TEST: Seat Ibiza 1.5 TSI FR | Párty na ostrove

2187
Zdroj: Redakcia

Donedávna pomerne bohato zastúpený segment B začína postupne vymierať. Nie je to ale spôsobené tým, že by o malé autá nebol vo verejnosti záujem. Sú predsa bežne používané ako sekundárne autá do rodiny, prípadne ako hlavné autá pre tých, ktorí ešte, alebo už nemusia plniť úlohu taxikárov pre svojich potomkov.

Nedá sa tiež nespomenúť, že v strednej a východnej časti Európy sú malé autá hlavne v kombi verzii využívané ako primárne rodinné vozidlá. Z iných dôvodov sú obľúbené ako praktické nákupné tašky v európskych metropolách.

Zvonku sa po facelifte významné zmeny nekonajú.
Zdroj: Redakcia

Povinní bezpečnostní asistenti, ale hlavne neustále sa sprísňujúce emisné normy spôsobujú nárast cien automobilov, čo sa negatívne odrazí najmä v najlacnejšom segmente motorových vozidiel. Bude to viesť k okliešťovaniu ponuky modelov a ich jednotlivých variácií.

Išlo by to aj bez “fejkových” koncoviek výfukov.
Zdroj: Redakcia

Čert ber skutočnosť, že sa v tejto triede skoro úplne stratil dieslový pohon. Istú logiku to má, naftový motor s filtrom pevných častíc nemá rád časté studené štarty a jazdu na krátke vzdialenosti. Problém vidím v preferencii nízkoobjemových benzínových motorov s nepárnym počtom valcov. Napriek značnému pokroku v oblasti potlačenia hluku a vibrácií majú štvorvalce stále navrch a preto je nutné oceniť, že sa ich niektoré automobilové značky ešte stále nevzdali.

Označenie modelu je po novom v štýle písaného textu.
Zdroj: Redakcia

Španielsky Seat plní úlohu športovejšie zameraného člena koncernu Volkswagen, v ktorom má zastúpenie áut segmentu B silnú tradíciu. Malá Ibiza prešla faceliftom. Ponechala si motor 1.5 TSI, ktorý je vyhradený pre výbavový stupeň FR a to výlučne s automatickou prevodovkou DSG.

Zmeny nepatrné

Zvonku sa na Ibize nezmenilo prakticky nič. Nebolo to ani potrebné, auto vyzerá stále sviežo a moderne. Detaily ako jemne zmenené logo značky či označenie modelu v štýle písaného textu ani nestoja za zmienku. LED svetlá už v základnej výbave a dva nové modré laky uzatvárajú zmeny exteriéru faceliftovnej Ibizy.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Zmeny podstatné

Interiér dýcha novotou a prináša množstvo pozitívnych zmien. Začať treba použitím mäkčených materiálov na palubnej doske. Pre mnohých ide o nepodstatný detail, pre iných, naopak, predstavuje dôležitú súčasť vnímania kvality vypracovania interiéru. Tak prečo im neurobiť radosť?

Interiér sa môže pochváliť množstvom mäkčených plastov.
Zdroj: Redakcia

Výraznou novinkou sú okrúhle výduchy ventilácie po stranách, ktoré sú súčasťou nastaviteľného ambientného osvetlenia. Ich červená farba je vyhradená výbavovému stupňu FR. Oceňujem presun displeja infotainmentu na vyššiu úroveň, čo určite prispeje k bezpečnosti pri jeho ovládaní a sledovaní.

Svoju úlohu dôstojne plní aj menší z ponúkaných displejov infotainmentu.
Zdroj: Redakcia

Volant je prebratý z nových modelov značky. Padne skvele do ruky a nevyrušuje dotykovými plôškami ovládania rôznych funkcií ako jeho koncernoví súrodenci. Seat sa nesnažil byť moderný za každú cenu a ostal verný hardvérovým tlačidlám a otočným ovládačom.

Na ovládanie ventilácie nie je potrebné siahať na dotykový displej.
Zdroj: Redakcia

Klasické „budíky“ s malým displejom sú dostatočne prehľadné, náročnejší vodič má ale možnosť priplatiť si za plne digitálny prístrojový panel. Menší z dvojice ponúkaných multimediálnych systémov nepatrí k najrýchlejším, neohúri ani grafikou. Naopak, jeho jednoduchosť môže byť pre niekoho prednosťou. Výhodou pre všetkých je jednoznačne samostatný panel ovládania ventilácie bez nutnosti siahať na displej infotainmentu.

