TEST: KIA Sportage | Dve sú viac ako jedna

4171

Dopyt po automatických prevodovkách neustále narastá, a to nie len u väčších a luxusnejších áut. KIA preto doplnila ponuku prevodoviek pre model Sportage o novú dvojspojku.

Myslím si, že Kiu Sportage veľmi predstavovať netreba. Patrí totiž medzi najpredávanejšie autá na Slovensku. Počnúc minulým rokom je v predaji už štvrtá generácia tohto populárneho SUV, ktorú sme si v čase uvedenia na trh vyskúšali s 1,7-litrovým turbodieslom v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Základná vznetová motorizácia nás vtedy celkom príjemne prekvapila. Druhý Sportage, ktorý sa nám dostal do rúk po vyše roku a pol, mal pod kapotou rovnaký motor a taktiež iba pohon predných kolies. Jediným rozdielom bola prevodovka.

Dve spojky? Žiadna tam nie je

S dvojspojkovou prevodovkou prišiel ako prvý koncern Volkswagen. Premiéru absolvovala v Golfe R32 a krátko na to v Audi TT s 3,2-litrovým vidlicovým šesťvalcom. Pamätám si, keď som o tom v roku 2003 čítal a nechápal som, čo čítam.

Odporúčame: TEST Kia Rio | Nasleduj srdce

Chvíľku som si aj predstavoval štyri pedále, ale potom by to nebola automatická prevodovka, však nie? Čiže pre tých, ktorí stále netušia, čo je to „dvojspojka“, alebo aj pre tých, ktorí to už aj počuli, ale nevedia ako to funguje – konštrukčne je to manuálna prevodovka, resp. akoby dve manuálne prevodovky v jednom agregáte s tým, že jedna spojka obsluhuje párne rýchlosti a druhá tie nepárne. Zmeny prevodových stupňov sú preto také rýchle, lebo zatiaľ čo jedna spojka je v zábere, na tej druhej je už nachystaná ďalšia rýchlosť. Následne sa iba prepnú spojky a nový kvalt tam máte mihnutím oka….

OK, je tu ešte niekto?

Ak ste sa dočítali až sem, pokúsim sa vás ešte doraziť. Okrem rýchlosti radenia je výhodou dvojspojkovej prevodovky aj spotreba paliva. Keďže vo svojej podstate je to manuálna prevodovka, má väčšiu účinnosť, resp. menšie straty ako klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Mám byť konkrétny? V meste sme jazdili zhruba za osem litrov nafty na 100 km, mimo neho sa spotreba pohybovala okolo šiestich litrov a na diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer opäť 8 l/100 km. V rýchlosti 130 km/h pritom otáčkomer ukazuje 2050 až 2100 ot./min, pričom so šesťstupňovým manuálom točí tento motor 2 200 ot./min.

Ktorú si vybrať?

Prevodovka je pomerne dôležitá súčasť auta a ľudia majú v otázke jej voľby väčšinou jasno. Zarytí šoféri, ktorí jazdia radi, kupujú jednoznačne manuál. Tí, ktorých radenie obťažuje a potrebujú sa skrátka iba presúvať, nemajú za potreby tam dole „miešať varechou“, takže kupujú automat. No a vtip je v tom, že tejto skupine je väčšinou jedno, o aký typ automatickej prevodovky ide. Myslím si však, že priaznivcov manuálu by taká dvojspojka dokázala presvedčiť. Reakcie na plyn sú veľmi podobné ako pri manuále a spotreba nie je oveľa vyššia. V meste sme zaznamenali rozdiel 1 až 1,5 l oproti verzii s manuálnou prevodovkou. Tá má však „len“ 115 koní na rozdiel od verzie s dvojspojkou, v ktorej je motor 1.7 CRDi vyladený na 141 koní. Mimo mesta bude rozdiel v spotrebe tak do pol litra a na diaľnici je automat dokonca o 0,2 l úspornejší vďaka jednému rýchlostnému stupňu navyše.

Úroveň vypracovania interiéru patrí medzi to lepšie, čo môžete v danej triede nájsť

Resumé

Možnosť výberu je vždy fajn. No a pri Kii Sportage je tých možností neúrekom. V prípade naftových motorizácií si dokonca ešte môžete vybrať aj typ automatickej prevodovky – „jedna-sedmička“ sa dodáva s novou dvojspojkou, zatiaľ čo dvojliter sa kombinuje s klasickým automatom.

Prečítajte si aj:
TEST Kia Optima SW | Cestovanie prvou triedou

Nemusíte sa teda báť, že by ste si nevybrali. No a keď vás to ťahá práve k „jedna-sedmičke“ s dvojspojkou, myslím si, že chybu určite neurobíte. Napokon, v prípade sesterského Hyundaia Tucson predstavuje táto motorizácia významné percento predaja. Svedčí to len o tom, že aj v tomto segmente ide ľuďom viac o imidž ako o pohon 4×4, ktorý je (alebo by aspoň mal byť) jednou z hlavných charakterových čŕt SUV.

Základná cena modelu – KIA Sportage 1.6 GDi Silver: 18 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sportage 1.7 CRDi A7 DCT GT Line: 30 690 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Registračná daň: 210 €

Technické údaje KIA Sportage 1.7 CRDi 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1685
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:104 (141)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,4/4,7/4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:491/1480
Objem nádrže [l]:62
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1470-1619
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:4480
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2670