Golf je vo svojej ôsmej generácii opäť tým, čím bol už od svojho predstavenia v roku 1974 – referenčným európskym rodinným vozidlom. Je to obraz doby v oblasti použitej techniky, dizajnu, ale aj vkusu zákazníka. A silný benzínový Golf s oplastovaním a svetlou výškou navyše, to je rok 2021.
Povedz mi, akého máš Golfa a ja ti poviem, akým si človekom. Avšak stojac vedľa tohto pôsobivého exemplára v sivej Moonstone s osemnásťpalcovými kolesami, pohonom všetkých štyroch kolies a svetlou výškou zväčšenou len o jeden a pol centimetra, akosi neviem, čo si mám myslieť.
Kríza identity?
Zvýšené a oplastované kombíky kedysi začali celú crossoverovú revolúciu, no postupom času akoby upadli do tieňa krížencov medzi MPV a SUV s vyššou stavbou karosérie, nielen svetlou výškou. Predovšetkým koncern Volkswagen ich však stále drží nažive – okrem tohto Golfu Alltrack totiž ponúka aj sesterskú Škodu Octavia Scout.
A nie je to vôbec zlý nápad. Golf Alltrack síce v našej špecifikácii a s príplatkovou výbavou atakuje cenu 43 470 eur, čo sú hladiny pripomínajúce vyšší Tiguan, no v porovnaní s ním sľubuje väčšiu chuť jazdiť dynamicky či spotrebovať pri tom menej paliva – stále ide o podstatne nižšie vozidlo.
Zo všetkých síl sa však snaží o to, aby tak nevyzeral – okrem svetlej výšky zväčšenej o 15 milimetrov je tu aj masívne oplastovanie predného aj zadného nárazníka, lemov kolies a prahov karosérie. Strešné lyžiny a spätné zrkadlá dostali úpravu z matného chrómu a špeciálny dizajn majú aj disky kolies s profilom 225/45 R18.
Zaujímavé je aj riešenie pätice svetlometov v každej strane predného nasávacieho otvoru, ktoré sa dizajnom veľmi nelíšia od tých v GTI, no v kontexte masívneho oplastovania karosérie nadobúdajú úplne iný charakter.
Čistota, pol života
Presuňme sa do interiéru Alltracku, kde sa najvýraznejším prvkom výbavového stupňa stávajú sedadlá so špeciálnym poťahom (a, samozrejme, logom Alltrack), emblém výbavy by sme našli aj na spodnom ramene trojramenného volantu. Okrem týchto dvoch vecí je tu jednoducho atmosféra ako v každom dobre vybavenom Golfe.
To znamená prehľadné línie a prekvapivo vzdušnú atmosféru v interiéri, ktorú podporuje subtílny dizajn palubnej dosky s veľkým množstvom praktických odkladacích priestorov, alebo menej praktického klavírneho laku. Stredová konzola je pomerne vysoko umiestnená a smerom k zadným sedadlám sa zvažuje, preč je tiež mechanická páka voliča jazdného smeru, ktorej shift-by-wire rozhranie umožnilo zmenšiť svoju veľkosť.
Spolieha sa tu na infotainment poslednej generácie MIB3, ktorého dotykový displej má uhlopriečku 10 palcov a použiteľnejšie reakcie ako predchádzajúci systém. Na rozdiel od praktického a ergonomického interiéru chýba infotainmentu prehľadná logika v menu, ktorú sa vodič musí najprv naučiť.
Príjemnej obsluhe nepomáha ani štvorica dotykových tlačidiel medzi výduchmi klimatizácie, ktoré sú vďaka negatívnemu sklonu danej časti palubnej dosky vyslovene neergonomické, alebo “slider” plocha pod displejom, ktorá z nepochopiteľných príčin nemá osvetlené ukazovatele. V noci je takmer nemožné s ňou pracovať.
Volant však našťastie dostal klasické tlačidlá, takže si nič omylom nespustíte. Dobrá je aj ponuka priestoru na zadných sedadlách, kde si za seba s úsmevom sadnú aj dve nadpriemerne vysoké postavy. Za nimi stále zostane priestor až na 611 litrov priestoru s dvojitou podlahou a dojazdovou rezervou. Po sklopení zadných sedadiel ale vyrobíte až 1 642 litrov.
Pilný domajší
Pod kapotou testovacieho Alltracku sa nachádza dvojlitrový turbobenzínový štvorvalec 2,0 TSI z rodiny EA888. To znamená, že ide o podobnú jednotku ako v GTI-čkách, RS-kách, Cuprách alebo R-kách, len s nižším naladením výkonu – v našom prípade na 140 kilowattov, čiže 190 koní. Tento motor v ponuke dopĺňa dvojlitrový turbodiesel, ktorý si môžete objednať už od začiatku roka.
Tento motor si veľmi dobre rozumie ako so samotným automobilom, tak aj so sedemstupňovou prevodovkou s dvomi mokrými spojkami, na ktoré posiela celých svojich 320 newtonmetrov krútiaceho momentu. Z prevodovky putuje výkon do klasického systému pohonu všetkých štyroch kolies od VW, systému 4Motion.
2,0 TSI v tejto verzii je agregát, z ktorého necítite len všadeprítomnú silu, no aj slušnú výkonovú rezervu v celom svojom spektre práce. Prevodovka manipuluje s motorom tak, že ho necháva prednostne sa vyšantiť vo vyšších otáčkach.
Pri rozjazdoch je, typicky pre DSG, stále nerozhodná a “prebudenie” zo stand-by režimu pri zapnutom start-stop systéme dokáže zabrať aj dlhšie ako sekundu, takže si rýchlo vyviniete svoje kreatívne postupy, ako zabrániť start-stopu v aktivácii, resp. motor prebrať (potočiť volantom, “napumpovať” posilňovač bŕzd). No akonáhle je v pohybe, nepozná veľa konkurencie.
Keďže ide o model s pohonom všetkých štyroch kolies (a výkonom vyšším ako 110 kilowattov), vzadu má viacprvkovú nápravu. Tá pomáha stabilite na horších povrchoch, ale napríklad aj akustike interiéru, do ktorého neprenáša výraznejšie zvuky. Auto vedie perfektne a takmer ako na koľajniciach aj vo vysokých diaľničných rýchlostiach, ktoré nemá problém udržiavať aj za 8-8,5 litra na stovku.
Poľný hospodár
Pri bežnej predpisovej jazde je však veľký motor prekvapivo hospodárny. Na pohon 4×4, mierne zvýšený podvozok, objem a druh paliva je 7,7 litra naozaj pekný výsledok, ktorý v medzimestskom režime dokonca klesne k 6,5 – 7 litrom. V meste sa ukáže nátura auta a vypýta si toľko, čo pri vysokom diaľničnom tempe.
A taký je Golf Alltrack – prekvapivo univerzálne riešenie pre každodennú dopravu. Aj keď nemusí mať výšku a stavbu SUV či dieselový motor, dáva dokonalý zmysel aj takto. Možno práve o trochu väčší ako spomínané mastodonty.
Základná cena modelu – Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 6MT Life: 21 790 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf Variant 2.0 TSI 7DSG Alltrack 4MOTION: 34 990 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračný poplatok: 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1984 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 140 (190) / 5000 - 6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | - |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | - |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | - |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | - |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 611 (1642) |
Objem nádrže [l]: | - |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1382 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4639 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1482 |
Rázvor [mm]: | 2679 |