TEST: Mini Countryman John Cooper Works | Spojenie nespojiteľného

737

Existuje ešte automobilka, ktorá ponúka jediný model v rôznych modifikáciách? Troj- či päťdverovú verziu, kabriolet a aj niečo na spôsob kombi, dokonca crossoveru. Nezabúda sa pritom ani na ekológiu. Pribudol plug-in hybrid aj čisto elektrický model. To všetko zabalené do roztomilého obalu, ktorý vyvoláva väčšinou pozitívne emócie.

John Cooper Works je samostatná kategória vyhradená iba niektorým z týchto variantov. Dravý dizajn a silný motor vzbudzuje túžbu po zážitkoch. Bude taký aj Countryman? A vôbec, je možne skombinovať pôvodne naozaj miniauto, crossover a športovca?

Biela – červená – čierna. Dokonalé sfarbenie.

Je to ešte Mini?

Pri pohľade na pomerne robustné auto sa vynára otázka, čo je na ňom vlastne ešte mini. Svojou dĺžkou sa vyrovná bežným kompaktom, výškou a šírkou ich výrazne predčí. Oplastovanie blatníkov je relatívne výrazné a vyžaduje veľké disky kolies. Oblé prvky sa na karosérii objavujú všade či už ide o svetlomety, spätné zrkadlá, alebo výrezy na blatníkoch. Dizajnérom sa úspešne podarilo vyhnúť ostrým hranám a napriek väčším rozmerom zachovať u tohto Mini jeho prívetivý výraz.

Zadná časť úplne nezapadá do celkového dizajnu auta

Zboku vynikne umiestnenie kolies v rohoch karosérie a športovo vystúpené nárazníky. Trochu škoda zadnej časti, ktorá vyzerá neprirodzene prilepená ku zvyšku auta. Celkovo ale palec hore za zvládnutie dizajnu, ktorý mal za úlohu skombinovať prvky crossoveru a športového auta. Odlišná farba strechy a červené pruhy na kapote či bokoch túto športovosť ešte podčiarkujú. Výrobca sa nebál dať najavo, s čím máte do činenia a autu venoval výrazné koncovky výfukov.

Retro na správnom mieste

Vo vnútri pokračuje snaha dizajnérov zakomponovať prvky v podobe kruhových alebo aspoň oválnych tvarov v čo najväčšom množstve. Madlá na dverách, ovládače na volante a stredovej konzole, obruba okolo voliča automatu, prístrojový panel – to všetko v podobe kruhov. A to som zatiaľ nespomenul dominantný kruhový prvok v strede palubnej dosky, ktorý v žiadnom Mini nemôže chýbať. Škoda, že sa displej infotainmentu musel prispôsobiť celkovému retro štýlu a jeho rozmery ustúpili do úzadia. Množstvo informácií uspokojí aj náročnejšieho vodiča. Veľkosť dipleja však znižuje ich čitateľnosť a prakticky znemožňuje sledovať navigáciu. Situáciu, našťastie, zachraňuje prehľadný head-up displej s 3D efektom, ktorý okrem iného dokonale zobrazuje navigačné údaje.

Retro interiér so športovými prvkami.

Športovú atmosféru navodzujú retro „budíky“ výškovo nastaviteľné spolu s dokonale tvarovaným volantom. Potešia masívne ovládače ventilácie, aj keď s nečitateľným zobrazením teploty na priamom slnku. Pozornosť si zaslúži nevšedný „páčkový“ tvar vypínačov parkovacích senzorov, systému Start-Stop a prepínača jazdných režimov, osobitne však výrazné červené štartovacie tlačidlo motora. K ergonómii jednotlivých ovládacích prvkov nemožno mať žiadne výhrady.

