TEST: SEAT Leon Homola Edition – iluzionista

2185

Seat totiž vyrobil ponuku Leonov so športovo ladenou súpravou doplnkov. Takáto výbava sa volá Leon Aerodynamics, s podtitulom „Homola Edition“. Týmto podpisom – prítomným vo forme nálepky na dverách kufra – dáva SEAT jasné posolstvo o príslušnosti značky k športovému zápoleniu a spojeniu so slovenským pretekárom Maťom Homolom v ETCC (Európsky pohár cestovných vozidiel). Ten pre sezónu 2015 presedlal zo zadokolky BMW na predokolku. Je ňou SEAT Leon Cup Racer.

Myslím závodne, jazdím normálne
Nami testovaný automobil je vo svojej limitovanej edícii štyridsiatich kusov akousi oslavu tohto spojenia s motošportom, priamo na lokálnej – slovenskej úrovni. Aby som bol úprimný, ide teda o doplnky označované v zahraničí pod názvom Sports Styling Pack. U nás ho však v bežnej ponuke voliteľnej výbavy nenájdeme, tak sa importér rozhodol takto kulantne dostať do pozornosti motoristickej verejnosti tento, inak nie lacný, príplatkový balík.

Čím sa teda odlíšim?
Pod kapotou je to bežný Leon, osadený motorom 1.2 TSI, ktorý má v aktuálnej silnejšej verzii výkon 110 koní. Takže napriek vzhľadu trhača asfaltu od neho žiadne výkony – nachádzajúce sa na škále hodnotenia nad úrovňou „bežné“, čakať nemožno. Vo vnútri taktiež všetko v absolútne nezmenenom stave oproti bežnej výbave označovanej ako Style. Inými slovami, ak by vás nejaký hulvát previezol v tomto aute so zviazanými očami – je pritom jedno či na prednom, zadnom sedadle, alebo v kufri – žiadny rozdiel medzi bežným Leonom a týmto „Homolom“ by ste nepostrehli. Nie je to žiadne Kinderko, preto to podstatné nehľadajte vo vnútri. Sada športových doplnkov sa týka výhradne exteriéru. Pekne po poradí, zmysly pravého motoristu dokáže tento Leon vybudiť očným kontaktom so štylizovanou prednou mriežkou, športovými krivkami predného aj zadného nárazníka, doplnkovými plastovými prahmi vzbudzujúcimi dojem širšieho podvozku a taktiež rozmernejší zadný spojler na konci strechy. Kruhové výfukové rúry sú pochromované, umiestnené v obajtí agresívne tvarovaného plastového difúzora. Ten – v atraktívnom čiernom lesklom laku – podstatne pridáva na vzhľade zadnej partii. Čierne 17″ disky s ním výborne ladia a pomáhajú odlíšiť sa od všednej premávky veľkomesta. Pri všetkej úcte som bol v tom, že druhý výduch výfuku je len chromovaným doplnkom bez naozajstnej funkcie. Na moje potešenie som sa však mýlil. Palec hore.

Priznávam, jazdím teda na „ovci vo vlčom rúchu“. Avšak, model Leon sa dá už v základe považovať za predstaviteľa športového genofondu v rámci automobilky. Vrcholnou ponukou je verzia Cupra, kedy pod taktovkou 280-tich koní dostávame pod zadok náradie ponúkajúce opojnú dynamiku v oku lahodiacom agresívnom, takmer pretekárskom, dizajne. V tejto testovanej limitovanej edícii akoby ste hrali stolový futbal v drese Atlética Madrid. 110-koňový benzínový turbobenzín síce nie je žiadnym rekordmanom, no napriek tomu ide v rámci koncernu Volkswagen o veľmi dobre odladený kus motora. Na diaľnici vám auto požiera okolo 6,5 litra benzínu na 100 km, v meste tak isto a na okreskách sa pri dodržiavaní zákona dostanete k o liter chudobnejšiemu údaju. Ak má auto v tejto limitovanej edícii nejaké nedostatky, tak sú totožné s hociktorým iným Leonom. Za mňa môžem zodpovedne pochváliť „tichú“ aerodynamiku, správanie sa auta v zákrutách a celkom kvalitne vypracovaný vnútrajšok.

Dokonalá ilúzia
Verzia Cupra je teda naozajstným športovým autom. Testovaná jedna-dvojka TSI s výbavou Aerodynamics je vďaka svojim vizuálnym úpravám dokonalou ilúziou, ktorou sa necháte dobrovoľne opantať. Ani čary však nie sú zdarma a tak si aj za tieto doplnky priplatíte. Na druhej strane, možno si kupujete vzácne vozidlo, naberajúce na hodnote. Veď, čo ak sa raz Maťo Homola stane majstrom sveta Formuly 1 a vy budete mať v garáži zachovalú limitku s jeho podpisom na karosérii?!

Seat Leon je bezpochyby jedným z najpútavejších dostupných rodinných hatchbackov dneška. Teraz SEAT ponúka 40-tim motoristom možnosť oklamať vzhľadom aj oveľa svalnatejšieho súpera.