TEST: Subaru Impreza WRX STi – len pre silné povahy

9065

Za všetko môže Colin McRae, ktorýv roku 1995 so svojou Imprezou absolútne rozvalcoval súperov vo svetovom šampionáte v rally. Subaru Impreza bolo auto, ktoré vyhralo majstrovstvá sveta v rally a zrazusa stalo objektom záujmu všetkých milovníkov športových áut. Subaru preto prišlo so športovou verziou modelu Impreza, ktorá dostala označenie WRX STi. Jasné, Colinova Impreza s tromi krikľavo zelenými päťkami po bokoch bola tak trochu iná káva, no „STičko“ bolo novou, zaujímavou a veľmi bojaschopnou alternatívou k vtedajším zavedeným „hot-hatchom“. Impreza WRX STi si rýchlo získavala obľubu, vybudovala si dobré meno a veľký rešpekt, pretože na „okreskách“ dokázala poriadne potrápiť aj skutočné superšporty. V rekordne krátkom čase sa tak stala snom všetkých chlapcov a tým pádom aj „svätým grálom“ automobilky Subaru. Dnes sa píše rok 2013 a po ofrflanej päťdverovej Impreze WRX STi hatchback, ktorá sa nepáčila konzervatívnym fanúšikom tejto legendy, prichádza na scénu vymodlený sedan. Pri tejto príležitosti sa však model WRX STi osamostatnil od modelového radu Impreza. Áno, toto auto je ešte odvodené z poslednej Imprezy, no na svete je už nová generácia modelu Impreza a kto vie ako bude vyzerať nasledujúca generácia modelu WRX STi.

Recept sa nezmenil
Už pri prvom pohľade na toto auto je každému jasné, že sa nepozerá na nejaké obyčajné rodinné „približovadlo“. Široké blatníky, veľké kolesá obuté do nízkoprofilových pneumatík, no najmä to obrovské prítlačné krídlo na veku batožinového priestoru, to všetko sú charakteristické črty Subaru WRX STi už takmer 20 rokov. Otváram dvere a 2,5-litrový boxer prebúdzam k životu stlačením štartovacieho tlačidla. Plochý štvorvalec s výkonom 300 koní pohotovo naskočí a keďže je studený, ručička otáčkomera sa ustáli kdesi pod 1500 ot./min.

Krásny zvuk
Ploché motory majú veľmi špecifický zvukový prejav, ktorý dodáva aj Subaru WRX STi veľkú časť charakteru. Na môj vkus sú výfuky dosť tiché, no predsa len je to rodinné auto, ktoré pohodlne odvezie štyroch ľudí aj s batožinou, takže konštruktéri museli mať na zreteli aj akustický komfort pri dlhšom cestovaní.

Fenomenálny záťah
Vďaka systému „Subaru Intelligent Drive“ sa dá v troch stupňoch meniť charakter auta podľa potreby. V základnom režime „Intelligent“ dokáže s touto 300-koňovou beštiou jazdiť aj vaša svokra. Riadenie, radenie, spojka aj brzdy, na všetko treba použiť väčšiu silu ako v jej Peugeote 206+ a ani odozva plynu nie je taká, že by obtočila auto okolo prvého stromu. V tomto režime je dokonca riadiaca jednotka motora nastavená tak, že sa snaží ušetriť aspoň nejaké to deci drahého 98-oktánového benzínu, na ktorý WRX STi jazdí. Normálnym štýlom jazdy si od vás v mestskej premávke nebude tento športiak pýtať viac ako 12 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta sa dá spotreba benzínu udržať pod deviatimi litrami. Pri diaľničných presunoch predpísanou 130-tkou treba rátať so spotrebou 10,5 l/100 km. Keď sa však rozhodnete, že si chcete jazdu poriadne užiť, stačí otočným prepínačom na stredovom tuneli navoliť režim „Sport Sharp“. Reakcie na plynový pedál sa zostria, celé auto ožije a ručička otáčkomera stúpa rýchlejšie. Keď sa prehupne cez 3500 ot./min., turbo sa zhlboka nadýchne a poriadne vás zatlačí do sedadla. Ani neviete ako, motor je na obmedzovači a červená kontrolka hlási, že treba preradiť na vyšší stupeň. Spojka, ďalší „kvalt“ a je to tu opäť. Je to niečo ako teleport, len oveľa návykovejšie.

Resumé
Subaru WRX STi je legenda. O tomto aute sníva každý chlap už od malička a nám sa tento sen splnil. Síce iba na týždeň, ale konečne sme mali možnosť na vlastnej koži vyskúšať, čo znamenajú tri ružové písmenka STi (Subaru Tecnica International), ktoré zdobia celé auto. A aké je teda „STi-čko“ v skutočnosti. Presne také ako vo vašich snoch.

Neexistuje slávnejší model tejto japonskej automobilky ako je WRX STi. Svoju kariéru
začal ako športová verzia modelu Impreza, no dnes je to samostatný model, ktorý
plní funkciu výkladnej skrine značky Subaru.