TEST: Subaru Outback X | Elegantná multifunkcia

1062

Subaru Outback nemá v neprémiovej triede konkurenciu. Oplastované kombi strednej triedy ponúka mnoho výrobcov, ide však skôr o dizajnové vylepšenia už existujúcej karosérie, aj keď často s pohonom všetkých štyroch kolies.

Outback je v Európe ponúkaný ako samostatný model bez súrodenca, z ktorého by vychádzal. Jeho prednosťou je svetlá výška 200 mm, ktorú mu môže závidieť vačšina modelov SUV iných značiek.

Svojou výškou sa Outback doťahuje na kompaktné SUV

Rešpekt

Vďaka svojej výške pôsobí Outback mohutne. Dĺžkou a šírkou už patrí k priemeru strednej triedy. Základné tvary auta sa naprieč generáciami príliš nemenili, pri poslednom facelifte sa dizajnéri už trochu odviazali. Predné svetlá dostali jemné zúbky, ktorými sa zahryzávajú do predného nárazníka. Osobitosťou limitovanej výbavy X je čierna lišta lemujúca masku chladiča oproti chrómovej v iných verziách. Bohatá plastová ochrana nárazníka s veľkými okrúhlymi hmlovkami je štandardom modelu už od jeho prvej generácie.

Posledný facelift prepožičal Outbacku výraznejší vzhľad.

Zboku auto zaujme skoro vodorovnou líniou strechy a spodnej časti okien. Pekné čierne disky pri plastovej ochrane blatníkov zanikajú. Rovnakej farby sú aj spätné zrkadlá a nosiče na streche auta. Zadnej strane dominuje mohutný nárazník vystupujúci do priestoru s poctivou ochranou nakladacej hrany a štýlovo vykrojené zadné svetlá s LED technikou.

Nakladacia hrana je umiestnená prakticky nízko

Silná stránka

Interiéry donedávna neboli silnou stránkou (nielen) tejto japonskej značky. Outback súčasnej generácie však dokazuje, že Subaru dôsledne zapracovalo nielen na kvalite materiálov a ich dielenskom spracovaní, ale výrazne pokročilo aj po dizajnovej stránke. Palubná doska neoslní hromadou displejov ani najnovších vychytávok. Dôraz bol kladený na ergonómiu ovládacích prvkov a jednoduchosť ich používania. Výnimkou je reset hodnôt spotreby paliva ovládaný samostatným tlačidlom na palubnej doske…

Interiér znesie prísne kvalitatívne kritériá

Nadšenie vyvoláva jeden z najkrajšie tvarovaných športových volantov s príjemne hrubým vencom a veľkými tlačidlami. Rozsah jeho nastavenia isto uspokojí väščinu vodičov. Poteší klasický prístrojový panel s prehľadnými ciferníkmi v športových tubusoch. Displej palubného počítača poskytuje množstvo informácií, ktoré žiaľ nie je možné zoskupiť podľa želania.

Stredový tunel je pokrytý drsným a zároveň luxusne vyzerajúcim materiálom. Infotainment je pomerne intuitívny a jeho reakcie na dotyky sú dostatočne rýchle. Palec hore za ovládanie ventilácie pomocou jednoúčelových tlačidiel.

Stredová konzola je pokrytá sklom a nepraktickým klavírnym lakom

Výbava špeciálnej edície X sa od najvyššej odlišuje hlavne chýbajúcim audiosystémom Harman Kardon. Čalúnenie sedadiel je riešené kombináciou kože a odolnej nepremokavej látky. Interiér oživuje všadeprítomné prešitie dvojitou zelenou niťou a dopĺňajú ho okrasné lišty na dverách a palubnej doske. Škoda chýbajúcich parkovacích senzorov, ktoré v určitých prípadoch nenahradí ani prítomná trojica kamier.

Zelená niť a drsné okrasné lišty sú osobitosťou limitovanej edície X

Vysokú mieru pohodlia poskytujú elektricky nastaviteľné sedadlá s dlhými sedákmi a vysokými operadlami ako aj príjemne mäkké opierky rúk vo dverách. Chválim možnosť nastavenia hlavových opierok aj v pozdĺžnom smere a bedrovú opierku na správnom mieste. Pedále sú umiestnené dostatočne hlboko a zároveň s nízko ukotvenými sedadlami umožňujú skoro až športový posed.

