TEST: Volkswagen Golf Variant Alltrack⎜Kalokagatia

1867
Zdroj: František Pisarovič

Golf je vo svojej ôsmej generácii opäť tým, čím bol už od svojho predstavenia v roku 1974 – referenčným európskym rodinným vozidlom. Je to obraz doby v oblasti použitej techniky, dizajnu, ale aj vkusu zákazníka. A silný benzínový Golf s oplastovaním a svetlou výškou navyše, to je rok 2021.

Povedz mi, akého máš Golfa a ja ti poviem, akým si človekom. Avšak stojac vedľa tohto pôsobivého exemplára v sivej Moonstone s osemnásťpalcovými kolesami, pohonom všetkých štyroch kolies a svetlou výškou zväčšenou len o jeden a pol centimetra, akosi neviem, čo si mám myslieť.

Nový Golf má sebavedomý pohľad. A stredne prestrelený LED pás v maske chladiča.
Zdroj: František Pisarovič

Kríza identity?

Zvýšené a oplastované kombíky kedysi začali celú crossoverovú revolúciu, no postupom času akoby upadli do tieňa krížencov medzi MPV a SUV s vyššou stavbou karosérie, nielen svetlou výškou. Predovšetkým koncern Volkswagen ich však stále drží nažive – okrem tohto Golfu Alltrack totiž ponúka aj sesterskú Škodu Octavia Scout.

Decentnejšie oplastovanie kombíku prospelo. Alltrack je robustný, no stále štíhly.
Zdroj: František Pisarovič

A nie je to vôbec zlý nápad. Golf Alltrack síce v našej špecifikácii a s príplatkovou výbavou atakuje cenu 43 470 eur, čo sú hladiny pripomínajúce vyšší Tiguan, no v porovnaní s ním sľubuje väčšiu chuť jazdiť dynamicky či spotrebovať pri tom menej paliva – stále ide o podstatne nižšie vozidlo.

Kombiverzia profituje z dlhšieho rázvoru kolies, než aký má hatchback
Zdroj: František Pisarovič

Zo všetkých síl sa však snaží o to, aby tak nevyzeral – okrem svetlej výšky zväčšenej o 15 milimetrov je tu aj masívne oplastovanie predného aj zadného nárazníka, lemov kolies a prahov karosérie. Strešné lyžiny a spätné zrkadlá dostali úpravu z matného chrómu a špeciálny dizajn majú aj disky kolies s profilom 225/45 R18.

Dlhý zadný previs pridáva na elegancii
Zdroj: František Pisarovič

Zaujímavé je aj riešenie pätice svetlometov v každej strane predného nasávacieho otvoru, ktoré sa dizajnom veľmi nelíšia od tých v GTI, no v kontexte masívneho oplastovania karosérie nadobúdajú úplne iný charakter.

Grafika zadných svetlometov je veľmi prísna
Zdroj: František Pisarovič

Čistota, pol života

Presuňme sa do interiéru Alltracku, kde sa najvýraznejším prvkom výbavového stupňa stávajú sedadlá so špeciálnym poťahom (a, samozrejme, logom Alltrack), emblém výbavy by sme našli aj na spodnom ramene trojramenného volantu. Okrem týchto dvoch vecí je tu jednoducho atmosféra ako v každom dobre vybavenom Golfe.

Interiér je veľmi príjemné miesto k životu
Zdroj: František Pisarovič

To znamená prehľadné línie a prekvapivo vzdušnú atmosféru v interiéri, ktorú podporuje subtílny dizajn palubnej dosky s veľkým množstvom praktických odkladacích priestorov, alebo menej praktického klavírneho laku. Stredová konzola je pomerne vysoko umiestnená a smerom k zadným sedadlám sa zvažuje, preč je tiež mechanická páka voliča jazdného smeru, ktorej shift-by-wire rozhranie umožnilo zmenšiť svoju veľkosť.

Občasné zápasenie s infotainmentom nepoteší, po aktualizáciách ale funguje skutočne lepšie
Zdroj: František Pisarovič

Spolieha sa tu na infotainment poslednej generácie MIB3, ktorého dotykový displej má uhlopriečku 10 palcov a použiteľnejšie reakcie ako predchádzajúci systém. Na rozdiel od praktického a ergonomického interiéru chýba infotainmentu prehľadná logika v menu, ktorú sa vodič musí najprv naučiť.

Kabína je veľmi vzdušná, jednoduchý dizajn palubnej dosky tomuto dojmu len prispieva
Zdroj: František Pisarovič

Príjemnej obsluhe nepomáha ani štvorica dotykových tlačidiel medzi výduchmi klimatizácie, ktoré sú vďaka negatívnemu sklonu danej časti palubnej dosky vyslovene neergonomické, alebo “slider” plocha pod displejom, ktorá z nepochopiteľných príčin nemá osvetlené ukazovatele. V noci je takmer nemožné s ňou pracovať.

