TEST: Volvo V60 | Ďalšia tvár úspechu

262

Druhá generácia Volva V60 je presne taká, ako si ju predstavujete. Ďalšia variácia na tému XC90 je predvídateľne dobrá a v niektorých oblastiach možno ešte lepšia ako sme čakali.

Keď Volvo v roku 2015 prišlo na trh s aktuálnou generáciou modelu XC90, bola to pre tohto škandinávskeho výrobcu veľká udalosť. Nielenže tento model odštartoval novú éru značky, ale doslova ju vystrelil medzi elitu. XC90-tka bola skutočne trefou do čierneho a vo Volve si to zjavne uvedomujú. Možno až príliš. Azda s výnimkou modelu XC40, ktorý využíva inú platformu, vyzerajú všetky odvtedy predstavené modely od Volva rovnako. Chápem, že XC90-tka nastolila nový dizajnový smer značky, ale napríklad také Volvo V90 a Volvo V60 sa líšia akurát tak veľkosťou.

Nechápte ma zle. Nechcem ten dizajn kritizovať. Naopak, podľa mňa je výborný. Dokonca som si všimol, že V60-tka tak trochu klame telom. Charakteristickou črtou všetkých áut s pozdĺžne uloženým motorom je dlhá predná kapota. Tým, že toto konštrukčné riešenie používajú iba prémiové automobilky, stala sa aj dlhá kapota akoby prémiovou dizajnovou črtou. Volvo V60 ju má tiež, a to aj napriek tomu, že jeho motor je pod kapotou uložený naprieč a toľko miesta ani zďaleka nepotrebuje. Dizajn je teda podľa môjho názoru výborný, len by som čakal od Volva trochu viac kreativity.

Dizajn palubnej dosky je v podstate identický so všetkými modelmi radu 90 a 60, no stále typický pre túto značku a výrazne odlišný od konkurencie.

Déjà vu

To isté platí aj pre interiér. Posadíte sa za volant a neviete, či sedíte v S90, V90, alebo nebodaj v XC90. Ani štipka inovácie. Nič iné sa tu však samozrejme kritizovať nedá. Všetky tieto interiéry sú výborné – skvelé materiály, dokonalá ergonómia. Jedinou chybičkou krásy je multimediálny systém, v ktorom keď chcete niečo nájsť, tak si radšej dvakrát rozmyslíte, či to naozaj potrebujete.

Už aj audio značky harman kardon hrá úplne úžasne. Nevidím dôvod priplácať viac za Bowers & Wilkins.

Za pochvalu naozaj stojí audiosystém značky harman/kardon. Podľa mňa hrá ešte lepšie ako drahší audiosystém značky Bowers & Wilkins. To isté som si mimochodom všimol aj u BMW. Tiež ponúkajú audio značky harman/kardon ako prvý stupeň príplatkového ozvučenia a Bowers & Wilkins ako vrchol ponuky. Ako u Volva, tak aj v BMW, hrá podľa môjho názoru lepšie harman/kardon.

Zmysel pre detail a kvalita použitých materiálov je u značky Volvo už štandardne na veľmi vysokej úrovni.

Nedá mi tiež nespomenúť aktívne full LED svetlomety s natáčaním do zákrut, ktoré pred autom predvádzajú doslova svetelnú show. Je fascinujúce vidieť, ako neustále pracujú a čo všetko sledujú. Krásne sa prispôsobujú tvaru cesty a vyrezávajú vozidlá pred vami aj autá prichádzajúce oproti. Môžete pritom sledovať, ako sa postupne mení tvar svetelného lúča. No skrátka svetelné divadlo.

Priestorové pomery na zadných sedadlách sú naozaj veľkorysé.