„Proklatě“ nízko

Športová orientácia značky sa prejavila aj, aspoň pre mňa, v dokonalom posede za volantom. Máloktoré malé auto poskytuje takúto nízku polohu s dopredu natiahnutými nohami a volantom pri tele. Umožňujú to hlboko ukotvené pedále a široko nastaviteľný volant. Nesklamú ani pomerne rozmerné predné sedadlá, ktoré dokážu podržať telo v zákrutách a zároveň vďaka mäkkým bočniciam netlačia ani na dlhých cestách.

Rozmerné predné sedadlá umožňujú športovo nízky posed.
Zdroj: Redakcia

Na priestor vpredu sa nebudú sťažovať ani vyšší, ani širší vodiči, berúc do úvahy kategóriu auta. Vzadu sa však za priemerne urastenými dospelými nebudú tlačiť azda iba malé deti.

FR? FR!

Koncernová jedna – päťka patrí k na špičku motorov tejto objemovej a výkonnostnej kategórie. Štvorvalec nemá s pomerne ľahkým autom veľa práce, udeľuje mu sebavedomú dynamiku a to aj vo vyšších rýchlostiach. Zaberá príjemne zospodu, najsilnejší je však tradične v stredných otáčkach. Na voľnobehu neprodukuje žiadne vibrácie a o hluku sa dá hovoriť iba pri vysokých otáčkach.

Športový volant si zachoval klasické tlačidlá.
Zdroj: Redakcia

Správanie automatickej prevodovky DSG závisí od zvoleného jazdného režimu. V „normále“ väčšinou zaradí správny prevodový stupeň, niekedy jej to však trvá príliš dlho. V „športe“ naopak reaguje trochu splašene a občas zbytočne podradí. Otáčky necháva visieť okolo hodnoty 3000 a to aj po 20 sekundách po zvoľnení tempa. Mne vyhovovala jazda v športovom režime s častým prepínaním módu samotnej prevodovky (D/S).

Hladký plast v okolí meniča automatu je náchylný k poškriabaniu.
Zdroj: Redakcia

Riadenie je správne tuhé a ponúka aj určitú spätnú väzbu. Podvozok dáva pocit ľahkého predku a tým aj istého prejazdu zákrut v pomerne vysokých rýchlostiach, na hrane s jemným sklonom k nedotáčavosti. Napriek nevypínateľnému, ale veľmi benevolentnému stabilizačnému systému sa dá s autom na okreskách veľmi dobre a bezpečne zabaviť. Daňou za to je tvrdé naladenie auta aj na základných 17-palcových kolesách. Nedá sa však povedať, že by mi to na priemerne kvalitných cestách vadilo …

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Povesť úsporného motora sa potvrdila aj pri teste Ibizy. Na diaľnici točí motor pri rýchlosti 130 km/h približne 2500 otáčok a vypýta si 7,4 litra benzínu. Na okreskách sa dokáže spotreba priblížiť piatim litrom, vie však prekročiť aj 10, ak popustíme uzdu pravej nohe…

Ani v meste nie je auto príliš smädné a zmesti sa pod 6,5 litra.

Verdikt

Seat Ibiza vo verzii FR nie žiadny hothatch ani športové auto. Vyzerá však výborne a rovnako výborne aj jazdí. Má vyspelú výbavu a poskytne príjemné jazdecké zážitky. Tým dokáže ospravedlniť aj pomerne vysokú cenu, ktorou siaha na päty kompaktom. Ak však vyhovuje veľkosťou, kupujte, kým sa ešte autá segmentu B oplatí vyrábať.

Základná cena modelu – Seat Ibiza Style 1,0 ECO TSI 95: 17 090 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ibiza FR 1,5 EVO TSI DSG: 21 950 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺžená záruka do 6 rokov alebo 150 000 km za poplatok)
EuroNCAP: 5* (2017)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]:6,1
Kombinované emisie CO2 [g/km]:114
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:355
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 261
Rozmer pneumatík:215/45 R17
Dĺžka [mm]:4 059
Šírka [mm]:1 780
Výška [mm]:1 444
Rázvor [mm]:2 548