľ nie sú otvorené predné.

PET fľaše a plechovky

Nevšedný dizajn BMW i3 je dosť futuristický. Ešte divokejšie je to však v interiéri. Po otvorení krídlových dverí som mal pocit, akoby som prešiel časovým portálom a usadil som sa v budúcnosti. Nielen dizajn, ale aj materiály sú veľmi atypické. V každom BMW i3 sa nachádza najmenej 27 zrecyklovaných PET fliaš a niekoľko hliníkových plechoviek. Sedadlá sú z vlny oviec chovaných priamo v areáli továrne v Lipsku, kde sa BMW i3 vyrába. Vlna v lete chladí a v zime hreje. Kožené čalúnenie je z ekologicky farbenej kože listami olivovníka. Materiál na dverách a na prístrojovej doske zo 70 % pozostáva z bombajského konope a 30 % tvoria PET fľaše. Drevo na palubnej doske je z eukalyptu. Eukalyptus je rýchlo rastúca drevina, čo má pozitívny vplyv na produkciu kyslíka. V konečnom dôsledku je možné až 95% BMW i3 opätovne recyklovať. Niektoré materiály síce vyzerajú, akoby už recyklované boli, ale vo finále to vôbec nie je zlé. Všetky diely pekne lícujú, interiér nevydáva žiadne pazvuky a musím povedať, že situáciu zachraňuje hlavne to drevo, ktoré spolu s futuristickým dizajnom navodzuje prémiovú atmosféru na palube.

Materiál na dverách a na prístrojovej doske zo 70 % pozostáva z bombajského konope a 30 % tvoria PET fľaše. Drevené dekorácie sú z eukalyptu.

Praktické auto

Priznám sa, že som nepochopil, prečo musí mať i3-ka krídlové dvere. Nejaký praktický význam to asi nemá, keďže zadné dvere neotvoríte bez toho, aby ste predtým neotvorili predné. A nestačí ich len pootvoriť. Ak chcete vypustiť pasažiera za vami, musíte si odopnúť aj bezpečnostný pás, keďže je ukotvený na zadných dverách. Musím však povedať, že miesta na zadných sedadlách je prekvapivo dosť. Ani kufor nie je až taký malý, ako na pohľad zvonku vyzerá. A ak cestujete len vo dvojici, zadné sedadlá sa dajú sklopiť. Následne vytvoria úložný priestor s kapacitou až 1100 litrov s rovnou podlahou. Ďalší malý „kufor“, ak sa to tak dá nazvať, je aj pod prednou kapotou. Ten je však ideálny na povinnú výbavu a iné drobnosti, ktoré so sebou pre prípad potreby vozíte v aute.

Pod prednou kapotou je ďalší odkladací priestor.

Tichý zabijak

Každý, kto si už vyskúšal elektromobil, vie, že tieto „električky“ sú prekvapivo svižné. Aj keď na to i3-ka možno nevyzerá, nie je nič dlžná povesti BMW. Veď z nuly na stovku zvláda za 7,3 sekundy! Modrobiele logo má teda na jej kapote čestné miesto. Zvláštne je len to ticho, ktoré v kabíne ostáva za každých okolností. Tlačíte na plyn, auto letí s vetrom o preteky a vo vnútri stále ticho. Jedine pri diaľničnom tempe je už počuť obtekajúci vzduch, ale i3-ka aj tak nie je stavaná na diaľničné presuny. Pri rýchlosti 130 km/h totiž potrebuje na prejdenie 100 km až 22,5 kWh a baterky sa vám vybíjajú doslova pred očami. V meste sme však jazdili za podstatne prijateľnejších 14 až 16 kWh a mimo neho to i3-ka zvládla za 11-12 kWh. Keď vezmeme do úvahy, že batéria má kapacitu 33,2 kWh, auto by malo prejsť 200 km aj v meste bez nejakého obmedzovania sa. Akurát že plne vybitú batériu budete doma nabíjať celú noc. Z rýchlonabíjačky ho však dokážete nabiť aj za nejakých 40 minút.

Rýchlonabíjačkou sa BMW i3 dokáže nabiť za 40 minút.

Oplatí sa to?

Ešte donedávna bolo nabíjanie elektromobilov z verejných nabíjačiek bezplatné. Zrejme snaha o rozšírenie elektromobility. Dnes to už však neplatí. Ceny ale nie sú nejaké horibilné. Za jedno nabitie zaplatíte maximálne 5 €, pričom v prípade BMW i3 prejdete 200 km. Náklady 2,50 €/100 km teda vôbec nie sú zlé. Je to porovnateľné s benzínovým autom, ktoré by malo spotrebu zaokrúhlene 2 l/100 km. Elektromobily sú však spravidla drahšie ako klasické autá so spaľovacím motorom. So spoplatnením nabíjania sa teda návratnosť investícií odsúva a kto vie, ako sa budú s narastajúcim počtom elektromobilov meniť ceny elektriny. Dnes sa to ešte ako tak oplatí, ale trúfam si predpovedať, že časom sa náklady na prejdenie 100 km dostanú na úroveň vozidiel so spaľovacím motorom. Ako hlavný prínos teda vidím zníženie produkcie emisií CO2. Bavíme sa však o znížení množstva skleníkových plynov v mestách. Čo s batériami elektromobilov po konci ich životnosti a ďalšie otázky, ktoré súvisia s výrobou batérií a s výrobou samotnej elektrickej energie, ktorou sa elektromobily dobíjajú, to by bolo na dlhšiu debatu.

Resumé

Malé mestské auto s logom prémiového výrobcu na kapote. Má dynamiku športového auta a nulovú spotrebu benzínu. Znie to ako sen každého motoristu. Predtým, ako zložíte zálohu za nové BMW i3, si však dobre prerátajte, koľko vás bude také nabíjanie stáť. Nielen peňazí, ale občas aj času. Bude to chcieť kompletnú zmenu myslenia a systém používania auta. Možno zistíte, že vám to maximálne vyhovuje a možno pochopíte, že to nie je nič pre vás. Názor si musíte urobiť sami.

Základná cena modelu – BMW i3: 37 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW i3: 37 600 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok), servis na 5 rokov/60 000 km v cene

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:125 (170)
Najvyšší krút. moment [Nm]:250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Dojazd [km]:Do 200
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:260/1100
Kapacita batérie [kWh]:33,2
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1320
Rozmer pneumatík:155/70 R19
Dĺžka [mm]:3999
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1597
Rázvor [mm]:2570