Japonská automobilka priniesla nového nástupcu kráľov SUV. V najvyššej špecifikácii prináša technológiu, ktorú Lexus v hybridoch ešte nemal.
Lexus RX v podstate založil segment luxusných SUV. V roku 1998, kedy prišla jeho prvá generácia, boli autá s touto karosériou určené skôr na prácu a ľudí lákali na svoje schopnosti mimo cesty a všestrannosť. No čas ukázal, že množstvo SUV-čiek sa mimo cesty nepozrie nikdy v živote, a tak nastal čas zmeniť pravidlá hry. Modely SUV sa začali stávať viac prejavmi statusu a menej pracantmi. A práve tomuto procesu výrazne prispel aj model RX z Japonska.

Pričupený
Z hľadiska dizajnu je úplne jasné, že piata generácia SUV vlajkovej lode nebude určená do nehostinných podmienok. Rozmerná predná maska, veľký rázvor kolies a pričupený vzhľad jasne určujú, že toto je novodobé poňatie tohto pojmu. A aby sa dojem posilnil, RX medzigeneračne zmohutnel. Svedčí o tom jeho šírka a rozchod kolies, ktorý nafúkli spolu s rázvorom. Línie sú minimalistické a čierny prvok na C-stĺpiku ešte umocňuje dizajn, ktorý vzbudzuje rešpekt.

V interiéri ide o typického reprezentanta japonského luxusu. Piaty RX inkorporuje niektoré riešenia, ktoré sa prvýkrát objavili už v novom modeli NX. Menovite 14-palcovú multimediálnu obrazovku s hlasovým ovládaním a otočnými voličmi klimatizácie zapustenými do displeja. Alebo koncept Tazuna, ktorý orientuje všetky dôležité ovládače tak, aby bol vodič čo najmenej rozptyľovaný. I keď si pre Európanov pripravili kožené spracovanie (v Japonsku sa za väčší luxus považujú látky), stále hrá prím perfektné spracovanie detailov.

Priestranný aj pre vyšších
Ak si sadnete v RX-ku dozadu, interiér si vás bude hýčkať naďalej. Je tu podstatne menej vecí, ktoré môžete klikať alebo nastavovať. No dostatok priestoru sa postará o vaše pohodlie. Z hľadiska rozmerov narástol priestor pre pasažierov do šírky. A s výškou 1,9 metra sediac sám za sebou nebudete musieť hľadať priestor na kolená.

Pri vystupovaní z auta vám do očí jednoznačne udrú nové elektronické kľučky s bezpečnostnou funkciou, ktorá vám zabráni otvoriť dvere v prípade nebezpečenstva. Ak by ste ich otvorením mali spôsobiť nehodu, RX vás von jednoducho nepustí a upozorní. Tento systém sa dá obísť manuálnym otvorením. Ak si plánujete kúpiť RX-ko pre jeho batožinový priestor, asi si to rýchlo rozmyslíte. Objem 461 litrov je pre vlajkovú loď pochopiteľný, luxusné vlajkové lode sa totiž sústredia viac na kabínu ako na kufor.

Veľká novinka
Od Lexusu RX 500h sme mali veľké očakávania. Ak sa totiž pozriete do technických tabuliek, zistíte, že najvyššiu a najvýkonnejšiu motorizáciu poháňa najmenší motor. Za tento paradox vďačí Lexus, v podstate rovnako ako všetky ostatné autá na svete, svojmu prechodu z atmosférického na prepĺňaný motor. Objem sa znížil z 2,5 na 2,4 litra a výkon dosahuje 371 koní.

O ten sa však nestará iba spaľovák, ale aj ďalšia dvojica elektromotorov s technológiou Direct4. Poháňané sú teda všetky kolesá, ktoré model rozgúľajú z 0 na 100 km/h za rovných 6 sekúnd. A úprimne, napriek tomu, že sme testovali viaceré autá s lepšou akceleráciou, práve tá v RX 500h patrí medzi najfascinujúcejšie. Nejde ani tak o to, či vás posadí do sedadla. Skôr o to, s akým odhodlaním a hlbokým dunivým revom sa tento 2,1-tonový kolos dá do pohybu.

V zákrutách je RX 500h ukážkou podvozkovej školy Lexusu. Automobil sa nesnaží klamať alebo zakrývať svoju hmotnosť. No v každom momente presne viete, ako s ňou naloží. Podvozok patrí k mäkším a menej pretechnizovaným, a práve to vám dodáva predvídateľnosť. Takto si v Japonsku predstavujú kráľa SUV.
Základná cena modelu – Lexus RX 350h: od 64 900 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Lexus RX 500h: od 96 900 €
EuroNCAP: 5* (2022)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový, prepĺňaný |
Valce: | 4 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2393 |
Najvyšší výkon :[kW (k)]: | 200 (271) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 6 |
Spotreba WLTP [l/100 km]: | 8,2-8,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 461 |
Objem nádrže [l]: | 65 |
Dĺžka [mm]: | 4890 |
Šírka [mm]: | 1920 |
Výška [mm]: | 1695 |
Rázvor [mm]: | 2850 |