TEST: Peugeot RCZ – zamrzol mu úsmev

175

Ťažko povedať, či Peugeot RCZ vyzeral lepšie s pôvodným dizajnom alebo po facelifte. Ten „peugeoťácky“ úškľabok už prestával fungovať. Peugeot ho totiž prvýkrát použil už pri modeli 206 a všetky ďalšie po ňom nasledujúce modely už boli iba jeho karikatúrou. RCZ nie. Na toto športové kupé sa to ozaj hodilo. Každopádne, nový dizajnový štýl Peugeotu zavedený modelom 508, za ktorým nasledovala „dvesto-osmička“, je modernejší a pristane aj RCZ-ku. Či už so starou alebo novou tvárou, Peugeot RCZ je auto s ohromujúcimi líniami a na ľudí pôsobí priam hypnoticky. Otáča všetky hlavy, ľudia si naň ukazujú prstom a pýtajú sa, čo je to za auto. Predsa len model RCZ nie je typickým Peugeotom.

Prvotriedne materiály
Interiér Peugeotu RCZ je rovnako pôsobivý ako jeho zovňajšok. Na výber je niekoľko farebných odtieňov kvalitnej kože. Obzvlášť pekná je však kombinácia hladkej kože po krajoch sedadiel a brúsnej kože (alcantary) v strede, ktorú malo nami testované auto. Interiér tak vyzerá rozmanitejšie a ešte štýlovejšie. Podotknúť tiež treba, že v prípade Peugeotu RCZ je kožou čalúnená aj palubná doska a výplne dverí, pričom je všetko pekne prešívané bielou nitkou. Samotné sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou sú výborné. Sedí sa v nich veľmi pohodlne a telu poskytujú dostatočnú oporu. Tie zadné sú však nepoužiteľné. Dospelý človek sa tam nezmestí. Ani menšieho vzrastu. Priestor na zadných sedadlách je využiteľnejší skôr ako odkladací priestor. Našťastie na neho nebude majiteľ odkázaný, pretože batožinový priestor ponúka celkom slušných 321 litrov. Aj prístup do kufra je veľmi jednoduchý, pretože nakladací otvor je obrovský. Aj v tomto je Peugeot RCZ lepší ako Subaru BRZ.
Čistokrvný lev
Prečo spomínam Subaru? Možno to táto japonská automobilka ani neplánovala, no podľa označenia ich nového športového kupé (BRZ) to vyzerá tak, že práve Peugeot RCZ by mal byť jeho priamou konkurenciou. Iste, obidve autá majú úplne odlišnú koncepciu pohonu, no vo všetkom ostatnom sú si až príliš podobné: rozmery, výkony, spotreba, ale aj cena. Peugeot má totiž momentálne akciu, v rámci ktorej dáva 200-koňový motor za cenu 156-koňového. Šťastných majiteľov však pekne „skasíruje“ deravý štátny rozpočet na registračnej dani. Aspoň že Peugeot sa zľutoval. Každopádne, toto auto je naozaj šelma, ktorá sa nebojí vystrčiť pazúry. Dynamika 200-koňového motora je celkom pôsobivá, aj keď poháňa predné kolesá. Zaujme aj zvuková kulisa v interiéri. Zvonku je auto pomerne tiché. Presne ako Subaru BRZ. Ako som spomínal, veľmi podobná je aj spotreba paliva. V meste sa nám podarilo udržať priemernú spotrebu na rovných 8,0 l/100 km. Mimo mesta spotreba mierne prevyšuje hranicu šiestich litrov, pričom na diaľnici sa blíži k siedmim. Napriek tomu, že motor točí takmer 3 500 ot./min. Nízke RCZ-tko zato zrejme vďačí vynikajúcej aerodynamike.
Resumé
Subaru BRZ ostalo v mojej pamäti zapísané ako jedno z najlepších športových áut súčasnosti. Je úžasne vyvážené a vďaka pohonu zadných kolies aj zábavné. Možno by sa mu zišiel trochu vyšší výkon, no takto je BRZ-ko viac využiteľné. Pre Peugeot RCZ platí takmer to isté. Kvôli pohonu predných kolies nie je až tak zábavný ako Subaru, no je rovnako rýchly. Ja osobne by som sa asi priklonil k Subaru, ale objektívne musím uznať, že Peugeot je krajší. Jeho dizajn je zaujímavejší a interiér oveľa luxusnejší. Celkovo tak Peugeot pôsobí dojmom oveľa drahšieho auta. Ide teda o priority –  buď je pre vás dôležitejší luxus a imidž alebo zákruty prechádzané bokom. Tak či onak, Peugeot RCZ je auto s „osobnosťou“, akú Peugeot nemal vo svojej ponuke už veľmi dlho. Jedného dňa by som toto auto s radosťou zaparkoval do svojej „garáže snov“.

Základná cena modelu – Peugeot RCZ 1.6 THP (156 k): 27 650 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot RCZ 1.6 THP (200 k): 27 650 €
Registračná daň na testované auto: 957€

Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
147 / 5800
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
275 / 1700
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
7,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
8,8 / 5,6 / 6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
321
Objem nádrže (l):
55
Prevádzková hmotnosť:
1411
Rozmer pneumatík:
235/45 R18
Dĺžka (mm):
4287
Šírka (mm):
1845
Výška (mm):
1362
Rázvor (mm):
2596

V rámci modernizácie prišlo športové kupé RCZ od Peugeotu o „úsmev“ typický pre autá tejto francúzskej značky. Nič to však nezmenilo na tom, že Peugeot RCZ je mimoriadne očarujúce auto.