TEST: MINI Cooper S | MINIdravec

1139

Nové MINI? Áno. Ja viem, že to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, ale už tu máme tretiu generáciu nového MINI. S každou generáciou získalo toto anglické retro autíčko na kráse, ale najnovší model je aj citeľne priestrannejší ako jeho predchodca. O tom ale neskôr. Poďme si povedať, čo je nové. V podstate všetko a nič. Dizajnová filozofia sa v prípade MINI jednoducho meniť nemôže, takže všetko je po starom…len s modernejším akcentom. Úplne nová je však platforma auta, vďaka ktorej výrazne podrástlo: do dĺžky skoro až o 10 cm a do šírky niečo vyše 4 cm. Oproti predošlému modelu je tiež nové MINI o 7 mm vyššie.

Konečne využiteľné auto

Zatiaľ čo predošlé MINI nemalo takmer žiadny kufor a na zadných sedadlách bolo relatívne málo miesta na nohy, s novým modelom bude život oveľa príjemnejší. Vďaka rázvoru predĺženému o takmer 3 cm je na zadných sedadlách citeľne viac priestoru. Najmä na chodidlá. S priestorom pre hlavu nemal problém ani predošlý model, ale konečne je v novom MINI dostatok miesta na to, aby sa v ňom pohodlne odviezli štyria dospelí. A to aj na dlhšiu vzdialenosť. Batožinový priestor má kapacitu 211 litrov. Stále to nie je veľa, ale už sa dá hovoriť o reálnej využiteľnosti. Veď oproti predošlej generácii je to až o 51 litrov viac, čo len svedčí o naozaj obmedzenej prepravnej kapacite predošlého modelu. Kufor má navyše dvojité dno, ktoré vo vrchnej polohe vytvára jednu rovinu so sklopenými operadlami zadných sedadiel.

Prekvapila ma tiež technická vyspelosť nového MINI. Na palube sa totiž nachádza kompletný systém iDrive z BMW so všetkými svojimi funkciami. V MINI to síce volajú MINI Connected, ale je to plnohodnotný iDrive od BMW aj s rovnakým ovládacím rozhraním na stredovom tuneli. V tak malom aute je to vlastne bezkonkurečný systém. Okrem klasických funkcií ako navigácia, prehrávanie hudby, či nastavovanie alebo kontrola stavu vozidla, zvláda vďaka bluetooth spojeniu s mobilným telefónom aj internet. Zároveň funguje aj ako pojazdná kancelária, keďže si priamo na veľkom displeji na stredovej konzole viete pozerať kalendár, vaše poznámky, alebo skontrolovať najbližšie úlohy.

Výrazne pokročila aj kvalita vypracovania interiéru a výber použitých materiálov. Kabína pôsobí tak hodnotne, že som sa naozaj cítil ako v nejakom malom BMW…len ešte oveľa štýlovejšom. Dominantou interiéru je už tradične obrovský kruh v strede palubnej dosky s displejom multimediálneho systému uprostred. Po jeho obvode bol predtým rýchlomer, ktorý sa presunul tam, kde má byť – pred vodiča k otáčkomeru. Na rovnaké miesto poputoval aj palivomer. „Letecké“ prepínače na strope a na stredovej konzole jednoducho nesmú chýbať. Sú jednou z najhlavnejších charakteristických čŕt MINI. Najlepší je ale nový červený prepínač v strede, ktorým sa štartuje motor. Po odomknutí auta pomaly bliká (alebo skôr pulzuje) na červeno až kým nenaštartujete. Celkom efektne to vie vytvoriť atmosféru pred jazdou.

Nekompromisný výkon

Nový Cooper S má namiesto prepĺňanej „jedna-šestky“ dvojliter. Taktiež s turbom. Produkuje celkom slušných 141 kW (192 k), čo je na tak malé auto poriadna porcia. Aj jeho zvuk je dramatický. Obzvlášť v športovom režime, kedy si pri ubratí plynu rád občas vystrelí do výfuku. Verzia Cooper S je taký malý grázlik. Možno na to nevyzerá, ale je pekelne rýchly. Bohužiaľ, jeho podvozok sa mi zdal až príliš tvrdý. Jasné, chápem, že musí zvládať tak vysoký výkon a že MINI si potrpí na to, aby dojem z jazdy pripomínal motokáru, ako to aj vždy bolo. Na slovenských cestách je to však chvíľkami až nepríjemné. A to malo testované auto „iba“ 17-palcové kolesá. Ešte sa tam dajú dať aj 18-palcové disky.

Motor je ale perfektný a skvelo si rozumie aj s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Tá radí neuveriteľne bleskovo. Škoda len, že ani v manuálnom režime nepodrží otáčky chvíľu na obmedzovači, ale sama preradí na vyšší stupeň. Keď sa to stane v zákrute, môže to byť nepríjemné. Čo sa týka spotreby, výkonný agregát neberie svoju silu z lásky, ale z výdatného benzínu. Napriek kompaktným rozmerom a malej hmotnosti teda netreba čakať, že aj MINI Cooper S nebude nič „žrať“. V meste sme jazdili za 9,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta je to však stráviteľnejšie. Tam sa dá spotreba paliva udržať aj pod šiestimi litrami. Na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje zhruba 2 600 ot./min., sa spotreba benzínu blíži k siedmim litrom.

Resumé

Čo dodať na záver? Asi iba toľko, že MINI zreje ako víno. Som si istý, že by sa skvelo predávalo aj keby ho prestali vyvíjať. Ani predošlý model by sa na trhu nestratil práve vďaka vysokému imidžu tejto značky. Je však pekné, že MINI neustále tvrdo pracuje a hľadá všetky možné spôsoby, ako túto legendu na kolesách vylepšiť. Myslím, že konštruktéri ale samozrejme aj dizajnéri odviedli kus dobrej roboty. A spomínal som, že baby naňho letia ako muchy na med? Žarty bokom. Toto auto sa možno tvári rovnako rozkošne ako vaša čivava, ale hryzie! Nové MINI je vo verzii Cooper S seriózne športové auto.

Základná cena modelu – MINI One: 17 800 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Cooper S: 24 100 €
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 787 €

Technické údaje:

 
 Typ motora:
radový, zážihový
 Valce/ventily:
4/16
 Zdvihový objem [cm3]:
1998
 Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
141 (192)/4700-6000
 Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
280 /1250
 Prevádzkové vlastnosti
 Maximálna rýchlosť [km/h]:
233
 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,7
 Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,8/4,4/5,2
 Rozmery a hmotnosti
 Batožinový priestor [l]:
211
 Objem nádrže [l]:
44
 Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1175-1250
 Rozmer pneumatík:
 Dĺžka [mm]:
3850
 Šírka [mm]:
1727
 Výška [mm]:
1414
Rázvor [mm]:
2495