AKO UŠETRIŤ: Alternatívne palivá LPG a CNG

1219

Nie, nevymysleli sme žiadne nové palivo. Budeme sa baviť o starom známom LPG a možno trochu menej známom CNG. Ani jedno z nich nie je horúcou novinkou. Pamätám si ešte časy, kedy sa na spaľovanie LPG prispôsobovali staré Škody či Lady (vtedy až také staré neboli). Prestavba na LPG však niečo stojí a obzvlášť pri staršom aute, ktorého cena je pomerne k cene prestavby malá, sa to nemusí finančne oplatiť. Druhým problémom je riziko, ktoré podstupujete pri neodbornom namontovaní spaľovania LPG. Ak prestavba, tak určite by som ju nechal urobiť firme, na ktorú sú dobré referencie. V tomto článku sa však nechceme venovať prestavbám, ale novým autám, ktoré sú od výroby prispôsobené na spaľovanie plynu.

Je pravda, že ušetriť sa dá aj kúpou nového auta s moderným motorom (za predpokladu, že máte v pláne tak veľkú investíciu). Za posledné roky sa totiž spotreba paliva výrazne znížila. Dalo by sa povedať, že to platí paušálne pre všetky typy áut. Ak už ale investovať do nového auta, prečo nie do takého, ktorého prevádzka bude výrazne lacnejšia ako prevádzka jeho benzínových alebo aj naftových konkurentov? Vo všeobecnosti platí, že v porovnaní s benzínom sú náklady pri použití CNG zhruba polovičné, v porovnaní s naftou zhruba o tretinu nižšie. LPG prináša o trochu menšiu úsporu, no tiež veľmi zaujímavú. Spotreba plynu je len o čosi vyššia ako spotreba benzínu, no cena LPG je v porovnaní s cenou benzínu približne polovičná. Ponuka modelov je pritom širšia, ako by sa mohla zdať. Ide totiž o autá s bežnými zážihovými motormi, ktoré sú oproti tým naftovým nie len kultivovanejšie ale aj ekologickejšie.

