TEST: Subaru Forester e-BOXER | Skrotený pre rodinu

1644

Subaru Forester e-BOXER prichádza po dlhých rokoch nenápadného ťaženia modelu. Do príchodu modelu XV bol Forester najpredávanejším modelom značky v Európe. Prvý elektrifikovaný Forester s mild-hybridným pohonom smeruje na trh po viac ako 23 rokoch života. Ako zvládlo notoricky známe SUV nevyhnutný prechod na elektrifikáciu?

Automobilky jednoducho nemajú na výber a karty v rukách jednotlivých značiek sa príchodom elektrifikácie rozdávajú prakticky nanovo. No a často automobilkám nepomôže ani len to, že sú členmi mamutích koncernov.

Inžinieri v Subaru pracovali dlhé roky na technike, ktorá je spoľahlivá ako románsky kostolík v Drážovciach. Subaru Forester e-BOXER je však autom z neprebádaných vôd a pomerne drastickou zmenou filozofie pohonu značky. Čo od neho čakať?

Nezdržiava sa

Forester a v podstate aj ostatné rodinné modely Subaru sa vyznačujú veľmi príjemným nekonfliktným dizajnom. Zmeny oproti končiacemu Foresteru a novej elektrifikovanej “generácii” sú, ako inak, pomerne citlivé. Novinka dala zbohom veľkým “líčiskám” na prednom nárazníku a miesto nich dala priestor masívnym chrómovým lemom hmloviek.

Dávkou chrómu bola obdarená aj vrchná časť prednej masky chladiča a grafika predných svetlometov dostala omnoho výraznejší make-up. Samozrejmosťou je nový dizajn diskov kolies, elegantnejšie strešné lyžiny či matne strieborné lemy. V každom prípade najvýraznejšou zmenou si prešli zadné svetlá, ktoré agresívne zasahujú do piatych dverí.

Rodina

Interiér novinky sa zmenil prakticky na nepoznanie. Do veľkej miery odzrkadľuje útroby modelu XV. To znamená, že spravil po stránke dizajnu niekoľko míľových krokov vpred, ktoré nezostali len pri zlepšovaní dobrého vizuálneho dojmu. Na nedostatok odkladacích priestorov sa sťažovať nebudete, a to platí aj pre pasažierov na zadných sedadlách. V opierkach vodiča a spolujazdca nájdete dvojvrstvové odkladacie “vaky”, ktoré zaokrúhľujú celkový komfort vyplývajúci zo sedenia na mäkkej zadnej lavici.

Palubná doska pôsobí moderne, no aj naďalej si zachováva „biteľný“ charakter a odolnosť

Nastupovanie na zadné sedadlá je jednoduchšie vďaka dverám, ktoré sa otvárajú skoro do pravého uhla, nízkej nástupnej hrane a ostrejšie klopenému C-stĺpiku, do ktorého si zaručene netresknú hlavu ani tí najvyšší dlháni. Okrem toho sa vám bude jednoducho manipulovať s nákladom na streche vďaka širokej nášlapnej hrane. Batožinový priestor ponúkne objem 509 litrov, ktorý môžete vďaka dobrému tvarovaniu využiť do posledného “deci”.

Hračky a technológie

Nový Forester je z hľadiska digitalizácie nabalený do prasknutia. Začnime však tým, čo bude zaujímať hromadu z vás, že nová generácia neponúkne digitálny prístrojový panel. Na druhej strane, multimediálny systém je aktuálny ako ranný prehľad správ.

Z pracoviska vodiča je dobrý výhľad ako na všetky prístroje, tak aj von z kabíny

Klimatizácia dokáže snímať, koľko ľudí sa nachádza na palube a podľa toho prispôsobiť správanie ventilácie. Najväčšou hračkou na palube je však systém snímania tváre. Pokiaľ si uložíte profil podľa vašej tváre s určitým nastavením sedadla, volantu či spätných zrkadiel, po vašich deťoch či partnerovi si môžete jedného dňa nájsť “rozhádzané sedenie” a vôbec vám to nebude vadiť.

