TEST Lexus RX 500h: Toto sme tu ešte nemali

2043
Zdroj: David Dejvo Schun

Japonská automobilka priniesla nového nástupcu kráľov SUV. V najvyššej špecifikácii prináša technológiu, ktorú Lexus v hybridoch ešte nemal.

Lexus RX v podstate založil segment luxusných SUV. V roku 1998, kedy prišla jeho prvá generácia, boli autá s touto karosériou určené skôr na prácu a ľudí lákali na svoje schopnosti mimo cesty a všestrannosť. No čas ukázal, že množstvo SUV-čiek sa mimo cesty nepozrie nikdy v živote, a tak nastal čas zmeniť pravidlá hry. Modely SUV sa začali stávať viac prejavmi statusu a menej pracantmi. A práve tomuto procesu výrazne prispel aj model RX z Japonska.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pričupený

Z hľadiska dizajnu je úplne jasné, že piata generácia SUV vlajkovej lode nebude určená do nehostinných podmienok. Rozmerná predná maska, veľký rázvor kolies a pričupený vzhľad jasne určujú, že toto je novodobé poňatie tohto pojmu. A aby sa dojem posilnil, RX medzigeneračne zmohutnel. Svedčí o tom jeho šírka a rozchod kolies, ktorý nafúkli spolu s rázvorom. Línie sú minimalistické a čierny prvok na C-stĺpiku ešte umocňuje dizajn, ktorý vzbudzuje rešpekt.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V interiéri ide o typického reprezentanta japonského luxusu. Piaty RX inkorporuje niektoré riešenia, ktoré sa prvýkrát objavili už v novom modeli NX. Menovite 14-palcovú multimediálnu obrazovku s hlasovým ovládaním a otočnými voličmi klimatizácie zapustenými do displeja. Alebo koncept Tazuna, ktorý orientuje všetky dôležité ovládače tak, aby bol vodič čo najmenej rozptyľovaný. I keď si pre Európanov pripravili kožené spracovanie (v Japonsku sa za väčší luxus považujú látky), stále hrá prím perfektné spracovanie detailov.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Priestranný aj pre vyšších

Ak si sadnete v RX-ku dozadu, interiér si vás bude hýčkať naďalej. Je tu podstatne menej vecí, ktoré môžete klikať alebo nastavovať. No dostatok priestoru sa postará o vaše pohodlie. Z hľadiska rozmerov narástol priestor pre pasažierov do šírky. A s výškou 1,9 metra sediac sám za sebou nebudete musieť hľadať priestor na kolená.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pri vystupovaní z auta vám do očí jednoznačne udrú nové elektronické kľučky s bezpečnostnou funkciou, ktorá vám zabráni otvoriť dvere v prípade nebezpečenstva. Ak by ste ich otvorením mali spôsobiť nehodu, RX vás von jednoducho nepustí a upozorní. Tento systém sa dá obísť manuálnym otvorením. Ak si plánujete kúpiť RX-ko pre jeho batožinový priestor, asi si to rýchlo rozmyslíte. Objem 461 litrov je pre vlajkovú loď pochopiteľný, luxusné vlajkové lode sa totiž sústredia viac na kabínu ako na kufor.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Veľká novinka

Od Lexusu RX 500h sme mali veľké očakávania. Ak sa totiž pozriete do technických tabuliek, zistíte, že najvyššiu a najvýkonnejšiu motorizáciu poháňa najmenší motor. Za tento paradox vďačí Lexus, v podstate rovnako ako všetky ostatné autá na svete, svojmu prechodu z atmosférického na prepĺňaný motor. Objem sa znížil z 2,5 na 2,4 litra a výkon dosahuje 371 koní.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

O ten sa však nestará iba spaľovák, ale aj ďalšia dvojica elektromotorov s technológiou Direct4. Poháňané sú teda všetky kolesá, ktoré model rozgúľajú z 0 na 100 km/h za rovných 6 sekúnd. A úprimne, napriek tomu, že sme testovali viaceré autá s lepšou akceleráciou, práve tá v RX 500h patrí medzi najfascinujúcejšie. Nejde ani tak o to, či vás posadí do sedadla. Skôr o to, s akým odhodlaním a hlbokým dunivým revom sa tento 2,1-tonový kolos dá do pohybu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V zákrutách je RX 500h ukážkou podvozkovej školy Lexusu. Automobil sa nesnaží klamať alebo zakrývať svoju hmotnosť. No v každom momente presne viete, ako s ňou naloží. Podvozok patrí k mäkším a menej pretechnizovaným, a práve to vám dodáva predvídateľnosť. Takto si v Japonsku predstavujú kráľa SUV.

Základná cena modelu – Lexus RX 350h: od 64 900 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Lexus RX 500h: od 96 900 €
EuroNCAP: 5* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový, prepĺňaný
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:2393
Najvyšší výkon :[kW (k)]:200 (271)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6
Spotreba WLTP [l/100 km]:8,2-8,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:461
Objem nádrže [l]:65
Dĺžka [mm]:4890
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1695
Rázvor [mm]:2850