Autá na LPG
Suverénne najširšiu ponuku vozidiel na LPG má nemecká automobilka Opel. Dokonca majú teraz akciu, že pri využití ich finančných služieb (lízing) získavate LPG zadarmo. Neplatí to iba pri najmenšom modeli Adam, kde si za verziu na LPG priplatíte oproti konvenčnej 1 500 €. Ide o atmosférický motor 1.4 s výkonom 64 kW (87 k). K dispozícii je vo všetkých verziách okrem základnej. Spomínaná akcia sa však vzťahuje na takmer všetky ostatná modely. Začína sa to Corsou s motorom 1.2 16v (61 kW/83 k) a pokračuje to Merivou, ktorá už má prepĺňaný motor 1.4 Turbo s výkonom 88 kW (120 k). Astra, Insignia a Zafira Tourer na LPG majú pod kapotou ten istý agregát. V týchto väčších modeloch je však vyladený na 103 kW (140 k).
Tri modely na LPG ponúka aj rumunská automobilka Dacia. Sandero a Logan sú v ponuke s 1,2-litrovým štvorvalcom, ktorý produkuje skromných 53 kW (72 k). Oproti svojim benzínovým súrodencom sú verzie na LPG o 800 € drahšie. Platí to aj pre terénny Duster, ktorý sa zas dodáva s 1,6-litrovým motorom produkujúcim 75 kW (102 k).
Dve autá na LPG má vo svojej ponuke aj taliansky Fiat. Ide o Pandu, ktorú poháňa „jedna-dvojka“ s výkonom 51 kW (69 k). Väčšie Punto má pod kapotou 1,4-litrový motor s osemventilovou technikou, ktorý produkuje 57 kW (77 k).
Autá na CNG
Fiat má však najširšiu ponuku modelov na CNG. Paletu modelov z radu Natural Power, ako Fiat označuje svoje modely spaľujúce CNG, otvára Panda s dvojvalcovým motorom 0.9 TwinAir. Tento turbodúchadlom prepĺňaný motor disponuje výkonom 59 kW (80 k). Môžete ho ale mať aj v štýlovejšom Fiate 500 L, kde mu tiež chutí aj CNG. Ďalej je to Punto s motorom 1.4 8v, ktorý produkuje skromných 51 kW (70 k). Ten istý motor sa montuje aj do priestrannejšieho Fiatu Qubo. Ešte väčší Fiat Dobló je vybavený prepĺňaným motorom 1.4 T-Jet, ktorý disponuje výkonom 88 kW (120 k).
Keďže Fiat Dobló a Opel Combo sú sesterské modely, veľmi podobné auto s tým istým motorom si môžete kúpiť aj v Opli. Táto nemecká automobilka má však okrem širokej ponuky LPG modelov v portfóliu ešte ďalšie dve veľké autá jazdiace na CNG. Ide o novú Zafiru Tourer ale aj predošlú generáciu tohto modelu, ktorá je stále v predaji s prívlastkom Classic. Obidve autá poháňa 1,6-litrový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k).
CNG uznáva aj nemecký Volkswagen. Litrový trojvalec s výkonom 50 kW (68 k) prispôsobený na spaľovanie CNG nájdete pod kapotou Volkswagenu eco up!. Pomerne zastaralý dvojlitrový štvorvalec s výkonom 80 kW (109 k), ktorému chutí CNG, zas poháňa Volkswagen Caddy. Modernejšiu techniku implementovali do modelov Touran a Passat, ktoré sú vybavené motorom 1.4 TSI (110 kW/150 k) upraveným na spaľovanie CNG. Na budúci rok by sa mal v ponuke Volkswagenu objaviť aj nový Volkswagen Golf TGI, ktorý bude poháňaný 1,4-litrovým motorom s výkonom 81 kW (110 k).
Túžite po prémiovom aute? Žiaden problém. Aj Mercedes-Benz má v ponuke modely na CNG. Ide o triedu B, ktorý poháňa dvojlitrový štvorvalec vyladený na 115 kW (156 k). Ten istý motor môžete mať aj v sedane triedy E. Tam je už štandardne spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
Už v priebehu jesene by sa malo na trhu objaviť aj Audi A3 Sportback s prívlastkom „g-tron“, ktorý značí schopnosť auta jazdiť na CNG. Automobilka Audi je totiž tiež veľkým zástancom tohto ekologického paliva. V nemeckom meste Wertle dokonca vybudovala fabriku, ktorá pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov a CO2 vyrába syntetický zemný plyn.
Čo je LPG?
LPG (Liquefied Petroleum Gas), v preklade skvapalnený ropný plyn, je zmes pozostávajúca najmä z propánu a butánu, na ktorú už dnes úsporne jazdí milión našich európskych susedov. LPG je syntetizovaný spracovaním ropy alebo kvapalného zemného plynu, tzn. že je získavaný hlavne z fosilných zdrojov energie. Horí čisto bez sadzí a s iba veľmi malým obsahom emisie síry, ktorá nepredstavuje žiadne riziká znečistenia zeme alebo vody. Pri LPG sa udáva výhrevnosť 46,1 MJ / kg v porovnaní s 42,5 MJ / kg nafty a 43,5 MJ / kg benzínu. Každopádne, jeho energetická hustota je nižšia ako v benzíne a nafte a tomu zodpovedá i jeho vyššia spotreba.
Oktánové číslo: 101 až 104
Priemerná cena: 0,717 €/l
Čo je CNG?
CNG, čiže Compressed Natural Gas, je zemný plyn stlačený kompresorom plniacej stanice na tlak 20 MPa a v tejto „stlačenej“ forme sa plní do tlakovej nádrže vo vozidle. Svojim zložením je to zemný plyn, ktorý používame na varenie alebo kúrenie. Je horľavý a v porovnaní s benzínom je ťažšie zápalný. Hlavnou nevýhodou CNG je malá sieť čerpacích staníc. Na Slovensku je ich iba 9: dve v Bratislave a po jednej v Nitre, Komárne, Novom Meste nad Váhom, Žiline, Zvolene, Košiciach a v Michalovciach.
Oktánové číslo: 120-130
Priemerná cena: 1,182 €/kg
Bezpečnosť
Veľa motoristov sa mylne domnieva, že LPG pohon je nebezpečný. Je to ale práve naopak. Všeobecne je propán-bután výbušný iba pri zmiešaní sa so vzduchom, ale v prípade požiaru auta alebo dopravnej nehody s deformáciou nádrže je plyn vypúšťaný bezpečnostným ventilom a poistkou mimo priestor vozidla. Nádrž s plynom teda nevybuchuje, ale postupne vyhorí, a to vo vlnách a bezpečne mimo vozidlo. Na rovnakom princípe fungujú aj vysokotlakové nádrže na CNG.
Ekológia
Pri porovnaní emisií vozidiel poháňaných benzínom, naftou a LPG, zistíme, že výsledkom sú  vysoké prednosti motorov práve pre LPG. Neprodukujú totiž na rozdiel od benzínových a dieselových motorov tuhé emisie (sadze, dym, prach a oxidy síry) ani olovnaté zlúčeniny. Obsahujú menej oxidu uhoľnatého CO, menej karcinogénnych a jedovatých aromatických uhľovodíkov, napr. benzénu, benzpyrénu a pod., pochádzajúcich z oblasti spaľovacej komory, kam sa iba ťažko dostáva plameň a zostávajú tak nespálené časti paliva; alebo ktoré prípadne vznikajú pri nedokonalom spaľovaní a tepelnom rozklade benzínov. Na nižšej úrovni sú tiež emisie oxidov dusíka NO.
CNG predstavuje v súčasnosti najčistejší pohon z bežných palív. V porovnaní s benzínom prináša o 25% nižšie emisie CO2, o 75% nižšie emisie CO a až o 80% nižšie emisie aromatických uhľovodíkov. Ešte zaujímavejšie je porovnanie s naftou, kedy motory na CNG produkujú o 50% nižšie emisie CO, o 80% nižšie emisie NOx a aromatických uhľovodíkov a úplne eliminujú emisie SO2 a pevných častíc. V dobe, kedy sa stále viac hovorí o hrozbe skleníkového efektu, je to určite silný argument pre pohon na stlačený zemný plyn.
Kauza Podzemné garáže
Pri vstupoch do podzemných garáži ste si možno všimli značku, ktorá zakazuje vjazd vozidlám s pohonom na LPG, pričom vozidlám spaľujúcim CNG vjazd zakázaný nie je. Dôvod je jednoduchý. Ide o hmotnosť plynov. Obidva plyny sú pri kontakte so vzduchom výbušné, no zatiaľ čo LPG je ťažší ako vzduch a pri neželanom úniku ostáva pri zemi, CNG je ľahší a rýchlo stúpa hore. CNG by teda odvetrávacími šachtami rýchlo unikol mimo garáže, čím by nebezpečenstvo pominulo. LPG by však v garáži ostal.

Pri neustále rastúcich cenách palív a klesajúcich platoch sa človek snaží pohľadom hypnotizovať ručičku palivomera aby neklesala. Našťastie však existujú aj palivá lacnejšie ako benzín a nafta, len sa o nich toľko nevie a nepoužívajú sa v takej miere, v akej by sa mohli.