Audi S4 dostane prvý krát diesel a A4 allroad veľké brzdy a širší postoj

2029

K predstaveniu nového Audi A4 sa pridáva aj dvojica variantov. Športovo strihnuté Audi S4 bude po prvý krát poháňať naftový motor a Audi A4 allroad quattro príde so širokými ramenami.

O modeloch A4 a A4 Avant sme písali nie koľko hodín dozadu. Teraz však dopĺňame ďalšie verzie z osvieženej ponuky. O Audi A4 allroad quattro si povieme na konci článku, čiže pokiaľ vás z tejto dvojice zaujíma tento švajčiarsky nožík viac, bežte na spodok článku.

V prípade Audi S4 je však skutočne o čom debatovať. Pretože to vyzerá tak, že nám život známeho mena ako ho poznáme visí na vlásku.

[Audi S4] a nafta?!

Viem, nie je to žiadna novinka a v prípade modelov S6 alebo S7 je už taktiež aplikovaná naftová medicína. V prípade Audi S4 sme však trošku dúfali v benzínový motor pod kapotou. Aspoň päťvalec. Motor 3.0 TDI je však najsilnejším naftovým prevedením z modelového radu A4 a nie je to žiadna udýchaná mrcina.

Ako Limuzíne tak aj Avantu dokáže dodať na všetky štyri kolesá 255 kW/347 koní a veľmi slušný krútiaci moment 700 Nm v relatívne vysokom spektre od 2500 do 3100 ot./min. Maximálna rýchlosť je typicky limitovaná pri 250 km/h a šprint na stovku zvládne Limo za 4,8 a Avant za 4,9 sekúnd.

O radenie rýchlostí sa stará 8-stupňová prevodovka tiptronic. Podobne ako v prípade divízie M v BMW aj v prípade Audi ustupuje ťažký dvojspojkový systém ľahšiemu automatu.

[Audi S4] Ľahko elektrifikovaný

V Audi S4 nájdete na rozdiel od modelov A4 už aj 48-voltovú rozvodovú sieť s remeňom poháňaným alternátorom. Ten dokáže v režime generátora vracať do batérií pri plnej rekuperácii až 8 kW výkonu. Batéria s kapacitou 0,5 kW/h (pozn. red.: pre predstavu, elektromobil Audi e-tron má batériu s kapacitou až 95 kWh) je uložená pod podlahou kufra. Pohon MHEV dokáže ušetriť 0,4 litra nafty na 100 km.

Hlavným tromfom S4 má byť elektricky poháňaný kompresor (EPC). Ten je osadený do obtokového ventilu medzichladiča, umiestneného veľmi blízko motora. Pokiaľ je teda dopyt po zrýchlení vysoký, no v turbodúchadle sa nenachádza dostatočný tlak z výfukových plynov, obtokový ventil sa uzavrie, vedie vzduch do EPC, ktorý následne na to vykoná druhý stupeň kompresie.

Malý elektromotor ktorý poháňa EPC dosahuje výkon 7 kW a dokáže roztočiť rotor kompresora na 65 000 ot./min. v priebehu približne 300 milisekúnd. Týmto dokáže EPC eliminovať akúkoľvek turbodieru a ponúka šoférovi okamžitú odozvu na plynový pedál. Pri pomalej jazde zas prispieva k zvýšeniu krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

[A4 allroad quattro] SUV Kombi

Ako naznačuje názov, pohon všetkých kolies quattro je prítomný už v základnej verzii. Odpruženie allroad-u má zopár špecifických čŕt. Svetlá výška je spoločne s kolesami s väčším priemerom o 35 milimetrov vyššia, než v prípade klasického Avantu. Rozchod predných kolies narástol o 6 milimetrov vpredu a o 11 milimetrov medzi zadnými kolesami.

Popri štandardnom odpružení ponúka Audi možnosť príplatku za podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi (ECP). Volič režimov Audi drive select je rozšírený o nastavenie “offroad”. Tento režim upravuje charakteristiku trakčnej kontroly, stabilizačnej kontroly, ABS a kontroly zjazdu z kopca pre čo najlepší jazdný prejav mimo spevnené cesty.

Štandardne sa allroad dodáva so 17-palcovými diskami kolies, ktoré je možné za príplatok vymeniť za väčšie. A4 allroad má však veľké predné brzdové kotúče s priemerom až 338 milimetrov, čo môže byť praktické skôr na neobmedzenej nemeckej dieľnici. Na začiatku predaja by mala byť k dispozícii výhradne motorizácia 45 TFSI s výkonom 180 kW/245 koní a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Neskôr budú k dispozícii aj naftové motoizácie.