Nová generácia francúzskeho hatchbacku spôsobila veľký ošiaľ už pri svojom predstavení. Neprekvapí pohonom, no ponúka množstvo tromfov, ktorými mení pravidlá hry.
Peugeot predstavil novú generáciu modelu 308 v marci 2021 a okamžite zboril internety. Svojim dizajnom zaujal aj tých najväčších kritikov dovtedy oblého peugeoťáckeho dizajnu. Nový dizajn však nie je všetko.
Ostrý ako britva
Ale pekne poporiadku. Zovňajšok novej 308-ičky pôsobí totiž skutočne ostrým dojmom. Už predná maska má nespočetné množstvo hrán, ktoré sa nesnažia skryť za chrómové či hliníkové lemovanie. Ukazujú sa v celej svojej kráse aj s novým logom a mriežkou chladiča, ktorá plynulo vypĺňa priestor medzi svetlometmi.
Celé auto je širšie ako predošlá generácia, a tak vyzerá na ceste ešte dynamickejšie a robustnejšie. Dojem umocňuje aj výrazná bočná línia v spodnej časti dverí, ktorá zvýrazňuje šírku spodných prahov.
Úprimne, pri tretej fotografii zobrazujúcej zadok auta mi už dochádzajú slová. Napokon, je oveľa lepšie presvedčiť sa na vlastné oči. Tak pozerajte a kochajte sa. Ošiaľ ohľadom svojho zovňajšku totiž 308-ička spôsobila zaslúžene. A len tak mimochodom, na to, aby ste Peugeot 308 dostali aj s dynamicky vyzerajúcim čiernym nárazníkom, nepotrebujete mať najvyššiu výbavu GT. Ak ju však máte, v nej vyzerá tento už aj tak športový nárazník ešte športovejšie.
Interiér plný displejov
Ak sa vám doteraz zdalo, že iba chválim, poviem vám to úplne narovinu. Budem v tom pokračovať. Ešte aspoň chvíľu. Po nasadnutí za volant novej 308-ičky sa ma totiž skutočne zmocnil pocit luxusu. Interiér tretej generácie integruje väčšinu riešení, ktoré už poznáme z iných modelov. Nechýba ani digitálny prístrojový štít a volant s malým obvodom, pri ktorom sa na “budíky” musíte pozerať ponad jeho veniec.
Novinkou je však multimediálny displej EDGE s uhlopriečkou 10 palcov. Na dnešné pomery to je už jedna z menších obrazoviek, no jej odozva a grafické spracovanie je výborné. Pod dotykovou obrazovkou sa nachádza ešte jedna, ktorá zobrazuje päť nastaviteľných tlačidiel obrej veľkosti. V Peugeote ju nazývajú i-Toggle a na rýchlu voľbu si do tohto panela môžete nastaviť prakticky čokoľvek od vypínania štart-stop systému cez navigáciu na presne určenú adresu až po konkrétnu rádiostanicu.
Čo sa týka sedenia, to je vo verzii GT určené skôr štíhlejším. Za túto vlastnosť vďačí výraznému bočnému vedeniu, ktoré však neuberá na komforte v prospech istoty v zákrutách. Navyše, s certifikáciou AGR pre zdravý chrbát a masážnou funkciou sa naozaj môžete na palube cítiť takmer ako v obývačke.
Zo sedenia vzadu budú profitovať najmä nižší cestujúci. Mne s výškou okolo 1,9 metra padlo ako uliate. Inými slovami, ak by som mal o 2 centimetre viac, už by som bol na sedenie vzadu privysoký. Batožinový priestor 412 litrov je nadštandardom a jeho delenie je praktické. Potešila by akurát nižšia nakladacia hrana.
Benzín s automatom
Je až fascinujúce, že aj v dnešnej protidieselovej dobe Peugeot ponúka model 308 aj s naftovými motormi. Na druhej strane, dostupný je aj plug-in hybrid. My sme pod kapotu dostali francúzsky štandard. Benzínový 1,2-litrový trojvalec známy takmer z celého portfólia modelov. V našom kúsku bol naladený na 130 koní a sekundovala mu automatická prevodovka.
Aj vďaka svojej hmotnosti 1,36 tony sa 308-ička správa veľmi dynamicky. Miestami by som povedal, že sa prejavy osemstupňovej automatickej prevodovky a reakcie motora na stlačenie plynového pedála niekedy snažia evokovať priam športovú jazdu, inokedy sú zas až príliš ostré. Podvozok patrí medzi tie tvrdšie a svoju hmotnosť dokonale zakrýva prostredníctvom zavesenia akoby napnutého a pripraveného na rýchlu jazdu. Nenechajte sa však opantať, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy nie je práve prelomové. Alebo viete, čo? Nechajte sa opantať a užívajte si jazdu.
Tabuľková spotreba podľa WLTP totiž predstavuje aj bez elektrifikácie v priemere iba 5,6-5,9 l/100 kilometrov a bol som príjemne prekvapený, že aj napriek asi 400 kilometrom v diaľničných rýchlostiach sa neprešvihla výrazne ponad túto hranicu. Výsledok po celej nádrží po trasách v meste a na diaľnici (trasy s najvyššími spotrebami) predstavoval 6,5 l/100 km.
Mení pravidlá hry
A ako teda nový Peugeot 308 mení pravidlá hry? Prináša čerstvý vietor. Do segmentu, v ktorom dlhodobo kraľovali Nemci a postupne sa v ňom začali presadzovať Kórejci, priniesla Francúzska automobilka taký čerstvý vietor, že aj v aktuálnych tropických teplotách jednoducho potrebujete sveter. A… nie je náhodou, že podobný nadpis som dal aj Oplu Astra a jeho prvej jazde… Veď vy viete, prečo.
Technické údaje | 1,2 PureTech 130k |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 3 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 96 (130)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 230 /1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]: | 5,6-5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 412 |
Objem nádrže [l]: | 52 |
Minimálna prevádzková hmotnosť [kg]: | 1363 |
Dĺžka [mm]: | 4367 |
Šírka [mm]: | 2062 |
Výška [mm]: | 1441 |
Rázvor [mm]: | 2675 |
Základná cena modelu – Peugeot 308 Active Pack 1.2 PureTech 110k BVM6 : 21 190 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130k EAT8: 33 590 € (akcia)
EuroNCAP: 5* (2016)
Registračná daň: 150 €