TEST: Suzuki Swift Sport | Swift na stereoidoch

3001

Vytvoriť z malého auta jeho športový klon a zachovať pritom jeho prijateľnú cenu je výzvou pre každú automobilku. Najlepšie sa to asi darí japonskému Suzuki, ktorý prichádza s modelom Swift Sport v najnovšej generácii. Výkonom motora síce neohúri, ale v kombinácii s nízkou hmotnosťou sľubuje zaujímavé jazdné zážitky.

V porovnaní s jeho predchodcami nastala jedna dôležitá zmena. Atmosféricky plnený motor nahradila prepĺňaná pohonná jednotka už známa z modelov Vitara alebo SX4 S-Cross. Ponúka síce porovnateľný výkon, ale až o 70 Nm vyšší krútiaci moment.

Nasrdený kanárik

Oproti štandardnému Swiftu sa verzia Sport odlišuje predným nárazníkom s inak tvarovanou a nižšie posadenou maskou chladiča a výraznejšími hmlovkami. Nemôžu chýbať svetlomety s matným pozadím. Štýlové „karbónové“ doplnky na spodku nárazníka, prahoch a zadnom difúzore podčiarkujú športový charakter auta.

Agresívna maska chladiča neubrala Swiftu na milom výzore.

Zboku zaujmú 17-palcové kolesá so špecifickým dizajnom umiestnené v rohoch karosérie. Vzadu prekvapia veľmi výrazné a hlavne plne funkčné koncovky výfukov vkusne zakomponované do zadného nárazníka.

Nápaditá žltá farba Champion Yellow v kombinácii s čiernymi stĺpikmi a „karbónovými” tmavými doplnkami Swiftu nesmierne pristane. V tejto farbe auto pôsobí medzi ostatnými ako magnet na oči. Žiaľ, rovnako pôsobí aj hmyz každého druhu, čo niekedy spôsobuje problémy nastúpiť do auta bez neželaných a hlavne dotieravých pasažierov.

Výfukové “potrubia” sú ozdobou zadnej časti auta.

Šport na prvom mieste

Predné sedadlá sú jednoznačne určené skôr nižším a útlejším postavám. Aj v najnižšej polohe sa sedí pomerne vysoko. Pol hlavy mi trčalo nad integrovanou hlavovou opierkou a stehná boli opreté iba symbolicky. Bočné vedenie v oblasti sedadla bolo navyše trochu úzke a nedalo sa pohodlne rozvaliť. Chrbtová časť bola naopak v poriadku a pomáhala držať telo v zákrutách.

Predné športové sedadlá by si zaslúžili nižšie ukotvenie v základnej polohe.

Priestor pre vodiča na výšku a v oblasti ramien bol naopak na triedu auta veľkorysý. Vyšší, ale stále športový posed umocňovali ďaleko vpredu umiestnené pedále a rozmerná opierka ľavej nohy. Perfektný dojem z volantu trochu kazila iba jeho spodná časť vyrobená z hladkého lesklého plastu. Široké možnosti jeho nastavenia budú vyhovovať každej postave.

Prístrojovému panelu dominujú veľké ciferníky otáčkomera s číslicami na efektnom červenom podklade a rýchlomera, kde číslice naopak, trochu zanikajú. TFT displej medzi nimi zobrazuje informácie palubného počítača a špeciálne údaje určené iba pre model Swift Sport ako hodnotu aktuálneho točivého momentu a tlaku turbodúchadla.

Na prístrojovej doske zaujme najmä otáčkomer s číslicami na výraznom červenom podklade.

Tvrdé plasty na palubnej doske v tejto triede asi neprekvapia. Voči ich spracovaniu a zlícovaniu jednotlivých dielov však nemám žiadne výhrady. Ich tmavá farba je osviežená všadeprítomnou červenou. Prešívanie volantu, radiacej páky, sedadiel a lesklá lišta pred spolujazdcom, na stredovom tuneli a na dverách pôsobia nenútene a vkusne.