Či už jazdíte v teréne alebo sa len snažíte ukážkovo zaparkovať, Forester je vybavený sériou kamier

Už v základnej výbave dostávate 7 airbagov a systém EyeSight, ktorý prostredníctvom dvojice kamier monitoruje premávku. Pokiaľ by vás zaujímalo, prečo tento bezpečnostný systém využíva dvojicu kamier, skúste si pri šoférovaní zakryť jedno oko. Dvojica snímačov omnoho spoľahlivejšie vníma perspektívu a dokáže zabezpečiť predkolízne brzdenie, snímanie vzdialenosti odstupu či polohu jazdných pruhov než systémy s jedinou kamerou.

Elektrifikovaný boxer

Pod týmto pojmom si nemôžete predstaviť jediné zariadenie, ale celú sériu prvkov. Ústrojenstvo e-BOXER tvorí 2-litrový benzínový plochý štvorvalec plnený atmosférickým tlakom, ktorý obsahuje až 80% nových komponentov oproti predošlému “dvojlitru”. Ten spolupracuje s elektromotorom, ktorý je zabudovaný v útrobách CVT prevodovky Lineartronic. Celé toto ústrojenstvo pôsobí veľmi predvídateľne a plynule. Z miesta sa teda pohýnate bez “kopancov” a zošliapnutie plynu na podlahu nespôsobí nikomu na palube nevoľnosť.

Batéria prakticky nijakým spôsobom nekomplikuje praktickosť vozu

Pri nízkych rýchlostiach do 40 km/h dokážete podľa stavu batérie prejsť 1,6 kilometra čisto na elektrický pohon. Nejde však o žiadnu raketu, keďže spaľovací motor produkuje pomerne vlažných 110 kW/150 koní, ktoré bezstupňová prevodovka dávkuje na všetky štyri kolesá cez pohon S-AWD skutočne pozvoľne. Novinkou sú taktiež jazdné režimy pre terénne situácie v snehu a prachu či hlbokom snehu a blate. Hlavne v hlbšom snehu je práca systému hodná pochvaly, a to aj vďaka 220-milimetrovej svetlej výške.

Etiketa

Celkovo je auto značne civilizovanejšie než v predošlých rokoch. Obsahuje množstvo drobných nápaditých detailov, akými sú napríklad spomínaná funkcia detekcie tváre či umývanie cúvacej kamery.

Začiatkom januára 2020 získal Forester e-Boxer ocenenie v bezpečnostných testoch Euro NCAP „Najlepšie auto triedy“. Podľa hodnotiaceho protokolu získal historicky najvyššie skóre za „ochranu detských cestujúcich“. Subaru Forester sa vyvinulo v extrémne civilizovaného rodinného tvora, pri ktorého výrobe sa myslelo na drobné detaily, na ktoré nemysleli ani len tí najväčší hráči. Svoje športové ambície už dávno nepestuje a prehlbuje ich v prospech odolnosti, bezpečnosti, praktickosti a komfortu.

Základná cena modelu – Subaru Forester Pure 2.0i e-BOXER Lineartronic: 32 990 €

Základná cena testovanej verzie – Subaru Forester Premium 2.0i e-BOXER Lineartronic: 40 990 €

Euro NCAP: 5 hviezd – 2019
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 130 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:plochý, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5600-6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:194/4000
Najvyšší výkon elektromotora [kW(k)]:12,3(16,7)
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW(k)]:110(150)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]:6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:509
Objem nádrže [l]:48
Prevádzková hmotnosť [kg]:1664
Rozmer pneumatík:225/60 R17
Dĺžka [mm]:4625
Šírka [mm]:1815
Výška [mm]:1730
Rázvor [mm]:2670