TEST: Volvo XC60 | Štýl až na prvom mieste

1371

Automobily značky Volvo sa vo svete preslávili najmä pre svoju bezpečnosť. V tejto oblasti sú aj naďalej špičkou, ale k bezpečnosti pridávajú s každým novým modelom stále viac a viac štýlu i luxusu.

Výnimkou nie je ani druhá generácia obľúbeného modelu XC60. Toto SUV strednej triedy tvorí až 30 % predaja tejto švédskej značky, takže na vývoji nástupcu mimoriadne úspešnej prvej generácie, ktorý prichádza po deviatich rokoch, si dali skutočne záležať. To auto je krásne. Páči sa mi maska chladiča, ale aj to, ako je celá predná časť auta pekne zaoblená. Dizajnu pritom dominujú ostré hrany. V predných svetlometoch nechýbajú ležaté písmená „T“, ktoré slúžia ako denné svietenie a sú jedným z nosných prvkov súčasného dizajnového štýlu automobilky Volvo. Pre túto značku je typický aj tvar zadných svetiel.

Ako v bavlnke

Po nasadnutí som dostal silné „déjà vu“. Vysvetlím prečo. Volvo sa v roku 2015 narodilo znovu. S druhou generáciou modelu XC90 prišiel úplne nový dizajnový smer. Značka zmenila aj logo a zaviedla nové pohonné jednotky. Skrátka, tento model odštartoval novú éru tohto škandinávskeho výrobcu. Dosvedčili to aj modely S90 a V90. Majú rovnaký dizajnový štýl a až príliš podobný interiér. Dalo by sa to však odôvodniť tým, že v označení všetkých spomínaných modelov figuruje číslo 90, a teda ide prakticky o autá hierarchicky situované na jednej úrovni. Prečo ale aj XC60-tka vyzerá vo vnútri rovnako? Niežeby to bolo zlé, veď tie interiéry sú špičkové, ale už im chýba nápad. Keď to takto pôjde ďalej, už teraz vám budem vedieť nakresliť novú S60-tku. Teda minimálne jej interiér.

Neviem, či dnes niekto vyrába krajšie interiéry. Zmysel pre detail je obdivuhodný a kvalita vypracovania špičková.

Štyri a dosť

To isté platí aj pre motory. V XC60-tke máte k dispozícii v podstate to isté, čo aj v XC90-tke. Všetko sú to, samozrejme, dvojlitrové štvorvalce prepĺňané turbodúchadlom. Vyberáte si len palivo (benzín, nafta, prípadne benzínový plug-in hybrid) a výkon. Okrem základného modelu, ktorý má 6-stupový manuál, sú všetky ostatné modely štandardne dodávané s 8-stupňovým automatom. Taktiež všetky verzie, s výnimkou základnej benzínovej motorizácie, sú štandardne vybavené pohonom všetkých štyroch kolies. My sme testovali silnejší z dvoch dostupných naftových motorov. Dvojlitrový štvorvalec je v prípade verzie D5 vyladený na neuveriteľných 235 koní a až 480 Nm. Nemôžem povedať, že by to chodilo zle, ale asfalt to netrhá. Neviem či to bolo tým charakteristickým zvukom päťvalca, ale zo šoférovania minulej generácie modelu XC60 D5 som mal asi lepší pocit. Volvo by určite argumentovalo emisiami. Tie som síce nemeral, ale meral som spotrebu, ktorá priamo s nimi súvisí. Čuduj sa svete, spotreby obidvoch áut boli veľmi podobné. S novým som jazdil v meste zhruba za 9 litrov, zatiaľ čo päťvalcový predchodca sa zmestil do tých deviatich litrov. Citeľnú úsporu je však cítiť na diaľnici. Predchodca potreboval na prejdenie 100 km 9 litrov nafty, zatiaľ čo nový model sa zmestí do ôsmich. To je ale skôr zásluha 8-stupňovej prevodovky, vďaka ktorej pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje iba 2 100 ot./min. (predtým 2 400 ot/min.). Predchodca mal totiž iba „šesťkvalt“. Na okreskách bol ale päťvalec úspornejší. Stačilo mu 6,5 litra nafty, zatiaľ čo v novom modeli nám palubný počítač vyrátal priemer 7,3 l/100 km.

Prístrojový panel je plne digitálny. Na výber je niekoľko rôznych dizajnov budíkov. Zobrazovanie navigácie medzi nimi je veľmi efektné.

Resumé

Čo dodať na záver? Nová XC60-tka je od tej pôvodnej trochu väčšia a priestrannejšia a mala by byť aj v každom smere lepšia. O tom, či sú štvorvalcové motory lepšie ako päťvalcové a či je dotykovo ovládaný multimediálny systém lepší ako ten predošlý, by sa dalo diskutovať. Nepochybne veľkým pokrokom je však možnosť objednať si model XC60 s adaptívnym vzduchovým pružením s nastaviteľnou svetlou výškou a off-road režimom. Mne to však pripomína opäť XC90-tku. Tá si teda oproti svojmu menšiemu súrodencovi, okrem (príplatkového) tretieho radu sedadiel, neponecháva prakticky žiadnu inú výhodu. Budúci majitelia XC60-tky môžu byť nadšení, tí, ktorí už jazdia na XC90-tke, sa asi až tak tešiť nebudú.

Základná cena modelu – Volvo XC60 D4 AWD Momentum: 45 300 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC60 D5 AWD Inscription: 55 350 €
Záruka: 2 roky

Registračná daň: 1 250 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:173 (235)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:480 /1750-2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,1/5,2/5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:505/1432
Objem nádrže [l]:71
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1869
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4688
Šírka [mm]:1902
Výška [mm]:1658
Rázvor [mm]:2865