TEST: Nissan Qashqai | Pokropený živou vodou

3465

S novozavedeným spôsobom určovania spotreby vozidiel (WLTP) sa trend downsizing-u u výrobcov automobilov pomaly zastavuje. Prekvapilo ma preto uvedenie motora s neveľkým objemom 1,3 litra, ktorý sa uplatnil nielen v modeloch aliancie Renault-Nissan, ale aj u prémiového Mercedesu. Ako sa správa v pomerne veľkom modeli Qashqai?

Skoro bez zmeny

Nový motor je okrem vylepšeného infotainmentu jedinou novinkou v modelovom rade Qashqai. Vďaka nedávnemu faceliftu auto zvonku stále pôsobí sviežo a dostatočne moderne. Naopak interiér by si aspoň drobné úpravy už zaslúžil. Displej multimediálneho systému je relatívne malý a navyše nízko umiestnený, chýbajú zadné výduchy ventilácie na stredovom tuneli, prevodová páka je relatívne dlhá a tlačidlá vyhrievania sedadiel pôsobia archaicky.

Na druhej strane musím pochváliť tvar a veľkosť volantu, prehľadný prístrojový panel, príjemné sedadlá a celkovo priestorovú ponuku interiéru. K ideálnemu posedu za volantom chýbali iba ďalej od sedačky umiestnené pedále a rozmernejšia opierka ľavej nohy. Spokojný som bol aj s ergonómiou ovládacích prvkov, obzvášť s radiacou pákou vo vyvýšenej polohe. Ovládanie multimediálneho systému nepatrí k najjednoduchším a vyžaduje trochu praxe. Oceňujem však plnú podporu Android Auto a Apple Car Play.

Živá voda

Ťažko uveriť, že pod kapotou pradie iba jedna-trojka. Motor poskytuje autu pomerne silný a lineárny záťah od 1800 ot./min., ani pod touto hranicou však nebol úplne mŕtvy. Príjemne ma prekvapil svojou pružnosťou aj rýchlymi reakciami na pohyb plynového pedálu. Jeho hrubý, ale pôsobivý zvukový prejav vo vyšších otáčkach rovnako neprezrádza nízky objem pohonnej jednotky.

nissan qashqai autogratis

Riadenie je priame, príjemne tuhé a bez náznaku vôle okolo stredovej polohy, spätnej väzby som sa však nedočkal. Radenie jednotlivých prevodových stupňov je presné, dráhy ale  nepatria k najkratším. Prevody poskytujú ideálny kompromis s ohľadom na dynamiku a spotrebu paliva.

Napriek tuhšie nastavenému podvozku a 19-palcovým kolesám s nízkoprofilovými pneumatikami auto veľmi slušne filtruje nerovnosti. Väčšia svetlá výška auta sa na jeho jazdných vlastnostiach negatívne neprejavila. Qashqai sa v zákrutách nakláňa iba minimálne a aj vďaka ľahkému motoru nad prednou nápravou pôsobí neutrálne v rôznych jazdných režimoch. Zadná viacprvková náprava zabezpečuje ideálnu polohu kolies na vozovke a na nerovnostiach neodskakuje. Zábavu za volantom ale kazí zásah stabilizačného systému, ktorý príliš skoro krotí náznaky nedotáčavosti.

Priemernú spotrebu som pri svižnej jazde s prevahou diaľníc udržal na hodnote 7,5 l/100 km. Pri troche snahy je ju však možné zraziť pod sedem litrov. Zároveň poteší aj palivová nádrž s dnes už nadpriemerným objemom 65l.

Resumé

S autom sa vďaka jeho kompaktným rozmerom a malému priemeru otáčania jednoducho manévruje v meste. Na okreskách sa s ním dá zabaviť a na diaľnici prekvapí slušným odhlučnením. Priestor na zadných sedadlách je dostatočný nielen pre deti, ale aj priemerne urastených pasažierov. Rovnako poteší aj dobre tvarovaný batožinový priestor s množstvom inteligentných riešení.

Nissanu Qashqai sa dajú s týmto motorom vytknúť iba maličkosti. Pre zákazníka, ktorý hľadá moderný crossover a nevyžaduje pohon všetkých štyroch kolies, sa zdá byť vhodnou voľbou.

Základná cena modelu – Nissan Qashqai Visia DIG-T 140 : 20 580 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Qashqai Tecna DIG-T 160: 30 340 €
Záruka: 3 roky/100 000 km, za príplatok +1(2) roky alebo 100 000 – 150 000 km)

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:117(160) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:260 / 1600-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - kombinovaná (WLTP) [l/100 km]:7,0 - 7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:1300 - 1435
Rozmer pneumatík:225/45 R19
Dĺžka [mm]:4394
Šírka [mm]:1806
Výška [mm]:1590
Rázvor [mm]:2646