TEST: Škoda Superb 2.0TDI Sportline | Stálica s novým srdcom

3992

Škoda Superb tretej generácie je na trhu už od roku 2015. Nebudeme si nič nahovárať, dizajn automobilky sa odvtedy do veľkej miery zmenil. Vek vlajkovej lode značky je jednoducho vidieť, a to najmä v priamom porovnaní s novou Octaviou.

Napriek tomu má Superb ešte stále čo ponúknuť. Boduje ako rozmermi a bohatou výbavou, tak aj množstvom pohonných jednotiek.

Škoda iba naznačených koncoviek výfukov

Do príchodu novej generácie sa ešte spáli veľa fosílneho paliva, a tak automobilka po nedávnom facelifte dopriala autu nový motor. A to dokonca naftový.

Sportline zvonku

Dizajnovú líniu Sportline ponúka Škoda vo viacerých modeloch. Charakterizuje ju špeciálne tvarovaný predný nárazník, čierna maska chladiča, spoiler, spätné zrkadlá… V kombinácii s vhodnou farbou a veľkými kolesami tvoria atraktívny celok, ktorý stále zaujme. Ja osobne však preferujem Superb v luxusnejšej úprave, ideálne vo výbave Laurin & Klement.

Zboku vyniknú široké zadné dvere a dlhý rázvor kolies

Sportline vnútri

V interiéri prevláda tmavá farba, ktorá ho na jednej strane robí trochu ponurým, na druhej mu zároveň dodáva nevtieravú eleganciu. Mäkčené materiály doplnené jemným čalúnením dverí aj stĺpikov zanechajú dojem solídnosti a kvality. Nový volant z modelu Octavia interiér omladil, umiestnenie displeja infotainmentu a dlhý volič automatu nás však vráti o niekoľko rokov späť.

Strohý, ale praktický a rozmerný interiér

Bohato dimenzované predné sedadlá pojmú aj širšie pozadia, málo tvarovaná operadlová časť však nemusí sadnúť každému. Oceňujem dostatočné bočné vedenie, ktoré poskytne telu oporu s pomocou čalúnenia v kombinácii alkantary a kože.

Športové predné sedadlá sú bohato dimenzované, ale menej tvarované v chrbtovej časti

Kombinácia nízkej polohy sedadla, umiestnenia pedálov a široko nastaviteľného volantu je základ pre dokonalý posed pre každého. O prebytku miesta v každom smere na predných či zadných sedadlách sa netreba príliš rozpisovať. Sú to parametre, ktoré Superb charakterizujú a pre ktoré ho majú klienti radi. A to nehovorím o hlbokej jaskyni, ktorá sa objaví po otvorení piatych dverí…

Batožinový priestor márne hľadá v triede konkurenciu

EVO

Najsilnejší z troch verzií motora 2.0 TDI EVO poháňa okrem iných modelov koncernu aj Octaviu RS, prípadne Golf GTD. Hliníkový blok a piesty, vodou chladené turbodúchadlo, dvojité vstrekovanie močoviny… koncern Vokswagen si po afére „diesel gate“ nechal na vývoji nových dieselových motorov záležať a minimálne po stránke produkcie emisií sa im nedá nič vyčítať.

Teplotu oleja nenájdete ani v niektorých športových autách

Vibrácie motora sú na voľnobehu na prijateľnej úrovni, typ spaľovaného paliva sa však prepočuť nedá. Pri ustálenej jazde je pomerne tichý a ozve sa hlasnejšie iba pri akcelerácii. Motor plynule ťahá už od 1 500 otáčok a poskytuje príjemnú dynamiku. Oneskorenie reakcie motora na plynový pedál je stále prítomné a niekedy „podporené“ aj neochotou dvojspojkového automatu nájsť dostatočne rýchlo ten správny prevodový stupeň. V takýchto prípadoch pomôže manuálne podradenie pomocou „pádiel“ pod volantom. Vo väčšine prípadov je ale zladenie motora a prevodovky bezproblémové.

K výbave Sportline patrí aj možnosť voľby jazdných režimov

Výkon motora si ale vybral daň na jeho vyššom apetíte. Diaľničná a mestská jazda ubrala z nádrže do 8 litrov, okresky spotrebu znížili na hodnotu 6,5 litra na 100 km.

Superb v režime Sport pritvrdí tlmiče a zrýchli reakcie prevodovky. Auto sa v zákrutách skoro nenakláňa a poctivo sa snaží držať stopu. Pri vysokej nájazdovej rýchlosti už cítiť nedotáčavý charakter podvozku, aj keď tlmený pohonom všetkých štyroch kolies.

Verdikt

Škoda Superb je stálicou nielen na našom trhu a vo svojej triede jej patria vrcholné priečky v predajnosti. Starnúť s gráciou nedokáže každý. Superb to ale zvláda dokonale a to aj s pomocou nových dizajnových či technických osviežení, s ktorými česká automobilka pravidelne prichádza.

Základná cena modelu – Škoda Superb 1.5 TSI ACT 110 kW (150 k) 6° MP Active: 26 130 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb 2.0 TDI SCR 147 kW (200 k) 7° AP 4×4: 45 420 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km, servis 5 rokov alebo 100 000 km v cene
EURO NCAP: 5* (2015)

Registračná daň: 870 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147(200)/3 600 – 4 100
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/1 750 – 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:238
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,2
Spotreba - WLTP (kombi) [l/100 km]:8,1 – 8,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:625/1 760
Objem nádrže [l]:66
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 652 – 1 833
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4869
Šírka [mm]:1864
Výška [mm]:1473
Rázvor [mm]:2841