Predné sedadlá vyzerajú jednoducho, ale poskytujú vysokú mieru pohodlia

Na miesto vpredu ani vzadu sa nedá sťažovať v žiadnom smere, zadní pasažieri navyše ocenia polohovateľné operadlá. Až na menšie odkladacie priečinky vo dverách nie je autu po praktickej stránke čo vytknúť. Batožinový priestor je dostatočne objemný a rozumne riešený.

Netlač na pílu

Atmosféricky plnený štvorvalec s priemerným výkonom v kombinácii s CVT prevodovkou vyvolával obavy z dynamiky vozidla. Tie sa spočiatku aj potvrdili, auto na kickdown reagovalo skôr hlukom vytočených otáčok a neochotne akcelerovalo.

Motor typu „Boxer“ svojím nízkym ťažiskom prispieva k výborným jazdným vlastnostiam

Pri postupnom stláčaní akcelerátora sa však auto odmení solídnym zrýchlením a dostatočnou pružnosťou aj pri vysokých rýchlostiach. Prevodovka simuluje radenie stupňov na nerozoznanie od bežného automatu. Pri nutnosti razantnejšieho zrýchlenia je potrebné stlačiť pedál plynu približne do druhej tretiny zdvihu tak, aby otáčky nepresiahli vysoko cez hodnotu 5000.

Športový mód udržuje vyššie otáčky, čím zabezpečuje rýchlejšiu odozvu na plyn a výraznejšiu dynamiku. Oceňujem praktické prepínanie jazdných režimov na volante, ktorým sa môže pochváliť iba málo výrobcov.

Zaujímavým prvkom interiéru je drsný obklad na stredovom tuneli pri voliči automatu

Komfortne naladený podvozok zabezpečuje pohodlnú jazdu na úrovni luxusných tried prémiových značiek. Pri prekonávaní nerovností sa auto jemne pohojdáva a väčšie nedostatky vozovky oznámi posádke iba tlmeným zvukom. Výraznejšie náklony v zákrutách mu neuberajú zo schopnosti perfektného držania stopy, čo umožňuje na okreskách aj primeranú porciu zábavy. Štýl jazdy sa odzrkadlí na spotrebe paliva, ktorá sa pohybuje od 6,5 do 9 litrov benzínu.

Poľné cesty nie sú pre Outback žiadnou prekážkou

V meste sa dá apetít motora pri hustejšej premávke udržať do hodnoty 10 litrov. Napriek rozmerom je auto aj vďaka priemeru otáčania iba 11 metrov obratné aj v stiesnenejších priestoroch. Na diaľnici som zaznamenal odber paliva medzi 8,5 až 9 litrami. Napriek výške auta milo prekvapila nízka citivosť na bočný vietor, odhlučnenie od aerodynamického hluku však mohlo byť lepšie. Jazdu v teréne limituje iba dlhý rázvor a použité pneumatiky. Problém prenesenia výkonu na to správne koleso rieši X-mode, ktorý sa zapína tlačidlom na stredovej konzole.

Outback je ako stvorený na nespevnené cesty

Verdikt

Subaru Outback je asi najuniverzálnejšie auto na trhu. Má nadpriemernú svetlú výšku a jeden z najlepších systémov pohonu všetkých štyroch kolies. Poskytuje výborné jazdné vlastnosti a zároveň úžasný komfort. Vnútorným priestorom prekonáva svoju konkurenciu. To všetko za cenu priemerne vybaveného kombi strednej triedy. Potrebuje ešte niekto SUV?

Základná cena modelu – Subaru Outback 2.5i CVT Comfort: 33 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Outback 2.5i CVT X – Limited Edition: 36 690 €

Záruka: 3 roky/100 000 km (+2 roky predĺžená alebo 150 000 km za príplatok)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:zážihový, typ Boxer
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:129 (175)/5800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:235/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:8,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:559
Objem nádrže [l]:60
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 631
Rozmer pneumatík:225/60 R18
Dĺžka [mm]:4820
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1605
Rázvor [mm]:2745