TEST: Land Rover Discovery | Nedotknuteľný

Naposledy, keď som sa viezol v niečom takomto veľkom, malo to aj kapitána. Musím sa však priznať, že kormidlovať takéto monštrum, ma zvláštnym spôsobom uspokojovalo.

4670

Nové Discovery nie je veľké auto… je obrovské!

Vďaka jeho atletickému dizajnu to tak nevyzerá, ale predchodcu prerástlo vo všetkých smeroch. Zásadným rozdielom je však konštrukcia. Na rozdiel od predošlého Discovery, to nové nemá klasický rebrinový rám, ale samonosnú hliníkovú karosériu. Zarytí offroadisti budú určite frflať a ohŕňať nosom, ale vďaka tomu je nový model o 360 až 480 kg (v závislosti od motora) ľahší ako ten predošlý. Navyše, všetky prejazdové uhly ostali zachované alebo sa zlepšili. Nové Discovery využíva podvozkovú platformu D7u, ktorú zdieľa s Range Roverom a Range Roverom Sport. Vyrábať sa bude aj na Slovensku.

Obývačka                              

„Disco“ má elektronicky riadené a nastaviteľné pneumatické pruženie so štandardnou svetlou výškou až 283 mm. Pri nastupovaní sa síce zmenší o 15 mm, ale aj tak by sa nižším postavám zišiel rebrík. Potom, čo sa však vyštveráte do kapitánskeho kresla a zabuchnete za sebou dvere, ocitnete sa vo vlastnom svete, v akejsi oáze pokoja. Ani jeden zo siedmich pasažierov sa rozhodne nebude tlačiť. Každý a všetko má v tomto aute svoje miesto. Je tu toľko odkladacích priestorov, že človek až zabudne, čo si kam odložil. Dva sú viac-menej tajné, čo je skvelé. V aute sa nachádza až 9 USB portov a 6 zásuviek na 12 V.

Na kapitánskom mostíku v novom Discovery to vyzerá veľmi útulne.

Trojliter je ideálny

K dispozícii sú dve verzie dvojlitrového turbodiesla a dva trojlitrové šesťvalce – jeden naftový a jeden benzínový. Silnejší dvojliter má síce 177 kW (240 k), čo nemusí byť zlé ani na také veľké auto, ale trojliter je trojliter. Vznetový vidlicový šesťvalec sa k charakteru auta hodí asi najviac. Nielenže poskytuje autu dostatočnú dynamiku, ale navyše je až neuveriteľne úsporný. V meste sme jazdili zhruba za 10 litrov nafty na 100 km. Na auto to nie je úplne najlepšia spotreba, ale na nehnuteľnosť je to úctyhodný výsledok. Na prejdenie 100 km mimo mesta stačilo tejto pojazdnej katedrále aj 8,5 litra nafty. Na diaľnici už zaúradoval odpor vzduchu a aj keď má „Disco“ 8-stupňovú prevodovku a motor pri diaľničnom netočí ani 2 000 ot./min., treba počítať so spotrebou okolo 9,4 l/100 km.

Wrestling

Jazdiť s Discovery svižne je niečo podobné ako zápasiť s medveďom. Jednoducho povedané, nemá to význam. Niežeby bolo nové Discovery na asfalte úplné drevo, ale hmotnosť takmer 2 300 kg proste nepustí. Na danú kategóriu auta sú jazdné vlastnosti veľmi dobré, ale k charakteru tohto modelu sa jednoducho rýchla jazda nehodí. Aj keď vyzerá veľmi luxusne, lepšie sa cíti mimo asfaltu. Skaly, piesok, voda, blato… nezastaví ho prakticky nič. Samozrejme, v medziach cestných pneumatík, ale elektronický systém Land Roveru Terrain Response 2 je taký prepracovaný, že auto zvládne všetko prakticky bez vašej pomoci. Ak by došlo k najhoršiemu a dostali by ste sa do situácie, kde elektronika nestačí, vždy máte v zálohe 2-stupňovú redukčnú prevodovku a uzávierku medzinápravového diferenciálu. Potom vás už nezastaví naozaj nič. Teda, okrem steny.

Resumé

SUV-čka som nikdy nemal nejako v láske. Ak by som ale niekedy nejaké potreboval, zrejme by som sa rozhodol pre Land Rover. Je mi sympatické, že autá tejto značky majú offroadovú DNA. Podobne ako Jeep, ani tento výrobca prakticky nikdy nič iné neprodukoval. A že je špecialista na terénne autá, je cítiť z každého modelu. Čo teda nové Discovery? Už len samotné rozmery auta vás nútia do pomalšej a opatrnejšej jazdy. Veď s týmto autom dokážete prejsť cez smart fortwo bez toho, aby ste si to všimli, a to by sa ťažko vysvetľovalo. Komornú atmosféru na palube vytvára nielen vynikajúce odhlučnenie, ale aj výborný audiosystém. Jazda v tomto aute je mimoriadne uvoľnená. Najlepším bonusom je však to, že keď prichádzate do križovatky po vedľajšej ceste, z obidvoch strán vidíte ponad zaparkované autá, či môžete pokračovať v jazde alebo budete musieť zastaviť a dať prednosť. Naozaj, posed v tomto aute je taký vysoký, že keď vedľa vás na križovatke zastaví autobus MHD, s cestujúcimi sedíte prakticky v jednej rovine. Nemám rád tieto autá v meste, pretože vodiči ostatných áut cez tieto ozruty nič nevidia. Na druhej strane barikády sa ocitám pomerne často, ale nikdy ma pocit zo šoférovania veľkého SUV nenapĺňal. Až doteraz. To Discovery ja až také veľké, že to má občas aj nejaké tie benefity. Až teraz som pochopil ľudí, ktorým SUV učarovali. Nemusí to byť vždy kompenzácia niečoho. Až v Discovery som však nadobudol ten pocit neohrozenosti a maximálneho bezpečia, o ktorom všetci hovoria. Všetko ostatné sú iba autá, Discovery je súkromná pojazdná pevnosť.

Základná cena modelu
Land Rover Discovery 2.0 TD4 S: 51 698 €

Základná cena testovanej verzie
Land Rover Discovery 3.0 TD6 First Edition: 84 423 €

Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 1 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:190 (258)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 /1750-2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:209
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,3/6,5/7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:1137/2406
Objem nádrže [l]:85
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2298
Rozmer pneumatík:R21
Dĺžka [mm]:4970
Šírka [mm]:2073
Výška [mm]:1888
Rázvor [mm]:2923