TEST: Subaru Forester – lesník / superman

1603
Vracal som sa z novinárskej akcie v Demänovskej doline, no nešiel som do Bratislavy, ale na Slovakiaring. Jedna španielska automobilka tam predstavovala svoje nové kombi. Život motoristického novinára je niekedy dosť hektický… Času je vždy málo a výnimkou nebol ani tento deň. Prejazd Donovalmi teda pripomínal rýchlostnú skúšku z Rally Tatry. Už tu som obdivoval stabilitu nového Subaru Forester. Jeho podvozok je komfortný, ako sa na SUV patrí, ale v zákrutách sa zbytočne nenakláňa, pekne drží stopu a vodičovi dodáva istotu. Výborný je aj plochý dvojlitrový turbodiesel. Na plyn reaguje naozaj bleskovo. Skoro ako správny atmosférický benzínový motor. Má rád aj vyššie otáčky a napriek priemernému výkonu 108 kW (147 k) zabezpečuje tomuto veľkému autu slušnú dynamiku.
Každopádne, väčšina cesty viedla po diaľnici a prebiehala hladko. V záverečnej fáze som to ale nechcel obchádzať cez Senec a k okruhu doraziť z juhu. Mal som málo času, a tak som to chcel dať skratkou. Plánoval som zísť z diaľnice pri Seredi a cez Galantu, a potom cez Čierny Brod to nejako švihnúť k automotodromu zo severu. Navigácia mi síce tvrdila, že tadiaľ cesta nevedie, ale ja som sa nevzdával. Na mape som nejaké cesty videl. Bohužiaľ, boli to poľné cesty. Navigácia v mojom mobile si zrejme potajomky aktivovala nejaký dobrodružný mód a smelo ma cez ne nakoniec poslala.
Mal som naozaj šťastie, že som sedel vo Foresteri. Miestami sa cesta menila na terén prejazdný iba traktorom…a prekvapivo aj Foresterom. Musel som začať touto skúsenosťou, pretože to bola práve tá chvíľa, ten deň, kedy ma Forester presvedčil, že nepochybne patrí medzi najlepšie SUV na našom trhu.
Jednoduchý interiér
Po slovách chvály bohužiaľ musí prísť aj kritika. Subaru je značka, v ktorej sa pri vývoji áut koncentrujú na to podstatné – jazdné vlastnosti. V tejto oblasti patrí japonská automobilka so súhvezdím Plejády v logu medzi špičku. Bohužiaľ, o interiéri sa to nedá povedať. Je jednoduchý a strohý. Pôsobí decentne, no nijako neohúri. V čase, kedy pomaly každý osádza na stredové konzoly „tablety“, sa musíte vo Foresteri uskromniť so 4,3-palcovým displejom „z mobilu“. Na tak malom displeji vyzerá obraz z cúvacej kamery perfektne. Rozlíšenie je výborné, škoda len, že veľkosť nie je postačujúca. Ďalším nedostatkom, typickým pre japonské autá, je absencia akustického upozornenia na predmety za autom. Namontovaním kamery zrejme výrobca automaticky predpokladá, že sa vodič pri cúvaní bude stále pozerať na displej. Napriek malým rozmerom ponúka obrazovka na vrchu stredovej konzoly graficky veľmi pekne spracované výstupy z palubného počítača.
Interiér nového Forestera musím tiež pochváliť za jeho priestrannosť. Miesta je tam habadej, pričom posed za volantom je na danú triedu vozidiel obzvlášť dobre riešený. Po ergonomickej stránke je na tom interiér Forestera tiež výborne.
Unikátna konštrukcia
Subaru je známe svojimi plochými motormi. Takzvaný boxer (plochý motor s protichodným chodom piestov) je vo svojej benzínovej podobe priam umeleckým dielom, ktoré dodáva autám tejto značky nezameniteľný charakter. Hlavnou výhodou, ktorú plochý motor poskytuje, je nízke ťažisko agregátu, a tým aj nižšie ťažisko celého auta. Bez naftového motora by sa však značka v európskych končinách nepresadila. Vyvinula preto prvý vznetový boxer na svete, ktorý pracoval aj pod kapotou testovaného Forestera. Má výkon 108 kW (147 k), ale pôsobivejšia ako výkon je jeho spotreba paliva. Napriek permanentnému pohonu 4×4 sme dokázali s Foresterom jazdiť v meste so spotrebou okolo siedmich litrov nafty na 100 km (výrobca udáva 7,3 l/100 km). Mimo mesta nie je problém zmestiť sa do šiestich litrov, pričom na diaľnici sa spotreba pohybuje okolo ôsmich litrov. Motor pri rýchlosti 130 km/h síce pracuje pri pohodových 2 350 ot./min., ale predsa len je to väčšie auto s väčším odporom vzduchu. O skvelých reakciách motora na plynový pedál a jeho ochote vytáčať sa, som písal v úvode článku. Za pochvalu určite stojí aj pekný zvuk motora vo vyšších otáčkach, typický pre motory boxer, ktorý sa nestratil napriek vznetovej koncepcii.
Resumé
Nové Subaru Forester ma absolútne šokovalo svojou všestrannosťou. Je to auto pre ľudí, ktorí nechcú byť obmedzovaní možnosťami svojho vozidla. Je to priestranné auto pre rodinu, ale ak treba ísť občas rýchlo, nemá s tým najmenší problém. Pri vysokých rýchlostiach je rovnako stabilné ako pri ceste do najbližšieho nákupného centra. Ak vám cesta pred vami prinesie nečakané prekážky, alebo takmer úplne zmizne ako v mojom prípade, nemusíte sa tým obmedzovať. S Foresterom prekážku jednoducho obídete, alebo pokračujete ďalej aj cestou-necestou. Myslím si, že toto je tá voľnosť, po ktorej každý túži, keď si vizualizuje svoje auto snov. Čo na tom, že Forester nie je prepchatý najmodernejšou elektronikou? Aspoň vám nič nekecá do šoférovania. Jediné, čo by v Subaru mohli ešte trošku vylepšiť, je vypracovanie interiéru.
Základná cena modelu – Subaru Forester 2.0i Classic: 28 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Forester 2.0 D Comfort: 33 990 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (za príplatok 5 rokov alebo 150 000 km)
Registračná daň: 397€
Motor
 
Typ motora:
plochý, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
108 (147)/3600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1600-2400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,3/5,2/5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
488/1573
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1556
Rozmer pneumatík:
225/60 R17
Dĺžka [mm]:
4595
Šírka [mm]:
1795
Výška [mm]:
1735
Rázvor [mm]:
2640

Nová generácia Subaru Forester prichádza s viacerými inováciami a vylepšeniami, no stále je to to pravé a nefalšované Subaru – jazdí geniálne.