Stojím pred tým autom a stále neviem, čo je na ňom iné. Vyzerá presne ako v roku 2014, keď som takéto auto testoval v rovnakej špecifikácii. Ak by ste však zaparkovali vedľa seba Trojku z roku 2014 a z roku 2017, prišli by ste na to, že maska chladiča má výrazne trojrozmernejší dizajn. Nové sú hmlovky, ktoré sú menšie a využívajú LED diódy, podobne ako hlavné svetlomety. Zmenili sa aj spätné zrkadlá, ktoré dostali smerovky. Nové sú tiež 18-palcové disky kolies, na ktorých jazdí aj testované auto.
Na pol ceste
V minulom čísle som sa o druhej generácii Mazdy CX-5 vyjadril ako o prémiovom aute. Trojka síce nie je CX-5-ka, ale tiež je na tom v porovnaní s konkurenciou veľmi dobre, čo sa použitých materiálov a kvality vypracovania týka. Veľmi sa mi páči aj ovládanie multimediálneho systému na stredovom tuneli, ako to majú takmer všetky prémiové automobilky. A čo sa zmenilo v rámci modernizácie? Ani v interiéri nedošlo k žiadnym prevratným zmenám. Nový je dekoračný materiál, poteší vyhrievanie volantu, zatiaľ čo nahradenie klasickej ručnej brzdy elektronickou poteší menej.

Poctivá atmosféra
Niekedy mám pocit, že výrobcovia automobilov sú len obyčajnými prisluhovačmi Bruselu a prednejšie ako zákazníci sú im vlastné zisky. Na druhej strane, v dnešnej dobe niet sa čomu čudovať. Mazda akoby však stále brala ohľad aj na to, koľko to auto vydrží. Do svojich modelov stále montuje atmosférické motory a emisie znižuje predovšetkým znižovaním hmotnosti a komplexnou technológiou Skyactiv. V testovanom aute pracoval atmosférický benzínový dvojliter s výkonom 88 kW (120 k). Takýto výkon síce bežne dosahujú „jedna-šestky“, ale Mazde išlo skôr o krútiaci moment. Síce sa im podarilo dosiahnuť 210 Nm pri 4 000 ot./min., ale s prepĺňanými motormi sa to po stránke dynamiky aj tak nedá porovnávať. Atmosférický motor skrátka treba točiť. Potom už ide celkom pekne, aj keď má len 120 koní, ale to väčšina ľudí nerobí. Aspoň že spotreba nebola na dvojliter vôbec zlá. V meste sa dá bez problémov jazdiť za 7,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta mu postačí aj šesť litrov, zatiaľ čo na diaľnici si od vás vypýta o liter viac.

Jazdí famózne
Vozidlá tohto japonského výrobcu sú známe svojimi výbornými jazdnými vlastnosťami. Výnimkou nie je ani Trojka, ktorá v rámci modernizácie dostala prepracované zavesenie kolies. Jeho úlohou je nielen zlepšiť jazdný komfort a zredukovať vibrácie, ale ešte viac vylepšiť už tak skvelé reakcie auta na volant. Myslím, že konštruktérom sa to podarilo. Mazda 3 poslúcha na slovo ako dobre vycvičený pes. Jedinou chybičkou krásy sú tie pekné 18-palcové kolesá, ktoré si príliš nerozumejú so slovenskými cestami.
Resumé
Facelift Mazdy 3 je viac o jazdných vlastnostiach a výbave ako o zmenách dizajnu. Samotná Mazda sa najviac chváli systémom G-Vectoring Control, ktorý neustále monitoruje uhol natočenia volantu a polohu plynového pedálu. Jeho úlohou je eliminovať malé zbytočné pohyby volantom, čím zvyšuje komfort jazdy a zároveň rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá v prospech lepšej priľnavosti a ovládateľnosti auta. Paradoxne je túto novinku asi najmenej cítiť. Nič to však nemení na tom, že Mazda 3 bola a je skvelé auto po všetkých stránkach.
Základná cena modelu – Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100 Challenge: 16 690 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 2.0 Skyactiv-G120 Revolution: 20 390 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 110 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 88 (120)/- |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 210 /4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,8 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,5/4,3/5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 419 |
Objem nádrže [l]: | 51 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1280 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4580 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1450 |
Rázvor [mm]: | 2700 |