Údaje na otočných ovládačoch ventilácie nie sú na slnku dobre čitateľné

Predné sedadlá majú prísne športové tvarovanie s patrične tuhým čalúnením. Napriek tomu sú pohodlné a vhodné na dlhšie cesty. Šírka sedacej aj operadlovej časti nerozhodí ani rozložitejšie postavy, výška integrovaných opierok hláv ich ale limituje do výšky približne 180 cm. Vyšší posed sa snaží navodiť dojem SUV, hlboké umiestnenie pedálov aj tak umožnuje sedieť dostatočne športovo. Výhľad vonku kazí iba malé vnútorné spätné zrkadlo, všetko zachraňuje pohľad dopredu na nádherne zvlnenú prednú kapotu.

Predné sedadlá sú prísne športové, ich šírka je však dostatočná aj pre rozložitejšie postavy

Priestor vpredu je na úrovni bežných áut kompaktnej triedy, na zadných sedadlách ich dokonca predstihuje. So svojimi 185 cm som si vzadu pohodlne sadol s malou rezervou na kolená. Vďaka vyššej stavbe auta nebol problém ani s priestorom nad hlavou.

Mini nesklame ani po praktickej stránke. Batožinový priestor je prekvapivo rozmerný, s dvojitou podlahou a množstvom praktických riešení.

Mini má maxi batožinový priestor

Jé-Cé-Wé

Najsilnejší motor v ponuke Mini vás bude baviť. Poskytuje opojný záťah v širokom spektre otáčok, v čom je podporený skoro dokonalou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Jej pomalšie reakcie v Green a Mid režime sú žiadané, naopak, podradzovanie do vysokých otáčok pri brzdení v týchto režimoch považujem za zbytočné. V športovom režime sa už automatu nedá nič vytknúť.

Plynové vzpery nemôžu chýbať

Auto sa v zákrutách skoro nenakláňa, prechod do nedotáčavého šmyku je pozvoľný a predvídateľný. Stabilizačný systém nezasahuje príliš skoro a pri šmyku je cítiť skôr podporu zadnej nápravy. Vyššia stavba auta sa prejaví pri prudkom vyhýbacom manévri a návratu do pôvodnej polohy, keď sa auto trochu zavlní. Pri športovej jazde je Mini celkovo zábavné a je návykové hľadať jeho limity.

Predné sedadlá disponujú predĺžiteľným sedákom

Športový charakter auta je ale výkúpený tvrdým podvozkom, a to aj v ekologickom režime Green. Skoro každú nerovnosť vozovky posádka auta cez pomerne tvrdé sedadlá patrične precíti. Miernym prekvapením bolo slabšie odhlučnenie od valivého hluku pneumatík a hlavne od aerodynamického hluku pri rýchlostiach už od 110 km za hodinu. Hluk motora závisí od zvoleného režimu, v športovom režime je pravdepodobne tvorený aj audiosústavou. Napriek tomu má svoje čaro a je vysoko návykový.

Integované hlavové opierky limitujú výšku pasažierov do približne 180 cm

Priemernú spotrebu 8,5 litra na 100 km nepovažujem za prehnanú. Jazdil som svižne a často som využíval potenciál motora. Okresky ju znížili o necelý liter, naopak, diaľnica a mesto ju o liter zvýšili.

Verdikt

Podľa mňa sa Mini podarilo skombinovať crossover a športové auto. Dizajn Mini sa asi nikdy neopozerá a aj jeho špeciálne verzie sú toho dokazom. Model Countryman John Cooper Works možno spočiatku nevyzeral ako najlepší nápad, mňa však chytil za srdce a pri kúpe výkonného prémiového auta kompaktnej triedy by som ho určite zaradil do užšieho výberu.

Základná cena modelu – Mini Coutryman One 1,5 75kW 6MT: 23 150 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Countryman John Cooper Works ALL4 2.0 225 kW 8AT: 42 900 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov.

Registračná daň: 2300 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:225(306)/5000-6250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450/1750-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,1
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:8,8 - 8,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450/1390
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1509
Rozmer pneumatík:225/50 R18
Dĺžka [mm]:4299
Šírka [mm]:1822
Výška [mm]:1557
Rázvor [mm]:2670

NEPREHLIADNITE: