Renault Megane vstupuje do nového roka s výrazne inovovanou ponukou motorov. Vyskúšali sme si ho vo verzii Grandtour, teda kombi, a s novou benzínovou „jedna-trojkou“ pod kapotou.
Ak by ste sa zastavili v Renaulte s tým, že si chcete objednať nový Megane, prinesú vám „ponukový lístok“, na ktorom nájdete v podstate len tri „chody“. Dôvodom sú najnovšie emisné normy, ktoré z pôvodného portfólia spĺňa len 1,5-litrový turbodiesel. Všetky ostatné motory sú úplne nové. Silnejšou vznetovou alternatívou je 1,7-litrový agregát s výkonom 150 koní, ktorý je zároveň vrcholom ponuky naftových motorov. My sme si však vyskúšali novú benzínovú „jedna-trojku“, ktorú Renault vyvíjal v spolupráci s Mercedesom. Tento motor sme už testovali v novom Mercedese triedy A, a teraz sme si ho pre zmenu s manuálnou prevodovkou vyskúšali v Renaulte Megane.
Štyri druhy syra
Zaujímavosťou je, že pokiaľ chcete Renault Megane s benzínovým motorom a nekúpite si Megane R.S., tak ho budete mať s 1,3-litrovým turbodúchadlom prepĺňaným motorom. Bodka. Áno, chápete to správne – iná možnosť nie je. K dispozícii je len jeden benzínový motor pre normálne verzie modelu Megane, no zato v štyroch výkonnostných variantoch: 100 k, 115 k, 140 k a 160 k. Zatiaľ čo v spomínanom Mercedese sme mali 160-koňovú verziu, Megane sme si vyskúšali so 140-koňovým záprahom.

V jednoduchosti je krása
Na prvé počutie to možno znie divne, že je v ponuke v podstate iba jeden benzínový motor, no logiku to má. Pre výrobcu je to akiste jednoduchšie a lacnejšie. Nie je to však tak dávno, čo mali automobilky v ponuke hneď niekoľko benzínových motorov, ktorých objemy sa líšili hoci len o 0,2 litra. Downsizing je už však zopár rokov v plnom prúde, pričom v poslednej dobe je ešte podporený emisnými normami Euro 6c a Euro 6d TEMP. Dnes už je len veľmi málo výrobcov, ktorí dokážu spĺňať tieto prísne predpisy bez použitia prepĺňania. Ich náročnosť sa navyše každý rok stupňuje, a tak sa aj u benzínových motorov s nábehom platnosti normy Euro 6d TEMP začali hromadne zavádzať filtre pevných častíc (GPF). Platí to aj pre tento motor. Filter ničí častice vo výfukových plynoch tým, že ich zachytí v mikroporéznej štruktúre, ktorá sa regeneruje automaticky v pravidelných intervaloch.

Skromnosť nadovšetko
V porovnaní s doteraz používanými agregátmi TCe má nový 1,3-litrový motor dve hlavné výhody. Odhliadnuc od mimoriadne veľkého rozsahu výkonu, sa môže pochváliť slušným krútiacim momentom už pri nízkych otáčkach a príjemnou spotrebou paliva. Zo skúseností so 140-koňovou verziou to môžem len potvrdiť. Odozva na plyn síce nie je najlepšia, keďže každý váš pohyb plynovým pedálom musí schváliť elektronická komisia, no hneď ako vám z Bruselu príde povolenie na zrýchlenie, motor zaberie veľmi slušne, a to prakticky bez ohľadu na momentálne otáčky. Jasné, že istá „turbodiera“ tam je, ale s tým sa pri jednoduchom prepĺňanom motore viac-menej ráta.
Príjemne ma však prekvapila spotreba paliva. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 5,5 litra, pričom diaľničným tempom vám z nádrže ubudne každých 100 km len o liter benzínu viac. V meste sme sa počas testu pohybovali s priemernou spotrebou 7,5 l/100 km.
Základná cena modelu – Renault Megane Grandtour TCe 100 GPF Life: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Megane Grandtour TCe 140 GPF Intens: 18 740 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 210 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1333 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 103 (140)/5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 240 /1600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,8 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 7,2/4,9/5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 521/1504 |
Objem nádrže [l]: | 49,7 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1287-1419 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4626 |
Šírka [mm]: | 1814 |
Výška [mm]: | 1449 |
Rázvor [mm]: | 2712 |