TEST: MINI Cooper SE | Obnoviteľný zdroj zábavy

945
Zdroj: Autor

Čo si predstavíte, keď sa povie „elektromobil“? Tipujem to na vozidlo bielej farby s modrými svetielkami, nadmerným počtom displejov a sexepílom inteligentnej chladničky. Skrátka preto, lebo také väčšinou sú. Elektrické MINI má však od tejto predstavy ďaleko.

To vôbec neznamená, že by nebolo extrémne cool. Nemá na výber, je to predsa MINI a ako všetci vieme, MINI nemôže mať nikto nerád – platí to pre trojdverák, päťdverák alebo dokonca aj SUV. Tu problém nebude.

Elektrické MINI nestratilo nič zo svojho nadmerne usmiateho šarmu
Zdroj: Autor

Súboj o česť

Ten leží úplne inde. Už vieme, že elektromobily vedia celkom efektívne nahradiť autá so spaľovacím motorom v triede prémiových SUV, alebo aj v úlohe rodinných približovadliel. V týchto polohách auto nepotrebuje mať charakter. No aké môže byť elektrické MINI – auto, ktoré za svoj úspech vďačí najmä svojmu charakteru?

Náš test prebehol ešte na zimných pneumatikách. 17″ disky tých letných niesli donedávna označenie Corona. Už nenesú.
Zdroj: Autor

Túto otázku si pokladám obchádzajúc každý kút jeho zaguľatenej karosérie. Veľa sa pri tom nenachodím – aj keď je pravda, že 3,8 metra do dĺžky nie je zrovna najmenej. Aj tak sa na nej dokázalo ocitnúť veľa emblémov, ktoré musia prezradiť jeho elektrickú identitu aj tomu, komu naozaj nedopína – jeho logo tvorí celkom dôvtipný tvar zástrčky.

Fakt, MINI je také maličké, že sa zmestí aj za zábradlie. No dobre, to bol úbohý vtip.
Zdroj: Autor

Naspäť k autu. Elektrické MINI môžete mať – podobne ako jeho verziu na fermentované dinosaury – v niekoľkých výbavových stupňoch: S, M, L a XL. Ako sa na novinársku testovačku patrí, tá moja bola práve posledná z vymenovaných.

Kolesá v rohoch karosérie doprajú tomuto MINImalistovi skvelé jazdné vlastnosti.
Zdroj: Autor

Frajerské položky ako panoramatické strešné okno, dynamickejšie strihnutý volant a svetielkujúci interiér MINI Yours (a samozrejme veľa iného) môžu byť vaše už za 41 098 €. To síce nie je veľmi MINI, ale za krásu sa trpí. A testované MINI malo bezkonkurenčný šmrnc asi všade, kde sa ocitlo.

Rozlúsknime pre raz a navždy túto dilemu: Sú zadné svetlomety v tvare anglickej vlajky cool alebo je to už príliš?
Zdroj: Autor

Fešák

Nemôžem sa ubrániť pocitu, že interiér MINI vyzerá ako kávovar. Ale taký ten fajnový, taliansky, poriadne drahý (a vydezinfikovaný). Pripomína ho vzhľadom aj nezvyčajnou mechanikou interiérových tlačidiel. Samostatnou kapitolou sú však displeje na jeho palube.

Výborné miesto pre život. O niečo horšie je to s čistením prachu z členitých miest palubovky.
Zdroj: Autor

V prvom rade: Sú tu tri a každý pozoruhodne inej kvality. V centrálnej konzole svieti 8,8” displej systému MINI CONNECTED orámcovaný svetelným kruhom, ktorý dokáže zobrazovať napríklad údaje o stave batérie.

Toto je jeden skvelý infotainment s logikou systému BMW, perfektnou zadnou kamerou a multifunkčnou svetelnou obručou
Zdroj: Autor

Vodič má pred sebou trocha starší prístrojový panel, ktorého logika je založená na systéme BMW i3, od ktorého si MINI požičalo pohonné ústrojenstvo. Situáciu však úplne vynahrádza výborný head-up displej v zornom poli vodiča.

Zbytočne matný displej prístrojového panela trocha kazí dojem z prémiovosti malého auta za 41 tisíc eur
Zdroj: Autor

Je tu vlastne všetko, len z každého máličko. Ambientné podsvietenie interiéru, výborný soundsystém Harman/Kardon alebo prehľadný infotainment, založený na logike iDrivu od BMW. Jediné, čo tu chýba, je priestor.

Volič smeru jazdy má rovnakú logiku ako BMW systémy, no samozrejme dostal svojstojný dizajn
Zdroj: Autor

Na krátke výlety sa to dá zvládnuť aj v štyroch osobách, no na dovolenku jedine vo dvojici – 211 litrov batožinového priestoru v základe nie je bohviečo. Ale preto si MINI nekupujete.

211 litrov batožinového priestoru neoslní. A lepšie to nie je ani s tými 731 litrami po sklopení sedadiel.
Zdroj: Autor

Beťár

Tento stroj je na ceste úplný parchant. Jeho elektromotor produkuje 135 kW (184 koní) od 0 otáčok do „dostatočne veľa na to, aby ste znovuobjavili svoju kinetózu“ otáčok.

Tu sa nachádza ďaleko viac výkonu a krútiaceho momentu ako by malo. Je to ukrutná zábava!
Zdroj: Autor

Razancia elektrického pohonu si dokonale rozumie so šamansky dobrým podvozkom, ktorý popiera fyzikálne zákony a napriek prednému náhonu stopu v zákrute pod plynom skôr utiahne, ako by skĺzol do nedotáčavosti.

Toto auto je najmä o jazdných zážitkoch. Pýta si zákruty a ochotne ide za prednou nápravou.
Zdroj: Autor

Je to nevyčerpateľný zdroj zábavy. Vďaka pružnosti elektromotora aj pôsobí neunaviteľne, realita je však trocha iná. Na jedno nabitie s touto myšou v praxi obeháte len niečo okolo 200 kilometrov – batéria s kapacitou 28,9 kWh skrátka fyziku neoblafne.

Ak je vašou prioritou preprava po meste/okolo komína, no s úsmevom až po sedmičky, ste tu dokonale správne
Zdroj: Autor

Ale to ani nemusí, pretože napriek svojim negatívam je MINI práve ten elektromobil, ktorý budete chcieť.

Základná cena modelu – MINI Cooper SE S: 32 950 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Cooper SE XL: 41 098 €
Záruka:  2 roky (neobmedzený počet km)

Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:135 (184)
Najvyšší krút. moment [Nm]:270
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Dojazd [km]234
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:211 / 731
Kapacita batérie [kWh]28,9
Prevádzková hmotnosť [kg]:1365
Dĺžka [mm]:3845
Šírka [mm]:1727
Výška [mm]:1432
Rázvor [mm]:2495