TEST: Suzuki Swift | High tech, low cost

3804

Suzuki Swift prichádza s úplne novým dizajnom. Výzor však ani zďaleka nie je všetko, čo sa na tomto obľúbenom japonskom krpcovi zmenilo.

Swift nepatrí medzi najväčších zástupcov segmentu B. Tento „nedostatok“ však Suzuki vyriešilo modelom Baleno. Ak sa teda nenaháňate za každým centimetrom a litrom objemu batožinového priestoru, poslúžiť by vám mohlo aj menšie, ale zato šikovnejšie Suzuki Swift. Nová generácia modelu Swift je v porovnaní s predchodcom dokonca o centimeter kratšia, takže je evidentné, že čo sa týka veľkosti, japonský výrobca v tom má jasno. Nový Swift má však o dva centimetre dlhší rázvor, čo sa odzrkadlilo v priestore pre nohy na zadných sedadlách. Batožinový priestor taktiež narástol o slušných 54 litrov.

Digitalizácia

Zatiaľ čo sa v našich husto osídlených oblastiach objavujú prvé príznaky trendu, ktorý hovorí, že na veľkosti až tak nezáleží, v interiéri panuje trend opačný. Tam to však platí pre displeje. No a čím väčší, tým lepší. Aj nový Swift preto „vyfasoval” 7-palcový displej multimediálneho systému. Nejde ale o žiadnu novinku. Rovnaký systém nájdete aj vo všetkých ostatných modeloch značky (teda okrem modelov Celerio a Jimny). IT milovníkov poteší aj 4,2-palcový farebný displej v strede prístrojového panela. Dokáže zobrazovať také funkcie, o akých sa vám ani len nesnívalo. Ukazuje napríklad momentálne preťaženie, či aktuálny výkon a krútiaci moment v koláčovom grafe. Zobrazí vám dokonca aj telemetriu používania plynového a brzdového pedála. O to viac je fascinujúce, že palubný počítač vám neukáže priemernú rýchlosť.

Ozdobné lišty bielej farby má iba najvyššia výbava GLX.

Tri valce, turbo a automat

Viem, znie to ako recept na katastrofu, ale aj mňa prekvapilo, ako je táto trojica zohraná. Na nový jednolitrový trojvalec BoosterJet som sa tešil, pretože som bol zvedavý, ako sa Suzuki popasovalo s downsizingom. Automat bol však nečakaná komplikácia. A nemyslite si, že to bola len záležitosť testovaného auta. Ak chcete najvyššiu výbavu a turbomotor súčasne, automatu sa nevyhnete. Jedine, žeby ste si ho zobrali s mild hybridom. Ak ale chcete turbo a manuál bez hybridu, musíte siahnuť po prostrednej úrovni výbavy. Ach, tí Japonci… Každopádne, automatu som sa bál, ale zbytočne. Prevodovka má šesť stupňov, klasický hydrodynamický menič krútiaceho momentu a ešte aj funguje.

Teda… ako sa to vezme. Pri prudkom zošliapnutí plynu si rovno podradí, ale keď plyn stláčate postupne a chcete, aby prevodovka využila krútiaci moment prepĺňaného motora, tak najprv začne zrýchľovať, prípadne si o nejaký ten stupeň-dva podradí, ale je schopná zbytočne podradiť aj nad 3 000 ot./min., kedy už je motor vo svojom živle, aby ho nachvíľu vytočila do nebies a následne opäť zaradila vyšší kvalt. Pre tých, ktorí ale v kritických situáciách radšej radia sami, sú tam pádla pod volantom.

V strede prístrojového panela je 4,2-palcový multifunkčný displej, ktorý vám ukáže aj telemetrické dáta.

Anorektik

Automobily značky Suzuki sú známe nízkou spotrebou paliva. Obzvlášť atmosféricky plnený 1,6-litrový štvorvalec v tejto oblasti exceloval. Dokonca bol, aspoň podľa našich interných záznamov, najúspornejšou „jedna-šestkou“ na trhu. Turbomotory majú síce menší objem, ale zato rovnaký výkon (ak nie väčší) ako atmosférické motory, ktoré nahrádzajú. To isté platí aj pre spotrebu, takže to nie je vždy výhrou. Konštruktérom Suzuki sa však podarilo tento motor navrhnúť tak, že v meste sa nám spotreba pohybovala okolo šiestich litrov. A to navyše s automatickou prevodovkou, podotýkam. Motor pritom produkuje slušných 112 koní. Pochybujem, že by ste na trhu našli úspornejšie auto s automatom a takýmto výkonom. Pre úplnosť dodám, že mimo mesta si od nás tento Swift vypýtal zhruba päť litrov každých 100 km a na diaľnici sa spotreba držala pod 7 l/100 km. Otáčkomer pritom ukazoval rozumných 2 700 ot./min.

Športové gény

Nový Swift je ľahké auto. V tejto konfigurácii váži len 945 kg. Vďaka tomu lieta so spomínaným motorom ako namydlený blesk. Tomu zodpovedá aj naladenie podvozka. Auto drží v zákrutách naozaj veľmi pekne. Aj riadenie je príjemne ostré. Dynamickí vodiči si budú pochvaľovať. Škoda len, že aj pruženie má takýto športový charakter. Na bratislavských cestách to s ním nie je úplne ružové. Komfortu na palube neprispieva ani slabšie akustické odhlučnenie podvozka.

Resumé

Nový Swift sa mi páči. A to od prvého momentu. Viackrát som sa stretol s názorom, že táto najnovšia generácia už nevyzerá tak dobre ako jeho konzervatívnejšie tvarovaní predchodcovia, ale možno práve preto sa mi páči. Nový dizajn skrátka priniesol tomuto doteraz mierne nevýraznému modelu trošku emócií. Bohužiaľ, všetko však závisí od výbavy. Pokiaľ nemáte najlepšie vybavený model GLX, tak aj najnovší Swift vyzerá dosť obyčajne. Môžu za to krásne LED svetlá, ktoré sú k dispozícii výlučne s najvyššou výbavou GLX. No a keďže je to Japonec, príplatková výbava neexistuje. Buď teda vezmete GLX-ku, ktorá začína na 13 690 €, alebo svietite „sviecami“ namiesto poriadnych svetiel. Platí to nielen pre dizajn, ale aj komfort. Bez výbavy GLX nemôžete mať napríklad ani automatickú klimatizáciu či tempomat. V prípade nového Swiftu sa teda asi bude treba riadiť heslom: „Všetko alebo nič“.

Základná cena modelu – Suzuki Swift 1.2 DualJet GL: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift 1.0 BoosterJet 6AT GLX: 15 290 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:82 (112)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160 /1700-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,4/4,3/5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:265/947
Objem nádrže [l]:37
Pohotovostná hmotnosť [kg]:940-945
Rozmer pneumatík:185/55 R16
Dĺžka [mm]:3840
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2450