TEST: KIA Stonic GT Line⎜Životabudič

1548
Zdroj: František Pisarovič

Žiadna kategória dnes neponúka také široké spektrum modelov, z ktorých sa dá vyberať, ako je to v segmente malých crossoverov. Tie sa v posledných rokoch osvedčili ako ideálne riešenie dopravy pre mladé rodiny, ktoré so sebou ešte nepotrebujú voziť tonu vecí. KIA Stonic s mild-hybridom dokazuje, že aj takéto auto môže mať na ceste šťavu.

Pamätám si ako včera, keď prišiel na trh Hyundai Kona a KIA Stonic, a všetci (vrátane mňa) nadobudli dojem, že ide o priamych konkurentov. Za tento omyl sa s odstupom času a v mene všetkých novinárov ospravedlňujem. Stonic totiž v Kone svoju konkurenciu nenašiel – tá prišla až teraz s uvedením modelu Bayon, ktorý je jednoduchší, ľahší a konzervatívnejší.

Stonic sa po modernizácii stal vďaka LED svetlometom skutočne pôsobivým zjavom
Zdroj: František Pisarovič

Konzervatívny, ale štýlový

Stonic je na trhu už od roku 2017 a za ten čas si stihol vytvoriť povesť, ktorá sa úplne nelíši od jeho menšieho brata s označením Rio. Efektné dvojfarebné riešenie lakovania karosérie vás na chvíľu môže zmiasť, no pod ním je to jeden klasicky navrhnutý automobil s príjemnou úžitkovou hodnotou a primeranou cenou.

Dobrá správa je aj to, že veľmi schopne svieti
Zdroj: František Pisarovič

Toto ľahkonohé kórejské želiezko ale podstúpilo miernu modernizáciu, v rámci ktorej sa do line-upu pridala aj športovejšie ladená verzia GT-Line. Tá pridáva viac plochy pre nasávacie otvory v prednom nárazníku, svetlomety do hmly sa presunuli z jeho krajov do strieborného lemu nájazdovej hrany. Nový je aj dizajn kolies s nanajvýš rozumným profilom 205/55 R17 a už spomínané dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré môžete mať až v pätnástich odtieňoch.

Dvojfarebné lakovanie oživuje inak konzervatívnu karosériu
Zdroj: František Pisarovič

Nevyhli sme sa však ani moderným výstrelkom, akými sú napríklad dve koncovky výfuku, ktoré sú falošné ako zmenky istej slovenskej televízie. No situáciu aj tu vylepšuje nová grafika svetlometov s LED svetelným podpisom.

Vďaka faceliftu sa zmenila aj grafika zadných svetlometov
Zdroj: František Pisarovič

Konzervatívny, ale praktický

Táto KIA odo mňa dostáva plusové bodíky za homogenitu, keď už nič iné – podobnú líniu, akú rozohráva svojím zovňajškom, nasleduje aj vnútri. To znamená, že interiér je vypracovaný solídne, no prevažne z tmavých & tvrdých plastov (aspoň vrchná časť palubnej dosky v najvyššej výbave by si, aspoň podľa mňa, zaslúžila mäkčenú úpravu).

Kabína Stonicu je takým pohodovým miestom na život. Určite neurazí, miestami nadchne.
Zdroj: František Pisarovič

Nový je tu však volant so sploštenou spodnou časťou a najmä sedadlá so špeciálnou povrchovou úpravou. V strede palubnej dosky ďalej tróni rozhranie UVO Connect Ph.II s 8-palcovou dotykovou obrazovkou, ktoré umožňuje pripojenie až dvoch externých zariadení buď cez Bluetooth, alebo bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto. Zvláda aj navigáciu, on-line dopravné informácie, predpovede počasia a rôzne mobilné aplikácie.

Posed za volantom je prirodzený
Zdroj: František Pisarovič

Aj keď ide o najvyššiu výbavu, zákazník sa bude musieť uspokojiť s jednozónovou klimatizáciou, ktorá vzdušný interiér zvláda vychladiť celkom rýchlo. Batožinový priestor zostal nezmenený a ponúka 352, resp. 1 155-litrový objem.

Infotainment patrí k tomu najlepšiemu v triede
Zdroj: František Pisarovič

Ako na strunke

Pod kapotu sa v prípade testovaného vozidla nasťahovala vrcholná motorizácia, ktorú si viete do Stonicu zaobstarať – litrový trojvalec 1,0 T-GDi SmartStream s mild-hybridnou pomocou a výkonom 88 kilowattov (120 koní). V našom prípade bola spriahnutá s dvojspojkovou prevodovkou DCT so siedmimi stupňami.

Trojvalcový mild-hybridný agregát funguje veľmi pružne. Dáva 88 kilowattov (120 koní).
Zdroj: František Pisarovič

Do konceptu auta zapadá viac ako dobre – bojovný trojvalec je navyše s pomocou elektromotora ešte pružnejší, než v nehybridnej verzii. Na stovku si pritom vypýta len okolo šiestich litrov benzínu, viac bude chcieť len v nepretržitom diaľničnom režime. Auto do spokojnosti? To si píšte.

Základná cena modelu – KIA Stonic 1,2 DPi Silver: 13 290 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stonic 1,0 T-GDi MHEV GT-Line: 21 990 €
Euro NCAP: 3*
Záruka: 7 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 110 €

Technické údaje1,0 T-GDi MHEV 7DCT
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88,3 (120) / 6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2000 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,4
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:352 / 1 155
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 185 - 1 288
Rozmer pneumatík:205 / 55 R 17
Dĺžka [mm]:4140
Šírka [mm]:1760
Výška [mm]:1520
Rázvor [mm]:2580