Iba štvorvalce

S príchodom modelu XC90 Volvo nezaviedlo len nový dizajnový smer značky. Prišlo s úplne novou filozofiou, ktorá sa dotýka aj techniky. Od roku 2015 totiž nenájdete v žiadnom z nových modelov značky Volvo väčší motor ako dvojlitrový štvorvalec. Či už sa bavíme o zážihových, alebo vznetových motoroch, maximum sú dva litre a štyri valce. Päťvalce, charakteristické pre túto značku, sú teda definitívne minulosťou. To však nie je všetko. Volvo sa čoskoro rozlúči aj s naftovými motormi. Model V60 je teda poslednou novinkou, ktorú si ešte zo začiatku predaja môžete objednať aj so vznetovým agregátom pod kapotou. Nová S60-tka, ktorá sa začne čochvíľa predávať, už nebude mať diesel v ponuke.

Elektricky ovládanú roletku batožinového priestoru má až V90-tka. Tu je iba manuálna.

Aspoň ja osobne tomu dosť dobre nerozumiem, pretože dvojlitrový štvorvalec s výkonom 190 koní, ktorý pracoval v nami testovanom Volve V60 D4, je perfektný motor. Má mimoriadne kultivovaný chod a naozaj slušnú dynamiku. Veď to auto váži skoro 1 700 kg, no napriek tomu s ním dokázal hýbať celkom svižne. Keby som nepoznal presný výkon, tipol by som si, že to bude aj niečo vyše 200 koní.

V duchu downsizingu Volvo vyradilo z ponuky všetky „viacvalcové“ motory. Štvorvalec vám preto bude musieť stačiť.

Spotreba je tiež veľmi dobrá. Na utopistické údaje od výrobcu však rovno zabudnite. V meste nebudete jazdiť za 5,5 litra, ale za 6,5, maximálne rovných 7 l/100 km, čo však podľa mňa vôbec nie je zlé. Mimo mesta sa bez problémov zmestíte do šiestich litrov a pri troche snahy vie toto priestranné kombi jazdiť aj za 5 litrov. Pri diaľničnom tempe však musíte rátať so spotrebou 6,5 l/100 km, čo je však tiež prijateľný údaj.

potenciál

Najviac na mňa zapôsobili jazdné vlastnosti auta. Volvo pritom nikdy nebolo značkou s nejakým športovým potenciálom. Veď sa nad tým zamyslite. Videli ste už rýchloidúce Volvo? Vodiči týchto áut sú skôr umiernení ako uponáhľaní. Napriek tomu je nová V60-tka navrhnutá tak, že jej rýchla jazda nerobí najmenšie problémy. Dokonca by som povedal, že k nej priamo nabáda. Riadenie je príjemne tuhé a rýchle, posed za volantom výborný a podvozok priam vynikajúci. Je komfortný, no auto na ceste nepláva. Pekne filtruje nerovnosti, ale zbytočne sa nenakláňa a v zákrutách poslušne drží zvolenú stopu. Presne tak to má byť.

Resumé

Volvo je dlhodobo vnímané ako líder v oblasti bezpečnosti a po zmene dizajnu má imidž progresívneho výrobcu. Samozrejme, nie je to len o dizajne. Volvo celkom jednoznačne smeruje k elektromobilite či sa nám to páči, alebo nie. Nemá preto zmysel plakať za viacvalcovými motormi. Svoju prácu dobre odvádzajú aj aktuálne štvorvalce, no čoskoro nebude ani ich. Nič to však nemení na tom, že ako Volvo celkovo, tak aj nová V60-tka, má modrú krv. Možno nemá prémiovú techniku pod kapotou, ale mám dojem, že imidžom už pomaly prekonáva zabehnutú trojicu prémiových nemeckých výrobcov.

Základná cena modelu – Volvo V60 D3 M6 Momentum: 39 780 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V60 D4 A8 Inscription: 49 040 €
Záruka: 3 roky/150 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190)/4250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,5/4,3/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:529/1441
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1669
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4761
Šírka [mm]:1850
Výška [mm]:1427
Rázvor [mm]:2872