TEST: Mazda CX-3 | Veľká medzi malými

281

Ak túžite po SUV, no nepotrebujete veľké auto, Mazda má pre vás riešenie. Svoju CX-3-ku navyše pre rok 2018 vyzbrojila vylepšeniami, ktoré z nej robia ešte o kúsok zaujímavejšie auto.

SUV-čka segmentu B predstavujú najrýchlejšie rastúcu triedu vozidiel. V roku 2015 uviedla na trh svojho zástupcu v tejto kategórii aj Mazda. Za tie tri roky sa Mazda CX-3 stala druhým najpredávanejším modelom tohto výrobcu v Európe. Číslo 3 v označení by mohlo napovedať, že ide o SUV technicky vychádzajúce z Mazdy 3, ale s týmto modelom má CX-3-ka podobnú iba cenu. Po technickej stránke má bližšie k Mazde 2.

Drobné retuše

Po troch rokoch prišiel čas na menšiu modernizáciu. Dizajn tohto auta prakticky vôbec nezostarol, takže kozmetické zmeny sú naozaj iba minimálne. Nová je maska chladiča, dizajn diskov kolies a zadné svetlá ponovom využívajú technológiu LED. Nový je aj odtieň populárnej červenej metalízy s názvom Soul Red Crystal.

Palubná doska môže byť čalúnená kožou alebo alcantarou. To sa len tak nevidí.

Drobné zmeny nájdete aj v interiéri. Klasickú „ručnú brzdu“ nahradila elektronická parkovacia brzda. Na jej miesto Mazda nainštalovala väčšiu lakťovú opierku s odkladacími priestormi. Azda najväčšou novinkou je však nový 1,8-litrový turbodiesel, ktorý nahradil doteraz používanú naftovú „jedna-päťku“. Tú sme testovali ešte koncom roka 2015, no tentoraz sa nám ušla CX-3-ka s benzínovým motorom.

Nový je aj stredový tunel s dvomi držiakmi na poháre.

Načo diesel?

Okrem novej naftovej „jedna-osmičky“ ostavajú v ponuke aj naďalej dve verzie atmosféricky plneného dvojlitrového štvorvalca. My sme dostali tú silnejšiu, vyladenú na 150 koní. Vďaka tomu, že sme mali možnosť testovať aj CX-3 s pôvodnou naftovou „jedna-päťkou“, sme mohli porovnať spotreby. Výsledok nás prekvapil. V meste jazdila benzínová CX-3-ka za 7 litrov, na diaľnici za 7,5 a mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 6,5 l/100 km. Pri troche snahy sa dá po okreskách jazdiť aj za menej ako šesť litrov. Mazda skrátka opäť nesklamala a asi ako jediný výrobca udáva o čosi vyššiu spotrebu, akú reálne dosiahnete.

Benzínový dvojliter nás prekvapil príjemnou spotrebou.

A ako dopadol spomínaný diesel? Spotreba bola približne iba o pol litra nižšia v každom z troch spomínaných režimov. Obidve autá pritom boli vybavené pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou prevodovkou. Informácia je to možno zaujímavá, ale nie veľmi relevantná, keďže tento motor bol už nahradený novým, ktorý bude mať nielen vyšší výkon, ale možno aj nižšiu spotrebu.

Resumé

Pri Mazde CX-3 je na záver dôležité spomenúť ešte pár vecí. Je to možno jedno z najmenších SUV vo svojej triede, ale ako jedno z mála ponúka aj pohon všetkých štyroch kolies, takže aspoň symbolicky napĺňa podstatu vozidiel typu SUV. V porovnaní s konkurenciou vás určite prekvapí aj kvalita použitých materiálov (najmä však v najvyššej výbave, čomu už ale zodpovedá aj cena).

Automatická prevodovka funguje perfektne. Rýchlosťou sa vyrovná dvojspojkám.

Za pochvalu stojí aj prevodovka. Radí perfektne. Rýchlosťou a efektivitou (spotreba) sa vyrovná dvojspojkovým prevodovkám, pričom ponúka komfort klasického automatu s hydromeničom. Dokonca by som sa nebál povedať, že Mazda CX-3 je jedným z mála áut, u ktorých je lepšie priplatiť si za automat. Mazda totiž používa manuálne prevodovky s dosť dlhými prevodmi. Automat ich má o chlp kratšie, vďaka čomu pôsobí dynamickejšie.

Veľmi zaujímavé sú aj jazdné vlastnosti. V zákrutách sa auto prakticky nenakláňa, no na dlhých a miernych nerovnostiach pláva ako americká limuzína. Naopak, na kratších nerovnostiach (jamy, výtlky) cítiť menší profil 18-palcových kolies. Čerešničkou na torte je automatické uzamykanie. Ak máte bezkľúčový vstup/štartovanie, stačí odísť a auto sa zamkne.

Základná cena modelu – Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G121 Emotion: 15 690 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 AWD A/T Revolution TOP: 26 690 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:206 /2800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,7/6,1/6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:287
Objem nádrže [l]:44
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1367-1415
Rozmer pneumatík:215/50 R18
Dĺžka [mm]:4275
Šírka [mm]:1765
Výška [mm]:1535
Rázvor [mm]:2570