TEST: Renault Twizy⎜Štokholmský syndróm

1080
Zdroj: František Pisarovič

Twizy od Renaultu je taký ultimátny crossover, že ani netušíte, čo je to vlastne za vozidlo. A napovieme vám: Nie, automobil to nie je. Podľa definície ide o ťažkú štvorkolku, na druhej strane je však elektrický, civilizovaný a z veľkej časti kapotovaný. Ozaj – a dvojmiestny. Pohodlne sa usaďte a nechápte ďalej, len vám k tomu poviem pár zaujímavostí.

Twizy nie je v Európe žiadnym nováčikom. Svoj pôvod datuje až do roku 2012 a svet ho pozná predovšetkým v dvoch verziách – 45 a 80, z ktorých ani jedna sa k nám nedovážala. Až doteraz. Silnejší variant s 13-kilowattovým motorom si teraz môžete kúpiť aj vy a v úplne rovnakom showroome značky, v akom si kúpite napríklad aj bežné Clio. A s rovnakou zárukou. A rovnakou cenou – 12 800 eur s daňou.

Renault Twizy má nulovú výbavu, ale všetok šarm
Zdroj: František Pisarovič

Asketizmus

Twizy nie je len také obyčajné vozidlo. Teda… to ste si asi všimli. Ale Twizy je svojím prístupom k mobilite skutočne niečím odlišným ako akýkoľvek iný elektromobil. Na prvý pohľad je to jasné už len vďaka jeho extrémne malým rozmerom – s dĺžkou len 2 338 milimetrov a rázvorom len 1 686 mm ide o najmenšie auto na trhu, a to sme sa ešte nebavili o šírke 1 396 mm, čo je o 38 milimetrov menej, ako je rozchod západoeurópskej koľajnice.

Dvere tu sú, to je pravda. Ale len v zastúpení akýchsi neúplných kroviek pred vonkajším svetom.
Zdroj: František Pisarovič

Na týchto proporciách postavil Renault niečo, čo poskytuje základnú pasívnu ochranu vodiča v prípade čelného a bočného nárazu pre dvoch ľudí, ktorí sedia za sebou v tandeme. Akokoľvek sa môže toto riešenie zdať ako priveľmi kompromisné, za moju 175-centimetrovú maličkosť si dozadu na kratšiu vzdialenosť sadol aj jedinec s výškou blízkou 190 centimetrom – až na to, že batoh si musel niesť v náručí.

Nič nehovorí “idem off, čau”, ako toto vysoko položené, zdieľané skupinové svietidlo
Zdroj: František Pisarovič

Priamočiarosť

Okrem dvoch sedadiel, displejov a bezpečnostných pásov tu veľa nečakajte. Za volantom, ktorý Twizy ukradlo Meganu tretej generácie, sa nachádza veľmi jednoduchý prístrojový panel, ktorý absolútne blbuvzdorne informuje o stave nabitia batérie, aktuálnom dojazde, vyťaženiu pohonnej jednotky a, v neposlednom rade, rýchlosti.

Toto je palubná doska Twizy a výbavu by ste tu hľadali márne
Zdroj: František Pisarovič

Naľavo od tohto panela sa skrýva schránka s USB portom a 3,5 mm jackom, napravo je ďalšia taká schránka, len uzamykacia. Ďalší odkladací priestor sa nachádza pod zadným sedadlom. Okrem toho sú tu ešte spätné zrkadlá, a ak veľmi chcete, akési provizórne okienka v prípade zimnej prevádzky. Ak by ste potrebovali kúrenie, tak Renault ponúka výhrevnú podložku pod sedadlo.

Toto je sedadlo Twizy a čalúnenie by ste tu hľadali márne
Zdroj: František Pisarovič

Podobne jednoduché, ako spočítať na prstoch dvoch rúk všetky položky výbavy Twizy, je dostať ho do pohybu. Sú tu na to tri tlačidlá – D, N a R. Režim P prevodovka nemá, pretože ten predsa dosiahnete delikátnou kombináciou neutrálu a ručnej brzdy.

Toto je zadné sedadlo Twizy. A verte či nie, zmestí sa sem aj 190 cm vysoký človek.
Zdroj: František Pisarovič

Prekvapivo tvrdý

V praxi to znamená, že vy prídete k autu, otvoríte obrovské krídlové dvere takmer ako z Lamborghini (naozaj takmer) a nasadnete. Po pripútaní a pri stlačenom pedáli brzdy odistíte páku ručnej brzdy, ktorá sa nachádza pod stĺpikom riadenia, a stlačením gombíka “D” uvediete túto vec do chodu.

Pracovisko vodiča je jednoduché. Ako všetko v tejto veci.
Zdroj: František Pisarovič

Ak máte skúsenosti s autíčkami na diaľkové ovládanie alebo so schodolezom, približne si budete vedieť predstaviť, ako táto vec jazdí. Je to ohromná zábava. Twizy zrýchľuje do 45 kilometrov za hodinu veľmi ochotne a vďaka nízkemu ťažisku, typickému pre batériové vozidlá, je aj náramne stabilný. Jeho podvozok nesúci trinásťpalcové kolieska je celkom tvrdo naladený, takže vo vyšších rýchlostiach dokáže auto riadne vytriasť.

Tak či onak ale viete, že ho chcete
Zdroj: František Pisarovič

Rýchlosti, sme doma. S Twizy sa podľa tachometra nedá prekročiť 85 kilometrov za hodinu, a to ani z kopca. Nič, nada. A pokiaľ ide o dojazd, s plne nabitou batériou sa blíži k hodnote 80 kilometrov, to však záleží najmä na výškovom profile cesty. A vašej výdrži. Ale jedno je jasné – za volantom Twizy sa budete vždy náramne baviť.

Základná cena modelu – Renault Twizy Urban 80: 12 800 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Twizy Urban 80: 12 800 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Euro NCAP: netestované
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:13 (17)
Najvyšší krút. moment [Nm]:57
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:80
Zrýchlenie z 0 na 45 km/h [s]:6,1
Spotreba - WLTP kombi [Wh/100km]:63
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:37
Kapacita batérie [kWh]:6,1 (netto)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:474
Rozmer pneumatík:125/80 R13 vpredu
145/80 R13 vzadu
Dĺžka [mm]:2338
Šírka [mm]:1337
Výška [mm]:1454
Rázvor [mm]:1686
Mrkni naše nové video: