TEST: Škoda Octavia L&K | Neurodzený šľachtic

1662

Škoda Octavia? Poviete si: „Obyčajné auto.“, ale najluxusnejšia verzia Laurin&Klement sa tak trochu vymyká z tejto zažitej predstavy. Táto Octavia je totiž všetko, len nie obyčajná.

Laurin a Klement? Nie, to nie sú tí dvaja smiešni chlapíci z čiernobielych grotesiek. Písal sa rok 1895, keď dvaja cyklisti, mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement, dali hlavy dohromady a založili malú firmu na výrobu bicyklov. Neskôr sa začali venovať výrobe motocyklov a v roku 1905 predstavili prvý automobil – Laurin&Klement Voiturette A. Potom, čo automobilku zachvátil požiar, v roku 1925 sa spojila so strojárenským podnikom Škoda. Keďže Škodovka dovtedy autá nevyrábala, za zakladateľov spoločnosti Škoda Auto sa preto považujú práve títo dvaja páni.

Hlavne nenápadne

Česká automobilka s okrídleným v šípom v logu si svojich zakladateľov patrične váži. Ich mená totiž nesú tie najluxusnejšie verzie modelov Octavia, Yeti a Superb. Zvonku ich prakticky nespoznáte. Aj nami testovaná Octavia Combi vyzerala takmer na nerozoznanie od svojich všednejších sestier. Iba znalec si všimne krásne 18-palcové disky kolies a nápis „Laurin&Klement“ na predných blatníkoch. Podstatu auta vám ale odhalí až jeho interiér. Sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a alcantary, pričom výnimočnosť čalúnenia podčiarkuje tmavohnedá farba. Tú má aj palubná doska, čo pôsobí ešte unikátnejšie. Ako dekoračný materiál poslúžili elegantné lišty lakované čiernym klavírnym lakom. Bez príplatku je ale k dispozícii aj drevená dekorácia. Lišty na dverách sú zdobené strieborným emblémom „Laurin&Klement“. Rovnaké nápisy nájdete aj na operadlách predných sedadiel a na lakťovej opierke zadných sedadiel. Oproti obyčajným Octaviam je iná aj grafika prístrojového panela. Keďže ide o najvyšší stupeň výbavy, súčasťou štandardného vybavenia je aj vyhrievanie sedadiel, a to nie len predných, ale aj zadných, navigačný systém Columbus s 8-palcovým dotykovým displejom, či audiosystém značky Canton s desiatimi reproduktormi. No a inak je to skrátka Octavia – pohodlné rodinné auto s obrovským kufrom, ktoré v prípade verzie kombi pojme až 610 litrov batožiny.

Klasika pod kapotou

Tento konkrétny kúsok bol poháňaný motorom 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Ide o dvojspojkovú prevodovku s mokrými spojkami. Jej rozjazdy sú občas trochu kostrbaté a reakcie nie vždy tak bleskové ako v prípade sedemstupňovej prevodovky DSG so suchými spojkami. Aj tak je to ale jeden z najlepších automatov v danej triede. Čo sa týka motora, tomu niet čo vyčítať. Je to jeden z najkultivovanejších naftových motorov na trhu, má slušný výkon a prijateľnú spotrebu. V meste je to okolo 6,5 litra nafty na 100 km, mimo neho sme namerali 5,2. Na diaľnici ručička otáčkomera ukazuje 2 400 ot./min., pričom spotreba sa drží tesne pod šiestimi litrami.

Resumé

Ak ste typ človeka, ktorý má rád kvalitu a luxus, no nemá rád neprajníkov, toto je auto pre vás. Vozíte sa akože v obyčajnej Octavii, no na palube vás hýčka verzia Laurin&Klement luxusom, ktorý vám môžu závidieť aj majitelia slabšie vybavených vozidiel od prémiových výrobcov.

Základná cena modelu – Škoda Octavia Combi 1.2 TSI (63 kW) 5°MP Active: 15 440 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW) 6°AP L&K: 30 290 €
Záruka: 4 roky/120 000 km, predĺženie za príplatok
Registračná daň: 397 €

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1968
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
110 / 3500-4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
340 / 1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
213
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
8,6
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,1 / 4,0 / 4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
610/1740
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostná hmotnosť:
1374
Rozmer pneumatík:
225/40 R18
Dĺžka (mm):
4659
Šírka (mm):
1814
Výška (mm):
1465
Rázvor (mm):
2686