TEST: Mitsubishi ASX – starý známy

2257
" "
Keď sa povie Mitsubishi, predstavím si toto kompaktné SUV. Kedysi bol najúspešnejším modelom Lancer, no ASX dnes vedie s obrovským náskokom. V predajnosti prekonáva legendárny Lancer na našom trhu takmer 20-násobne, čo z neho robí suverénne najpredávanejšie Mitsubishi. Niet sa ale čomu čudovať. Tento model prišiel na trh v roku 2010 s dizajnom, ktorý odkazoval na posledný Lancer Evolution v „SUV balení“, ktoré je hitom dodnes.
Verný tradíciám
Japonci vnímajú kvalitu trochu inak ako my v Európe. U nich je podstatné, aby všetko fungovalo a vydržalo čo najdlhšie. U nás to musí robiť dojem. Interiér Mitsubishi ASX teda v Európe pôsobí trochu zvláštne. Napriek tomu, že auto koncom minulého roka prešlo miernou modernizáciou, v interiéri všetko vyzerá ako z roku 2010. Ak nie ešte zo skoršieho obdobia… Dizajn teda človeka veľmi neohúri, ale všetko funguje tak, ako má. Aj ergonómia je na celkom dobrej úrovni.
Čo sa týka priestrannosti interiéru, Mitsubishi ASX je SUV segmentu C, čiže nižšej strednej triede zodpovedá aj množstvo priestoru na zadných sedadlách či veľkosť batožinového priestoru. Vzadu sa tlačiť určite nebudete, ale nedajte sa oklamať vyššou karosériou. Vo vnútri nie je viac miesta ako napríklad v Lanceri. Kufor pojme uspokojivých 419 litrov batožiny, no za príplatok 160 € vám odstránia dvojité dno, čím objem batožinového priestoru narastie na 488 litrov.
Nová technika
ASX-ko sa už dá objednať aj s automatickou prevodovkou. Doteraz nebol automat v ponuke zrejme preto, že 1,8-litrový turbodiesel by si s ním nerozumel. Pod kapotu modelu ASX teda putoval 2,2-litrový naftový štvorvalec z väčšieho Mitsubishi Outlander. Zaujímavosťou je, že objemnejší motor má rovnaký výkon ako spomínaná „jedna-osmička“. Krútiaci moment takmer 2,3-litrového agregátu je však citeľne väčší (360 Nm vs. 300 Nm) a dostupný od nižších otáčok (1 500 vs. 2 000 ot./min.). Šesťstupňový automat ale nie je na športovú jazdu. Má síce aj pádla pod volantom na manuálne radenie, ale to radenie chvíľku trvá. Prevodovka je pritom v automatickom režime inteligentná. Stačí jej plynom naznačiť, čo chcete robiť a ona si poradí. Vlastná iniciatíva sa teda veľmi nevypláca. V konečnom dôsledku to totiž niekedy môže trvať aj dlhšie. Za normálnych okolností radí prevodovka výborne. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov sú plynulé, pričom ani preklz hydromeniča nie je zbytočne veľký. Keď sa však začnete ponáhľať, prevodovka z neznámych príčin prestáva ťažiť z veľkého krútiaceho momentu, ale vyháňa motor do otáčok. Hydromenič sa pri razantnom pridaní plynu uzamkne až niekde nad 2 500 ot./min., takže svižnejšia jazda niekedy kvôli prevodovke pôsobí kostrbato.
Na svoj objem má motor celkom príjemnú spotrebu paliva. Mimo mesta sa pohybuje okolo šiestich litrov, pričom na diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer 6,8 l/100 km. Motor totiž pri najvyššom povolenom diaľničnom tempe pracuje pri pohodových 2 200 ot./min. V meste treba rátať minimálne so siedmimi litrami, avšak spotreba sa vie veľmi ľahko vyšplhať v mestskom cykle aj vyššie.
Resumé
Mitsubishi ASX je po technickej stránke veľmi vydarené auto. Jazdí výborne a to aj na nekvalitných cestách a mimo nich. Patrí však do segmentu, kde je automatická prevodovka častou voľbou. Je teda dobré, že ju konečne zaradili do ponuky. Pri bežnej jazde všetko funguje optimálne, ale športové gény dvojspojkovej prevodovky TC-SST z už neexistujúcich športových verzií Lanceru tento automat nepodedil.
Základná cena modelu – Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Inform: 14 900 €
Základná cena testovanej verzie – Mitsubishi ASX 2.2 DI-D Intense: 25 900 €
Záruka: 3 roky
Registračná daň: 397 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
2268
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
110 (150)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
360 /1500-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,1/5,1/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
419/1219
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1595
Rozmer pneumatík:
215/60 R17
Dĺžka [mm]:
4295
Šírka [mm]:
1770
Výška [mm]:
1625
Rázvor [mm]:
2670

Japonská automobilka s tromi diamantmi v logu začala ponúkať obľúbený model ASX už aj s automatickou prevodovkou. Techniku si požičal od väčšieho Outlanderu.