Ergonómia ovládacích prvkov je na vysokej úrovni. Každá funkcia má priradené samostatné tlačidlo alebo otočný ovládač. Vyzdvihnúť musím jednoduché ovládanie ventilácie. Stredový tunel je síce umiestnený nízko, ale radiaca páka sa vďaka svojej vyvýšenej polohe výborne ovláda.

Radiaca páka je síce trochu dlhšia, ale vynahradzuje to krátkymi dráhami radenia.

Displej infotainmentu mohol byť síce položený vyššie, chválim však jeho intuitívne ovládanie a pomerne rýchle reakcie na dotyk. Vstavanú navigáciu som z dôvodu podpory Android Auto/Apple car Play nevyužil. Výhľad z auta do boku a dozadu je bezproblémový, výhľad vpred môže kaziť vnútorné spätné zrkadlo, ktoré zaberá značnú časť predného okna.

Červené doplnky umocňujú športovú atmosféru v interiéri.

Napriek svojim kompaktným rozmerom Swift prekvapí vnútorným priestorom, a to aj na zadných sedadlách. Ich krátke sedáky aj operadlá sú však určené hlavne deťom. Montáž detskej sedačky je vďaka plytko umiestneným kotviacim prvkom IsoFix veľmi jednoduchá. Batožinový priestor na bežné nákupy bohato postačí, po sklopení zadných sedačiek dovolí previezť aj rozmernejšie predmety.

Dobrý recept

Motor je po naštartovaní príkladne tichý a bez vibrácií. Prebúdza sa okolo 2000 otáčok a ponúka lineárny nárast výkonu do obmedzovača pri hodnote 6000. Príjemne prekvapí veľmi malou „turbodierou“, čím pripomína atmosféricky plnený motor. Ten napriek svojmu neveľkému objemu nemá s ľahkým autom veľa práce a dodáva mu solídnu dynamiku. Auto sa nezadýcha ani pri potrebe predbiehania na diaľnici či jazde do prudšieho kopca.

Swift Sport sa nestratí ani na diaľnici.

Pritvrdený podvozok si zachováva slušnú schopnosť filtrovania bežných nerovností, o väčších už posádku dostatočne informuje. Napriek jednoduchej zadnej náprave s torznou priečkou je schopnosť držania stopy auta v zákrutách aj na nerovnej vozovke obdivuhodná. Nastavenie stabilizačného systému je pomerne benevolentné a zasahuje až na hranici limitov podvozku. Spokojný som bol s ovládaním ľahkej spojky ako aj s kulisou prevodovej páky. Riadenie je presné a športovo tuhé, mohlo však poskytovať viac informácií spod prednej nápravy. Auto je na svoju triedu od podvozku dobre odhlučnené, aerodynamický hluk od okien sa prejaví pri rýchlostiach nad 120 km/h.

Kolesá umiestnené v rohoch karosérie vylepšujú jazdné vlastnosti auta.

Rozptyl priemernej spotreby benzínu je prekvapivo malý. Pri jazde s „ľahkou nohou“ nie je problém jazdiť za 5,5 litra na 100 km, dynamická ju priblíži k siedmym, čo platí aj pre diaľničné presuny.

Verdikt

Suzuki Swift Sport sa bezpochyby vydaril. Výborné jazdné vlastnosti a dostatočne výkonný pohonný agregát sú zárukou zábavy za volantom. Spotrebou majiteľa nezruinuje ani pri častejšom využívaní potenciálu motora. Vyššia cena auta oproti svojim predchodcom je vyvážená plnou výbavou, vrátane kompletného zoznamu jazdných asistentov, v porovnaní s konkurenciou však stále ostáva na rozumnej úrovni.

Základná cena modelu – Suzuki Swift Sport 1,4 l Boosterjet MT: 18 600 EUR
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift Sport 1,4 l Boosterjet MT: 18 600 EUR Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+2 roky alebo do 150 000 km za príplatok)

Registračná daň: 210

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1373
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103 (140)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230/2500 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:265
Objem nádrže [l]:37
Prevádzková hmotnosť [kg]:975
Rozmer pneumatík:195/45 R17
Dĺžka [mm]:3890
Šírka [mm]:1750
Výška [mm]:1480
Rázvor [mm]:2450