TEST: Opel Meriva – “operka” z Nemecka

967

Nová Meriva je na trhu už 4 roky a okrem úplne nového motora spozoruje vylepšenia v rámci faceliftu asi len veľmi všímavý fanúšik tejto nemeckej značky. Sú síce nenápadné, ale samozrejme sú to vylepšenia smerom ku kráse a dokonalosti. Nová je predná maska s chrómovou lištou à la Insignia či skvelé predné i zadné svetlomety, ktoré si za príplatok môžete vylepšiť LED diódami.

Úplne nové srdce
Základ faceliftu ale vnímam ako voperovanie úplne nového srdca – 1,6-litrového naftového motora splňujúceho normu Euro 6. Jeho spotreba je mimoriadne uspokojivá. V meste sme jazdili za 6 l/100km, mimo neho za 4,5 l. Nový motor je naozaj novým a v každom ohľade reagoval na plynový pedál kultivovane a adekvátne dynamicky. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je Meriva svižné auto do mesta a spoľahlivé na dlhšie trate. Napriek spokojnosti s touto kombináciou, asi by som ako žena matka uvažovala nad automatickou prevodovkou, ktorú je však zatiaľ možné kombinovať len so starším dieslom s objemom 1,7 l.

Príliš veľa tlačidiel
Je bežné, že faceliftované modely si od „vyšších modelov v rodine“ preberú niektoré systémy. Takto si Meriva prevzala skvelo fungujúci systém IntelliLink. Síce v zjednodušenej verzii, ale fungujúci, ľahko ovládateľný a dnes už takmer nutný. Automobilky už konečne úplne chápu, že mobilný telefón je súčasť každého z nás, a tak do automobilov aj nižších tried dávajú tieto komunikačné systémy. I možnosť parkovacej „cúvacej“ kamery je pre túto triedu skôr výnimočná. Možno mi chvíľu trvalo, kým som našla konkrétne potrebné tlačidlá, ale verím, že po čase by som ako majiteľka auta po nich siahla automaticky. Aj tak sa mi však zdá, že čas pocitov z prístrojovej dosky ako z lietadla už odchádza a s tým aj čas množstva tlačidiel. Meriva má totiž perfektný displej na zobrazenie všetkých informácií, máp, a tak je podľa mňa len otázka času, kedy upustí z množstva tlačidiel a prepracuje ho na dotykový.

Flex Doors dokorán
Ak sa vrátim k úvodu testu, tak sa konečne budem venovať hlavnému dôvodu, prečo by si mladá rodinka mala Merivu kúpiť. Sama mám deti. Nasadanie do auta a zapínanie detí do sedačiek bola vždy tak trochu „misia na Mont Everest“. Otvorením predných dverí a zadných zároveň zabezpečuje auto ideálny priestor na omnoho ľahšiu manipuláciu s dieťaťom a vytvorenie bezpečnej zóny matky a dieťaťa. Dieťa do auta naskočí plynulejšie, rýchlejšie a pod väčšou kontrolou rodiča. Vykonáva sa tam opačný pohyb v zmysle, že najprv sa do auta vstúpi a potom sadne a nie ako sme zvyknutí, že si najprv sadneme a potom vstúpia do auta nohy. Pre deti, ktoré sú nižšieho vzrastu a pre mamičky s deťmi na rukách je to, čo ponúka Meriva, ústretovejší a bezpečnejší postup. Aj upevňovanie detskej sedačky je takto ľahšie a ponúka viac manévrovacieho priestoru. Rodič má v stoji pri svojich predných dverách bližší a lepší prístup i k samotnej kľučke dverí a vie lepšie ovládať ich zatváranie a najmä otváranie.

Hravá skladačka
Keď už Opláci tvorili auto pre mladé rodiny, samozrejme, že mysleli i na variabilitu priestoru. Vyberateľná a posuvná lakťová opierka FlexRail je špecialitkou Oplu, ktorú niektorí poznajú zo Zafiry. Priznávam, nevedela som, čo od nej môžem očakávať, hoci informácie o jej možnostiach som mala. Vo väčšine áut si totiž všetko na začiatku nastavíte a máte pokoj. Merivu som pár dní využívala pre seba a pracovné presuny, pár dní som možnosti prestavby interiéru ponechala iba mojim deťom. Všetko si prestavili inak a musím skonštatovať, že som pripustila ich väčšiu schopnosť využívať, čo tento systém ponúka. Náš tradicionalizmus je často brzdou novým vylepšeným veciam a moje deti sa mi v tomto stali učiteľmi. Rovnako vzadu si na zadných sedadlách niekedy ponechali dve samostatné kreslá a vytvorili si vďaka systému posuvných sedadiel FlexSpace svoj vlastný priestor, inokedy si zasa „spojili“ svoje svety a vzadu vznikli zadné sedadlá ako ich poznáme bežne. Všetko si posúvali, ovládali sami. Celý systém lakťovej opierky i posuvných sedadiel funguje veľmi ľahko. Obidva tieto systémy sú už zahrnuté vo výbave Cosmo. Batožinový priestor len dopĺňa Merivu ako celok. Kufor je hladký a hodný svojej triede a určeniu. I s háčikmi na nákupné tašky…

Meriva s novým dychom
Meriva je vďaka modernému motoru ako s novým dychom. Hrdí sa svojou elegantnou nenápadnosťou, ale ponúka viac ako by som pri pohľade na zaparkované auto čakala. Skrýva špecialitky, ktoré ocenia mladé rodiny, obzvlášť mladé mamičky, a to nie len pri malých deťoch, ktoré ešte dávajú do sedačiek, ale aj pri kreatívnych školákoch, ktorí skúšajú ako svoj svet urobiť hravejší a s väčšími možnosťami. Stále sme s cenou pri zemi a kvalitou spracovania k spokojnosti.

Základná cena modelu – Opel Meriva 1.4 Selection: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Oel Meriva Cosmo 1.6 CDTI: 16 690 €
Záruka: 6 rokov / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 327 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
99 (135)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
320 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
4,8/4,2/4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
400/1500
Objem nádrže [l]:
53
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1518
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4300
Šírka [mm]:
1812
Výška [mm]:
1615
Rázvor [mm]:
2644

Keď do rodiny pribudne potomok, pozornosť rodičov dostane iný hodnotový rebríček. Dieťa je poklad, ktorý okrem mnohých iných vecí, potrebuje aj bezpečie. Neviem, či toto bolo „light motívom“ dizajnérov Opla pri vyvíjaní dvojkrídlových dverí Merivy. Ale ak áno, Opel si zaslúži mamičkovskú medailu.