Volant je, našťastie, vybavený klasickými tlačidlami, nie dotykovými plôškami ako v GTI
Zdroj: František Pisarovič

Volant však našťastie dostal klasické tlačidlá, takže si nič omylom nespustíte. Dobrá je aj ponuka priestoru na zadných sedadlách, kde si za seba s úsmevom sadnú aj dve nadpriemerne vysoké postavy. Za nimi stále zostane priestor až na 611 litrov priestoru s dvojitou podlahou a dojazdovou rezervou. Po sklopení zadných sedadiel ale vyrobíte až 1 642 litrov.

Vzadu je dostatok miesta aj pre vyšších pasažierov
Zdroj: František Pisarovič

Pilný domajší

Pod kapotou testovacieho Alltracku sa nachádza dvojlitrový turbobenzínový štvorvalec 2,0 TSI z rodiny EA888. To znamená, že ide o podobnú jednotku ako v GTI-čkách, RS-kách, Cuprách alebo R-kách, len s nižším naladením výkonu – v našom prípade na 140 kilowattov, čiže 190 koní. Tento motor v ponuke dopĺňa dvojlitrový turbodiesel, ktorý si môžete objednať už od začiatku roka.

Batožinový priestor skrýva 611 litrov objemu, dojazdovú rezervu aj dvojitú podlahu
Zdroj: František Pisarovič

Tento motor si veľmi dobre rozumie ako so samotným automobilom, tak aj so sedemstupňovou prevodovkou s dvomi mokrými spojkami, na ktoré posiela celých svojich 320 newtonmetrov krútiaceho momentu. Z prevodovky putuje výkon do klasického systému pohonu všetkých štyroch kolies od VW, systému 4Motion.

Potešia aj takéto maličké praktické vychytávky
Zdroj: František Pisarovič

2,0 TSI v tejto verzii je agregát, z ktorého necítite len všadeprítomnú silu, no aj slušnú výkonovú rezervu v celom svojom spektre práce. Prevodovka manipuluje s motorom tak, že ho necháva prednostne sa vyšantiť vo vyšších otáčkach.

Systém 4Motion je vstupenkou do ľahkého terénu
Zdroj: František Pisarovič

Pri rozjazdoch je, typicky pre DSG, stále nerozhodná a “prebudenie” zo stand-by režimu pri zapnutom start-stop systéme dokáže zabrať aj dlhšie ako sekundu, takže si rýchlo vyviniete svoje kreatívne postupy, ako zabrániť start-stopu v aktivácii, resp. motor prebrať (potočiť volantom, “napumpovať” posilňovač bŕzd). No akonáhle je v pohybe, nepozná veľa konkurencie.

Motor 2,0 TSI z radu EA888 s výkonom 190 koní je zasa vašou vstupenkou do rýchleho pruhu na diaľnici
Zdroj: František Pisarovič

Keďže ide o model s pohonom všetkých štyroch kolies (a výkonom vyšším ako 110 kilowattov), vzadu má viacprvkovú nápravu. Tá pomáha stabilite na horších povrchoch, ale napríklad aj akustike interiéru, do ktorého neprenáša výraznejšie zvuky. Auto vedie perfektne a takmer ako na koľajniciach aj vo vysokých diaľničných rýchlostiach, ktoré nemá problém udržiavať aj za 8-8,5 litra na stovku.

Kolesá majú rozmer 225/45 R18 a špecifický dizajn
Zdroj: František Pisarovič

Poľný hospodár

Pri bežnej predpisovej jazde je však veľký motor prekvapivo hospodárny. Na pohon 4×4, mierne zvýšený podvozok, objem a druh paliva je 7,7 litra naozaj pekný výsledok, ktorý v medzimestskom režime dokonca klesne k 6,5 – 7 litrom. V meste sa ukáže nátura auta a vypýta si toľko, čo pri vysokom diaľničnom tempe.

Nebojte sa ho. Dobrý je!
Zdroj: František Pisarovič

A taký je Golf Alltrack – prekvapivo univerzálne riešenie pre každodennú dopravu. Aj keď nemusí mať výšku a stavbu SUV či dieselový motor, dáva dokonalý zmysel aj takto. Možno práve o trochu väčší ako spomínané mastodonty.

Základná cena modelu – Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 6MT Life: 21 790 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf Variant 2.0 TSI 7DSG Alltrack 4MOTION: 34 990 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračný poplatok: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190) / 5000 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:-
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:-
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Spotreba - kombi [l/100 km]:-
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:611 (1642)
Objem nádrže [l]:-
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1382
Rozmer pneumatík:225/45 R18
Dĺžka [mm]:4639
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1482
Rázvor [mm]:2679