TEST: KIA Stinger GT | Správne vygradovaný dej (+ šoférsky webový bonus)

803

Aktuálne úradujúci šampión v ankete Auto Roka 2018 si to chce rozdať s veľkou nemeckou trojkou. KIA po dlhých rokoch úspešného rastu v populárnych segmentoch, cerí svoje ambiciózne zúbky skrz nadupaný Stinger GT. Ako nadpis prezrádza, bol do aktuálne úspešnej etapy automobilky veľmi žiadaným prvkom.

Dať Nemcom lekciu pri výrobe výkonného sedanu, je ako snažiť sa vyškoliť Petra Čecha pri pokutovom kope. Veď má okolo seba voľnú skoro celú bránu a vyzerá to celé vskutku jednoducho. Potom si však utŕžite poriadnu hanbu, keď sa dlhý brankár s helmou na hlave komótne načiahne po vašej nemotornej strele.

Presne takto vyzerajú v posledných rokoch pokusy konkurencie, „upratať“ veľkú nemeckú trojku. Cieľ je to nanajvýš ambiciózny a končí VŽDY neslávne.

Po našom? Trošku inak.

Obrie štvordverové kupé nemá na ceste páru. V agresívna červená farba vykrúca krky okoloidúcich a aktuálne mi nepripomína žiadny z prémiových sedanov či kupé konkurencie. Šírka vozu je fantasticky premietnutá do dynamického dizajnu.

Je to drobný festival detailov a pokiaľ vystihnete krásny slnečný deň, fotoaparát vám ju zhltne ako poobedný dezert. Vyzerá vynikajúco a aj keď z duše nemusím falošné „výduchy“ na kapote, som ochotný ich zvyšku auta štedro odpustiť.

Nezabúda na majiteľa

Úžasný exteriér by bol absolútne na nič, ak by sa necítila pohodlne posádka. Emblém na piatych dverách však čo to prezrádza. Logo „GT“ (pozn. red.: Grand Tourer – auto určené na dlhé cesty prejdené vo vysokých rýchlostiach), vlastní Stinger absolútne právom. Interiér je plný skvele spracovaných materiálov a ponúka pre štvorčlennú posádku dostatok pohodlia.

Za mierne premárnenú šancu však považujem staršie pôsobiaci infotainment s displejom. Osobne mám aktuálny systém rád. Tak kvalitne poskladaný interiér s vynikajúcou ergonómiou a materiálmi, by si zaslúžil krajšiu obrazovku. Stinger predsa mieri medzi tých najlepších.

GT ako z veľkej knihy

Pokiaľ čakáte, že zo Stingeru spravila KIA okreskovú strelu, z omylu vás vyvedie už jeho samotná veľkosť. Ide o veľké pohodlné GT s dvojnásobne preplňovaným šesťvalcom a výkonom 272 kW/370 koní. Dobrou správou je, že Stinger svoju hmotnosť ovláda veľmi dobre a do veselšej jazdy ho netreba znásilňovať.

Najsilnejšiu verziu GT však dostanete výhradne s pohonom štyroch kolies. Tá však dokáže poslať až 80% krútiaceho momentu na zadné kolesá podľa potreby. Pohon a podvozok sa ukazujú v celej kráse hlavne v nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Veľké motory sú späť

Je pravda, že podobný výkon by sme museli ani nie dekádu dozadu hľadať medzi vidlicovými osemvalcami. Stinger GT však prichádza s prostredným prstom vztýčeným proti trendom. Kým malé motory dokážu vyprodukovať vyslovene širokú škálu údajov spotreby v závislosti od prostredia, veľké „žerú“ stabilné množstvo nech ste kdekoľvek.

Stinger si teda v meste „cucol“ 11,5 litra na 100 km a pri diaľničnej rýchlosti sa zmestil veľmi mierne pod 10 litrov na 100 km. Mimo mesto zas zaúradoval vyšší objem, no spotreba zostala pri stále rozumných 8 litroch na 100 km. Stinger dokonca nevyrukuje so strašnou spotrebou, pokiaľ začnete jazdiť rýchlejšie. Na daný výkon, dynamiku a interiérový zvuk je však spotreba okolo 15 litrov na 100 km pri svižnej jazde absolútne v poriadku.

Šoférsky webový bonus

Každého jedinca so zdravým množstvom benzínu v krvnom obehu zaujíma, či KIA postavila dobré auto na „vyblbnutie“. Ako uvádzam vyššie, priamočiara akcelerácia a zvuk v interiéri sú výborné a vzhľadom na to, že KIA doteraz podobné auto nepostavila, aj celkom obdivuhodné. Keďže na našom trhu neexistuje možnosť kombinácie motora V6 s pohonom zadných kolies, musíme pracovať s tým, čo trh ponúka. Štvorkolka značne preferuje zadnú nápravu a pocítite to už v horších poveternostných podmienkach, pri zapnutej stabilizácii.

Keď sa však rozhodnete vybehnúť na voľnú plochu či prázdnu okresku, nečakajte, že začne Stinger tancovať okolo vášho zadku. V Centre Bezpečnej Jazdy v Orechovej Potôni som niekoľko krát vychádzal zo zákruty s tendenciou vystrčiť zadok, no väčšina pokusov dopadla márne. Stinger GT totižto nemá na zadnej náprave samosvorný diferenciál, ktorý by sa zopol v prípade potreby. Tým pádom môžete vidieť auto v ohromnom náklone vychádzajúce zo zákruty vo vysokej rýchlosti, no s „horiacou“ vnútornou zadnou pneumatikou.

Stinger GT potrebuje doslova ideálne podmienky na priľnavom povrchu, vďaka ktorým by ste si s ním zajazdili dverami napred. Situáciu do veľkej miery vyriešil vstup na testovací polygón školy šmyku, ktorého nízko adhézny povrch dovolil zadnej náprave vyletieť do krásneho uhla. Keďže však zaberajú všetky štyri kolesá, uhol šmyku sa pohyboval ďaleko za hranicou 45 stupňov. Kde sa prejavuje vynikajúci podvozok a pohon Stingeru GT, je zasnežená cesta.

Veľké GT je obratné a hravé, zľahka ovládané plynom a úžasne predvídateľné. Už po pár minútach jazdy vám Stinger GT dodá dávku sebavedomia, vďaka čomu si ho budete užívať stále viac a viac. KIA to určite nenatrela žiadnemu z nemeckých prémiových výrobcov. Za tieto peniaze si však od BMW, Audi, či Mercedes-Benz dovolíte nanajvýš auto z nižšej triedy, než do akej Stinger GT hrdo patrí. KIA, skladám klobúk a uznávam, že ste na skvelej ceste.

Základná cena modelu – KIA Stinger 2.0 T-Gdi 2WD: 40 900 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stinger 3.3T-Gdi 4WD GT: 58 900 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:3342
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:272 (370)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:510/1300-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:270
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:14,2/8,5/10,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:406
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1780-1832
Rozmer pneumatík:255/35 R19
Dĺžka [mm]:4830
Šírka [mm]:1870
Výška [mm]:1400
Rázvor [mm]:2905