TEST: Renault Mégane – sivá myška

1333
" "
Renault Mégane je tu už od roku 1995, kedy nahradil Renault 19. V tom čase sa nikomu o žiadnom Capture, Koleose alebo o podobných modeloch ani len nesnívalo. Klasické auto bez akýchkoľvek dizajnových výstrelkov sa okamžite stalo hitom. Dizajnové výstrelky prišli až s druhou generáciou tohto modelu. V Renaulte potom zistili, že v prípade tak dôležitého segmentu, ako je nižšia stredná trieda, sa neoplatí experimentovať. Tretia generácia, ktorá bola predstavená v roku 2008, má preto oveľa konzervatívnejšie tvary. Ešte predtým, ako sa svetu odhalí štvrtá generácia, prichádza na scénu druhá modernizácia aktuálneho modelu. Musím uznať, že Mégane vyzerá čím ďalej, tým lepšie. Po prvom facelifte opeknel, ale najnovší model, ktorý mal výstavnú premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte, je zatiaľ asi najkrajší.
Žiadne prekvapenia
Vo vnútri sa toho veľa nezmenilo. Dokonca ani zadná časť auta sa nijako nemenila. Novú „tvár“ dostal kompletný modelový rad, no vo vnútri je všetko po starom. Multimediálny systém R-Link sa dostal do Renaultu Mégane už pri prvej modernizácii. Nami testované auto ho však nemalo. K dispozícii je za príplatok 900 €, a to aj v prípade najvyššej výbavy Zen, ktorú sme testovali. V súvislosti s najvyššou výbavou ma tak trochu prekvapila jej strohosť. Áno, automatická klimatizácia je štandard, nechýbajú ani LED diódy na denné svietenie či 16-palcové disky kolies. Priplácať však treba aj za také veci ako napríklad zadný parkovací senzor, alebo tiež povestnú hands-free kartu Renault. Tú síce dostanete, ale aby fungovala aj vtedy, keď je iba vo vašom vrecku, potrebujete si priplatiť za balíček Techno PLUS, ktorého je súčasťou. V opačnom prípade ju pri odomykaní či zamykaní musíte stále vyťahovať z vrecka a pri štartovaní musí byť v štrbine pre ňu určenej.
Novinky pod kapotou
Príjemne ma prekvapila nová verzia motora 1.2 TCe. Jeho silnejší variant má až 96 kW (130 k), čo robí z tohto agregátu suverénne najvýkonnejší sériový motor na svete s objemom 1,2-litra. Bohužiaľ, v nízkych otáčkach sa nič nezmenilo. Reakcie na plynový pedál sú aj po novom mdlé. Je tam tiež pozorovateľná „turbodiera“, ale v stredných otáčkach motor ožíva a nepoľavuje ani v tých najvyšších. Ak by som to mal porovnať s konkurenčným motorom 1.2 TSI od koncernu Volkswagen, čo sa priam núka, v nízkych otáčkach je nemecký agregát napriek nižšiemu výkonu a krútiacemu momentu určite dynamickejší. V tých stredných ale začína francúzsky štvorvalec ožívať. Vo vyšších otáčkach sa už dá motor 1.2 TCe smelo porovnávať s motorom 1.4 TSI. Bohužiaľ, spotrebu paliva sa konštruktérom nepodarilo nijak výrazne znížiť. V meste sme jazdili za 7,7 litra benzínu na 100 km, čo je o rovný liter viac, ako udáva výrobca. Mimo mesta benzín ubúdal z nádrže tempom zhruba 6 litrov po každých 100 km. Na diaľnici, kedy motor pri 130 km/h napriek šesťstupňovej prevodovke točí takmer 3 000 ot./min., spotreba benzínu mierne prevyšuje sedem litrov. Nie je to veľa, ale ani málo. Obzvlášť na „jedna-dvojku“. Netreba však zabúdať na to, že motor je síce malý, ale má výkon 130 koní a tie potrebujú „papať“.
Resumé   
Renault Mégane je osvedčený model, pri ktorom človek vie, do čoho ide. Klasický hatchback teraz zaujme ešte príťažlivejším dizajnom, no netreba rátať s luxusom na palube. Renault razí skôr cestu prijateľnej cenovej politiky, takže štandardné ceny sú nízke a tomu zodpovedá aj to, čo za svoje peniaze dostanete. Náročnejší zákazníci si teda budú musieť za viacero vecí priplácať, čiže cena sa logicky vyšplhá vyššie. V prípade novej generácie motora 1.2 TCe ide o výrazné zlepšenie. Výkon citeľne narástol, škoda len tej spotreby a reakcií v nízkych otáčkach, ktoré sú aj tak vlastne najpoužívanejšie.
Základná cena modelu – Renault Mégane 1.6 16v Authentique: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane 1.2 TCe Zen: 15 090 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 167 €
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1198
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
97 (130)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
205 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,7/4,6/5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
322/1129
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1280
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4302
Šírka [mm]:
1808
Výška [mm]:
1471
Rázvor [mm]:
2641

Moderné crossovery v poslednej dobe často zatieňujú autá klasickej koncepcie. Starý známy Renault Mégane preto prešiel druhou modernizáciou viac menej v tichosti.