TEST: KIA Sportage | Bližšie ku koreňom

1879

Štvrtá generácia na Slovensku vyrábaného a mimoriadne obľúbeného SUV je vernejšia svojmu menu. Nová KIA Sportage jazdí športovejšie a vyzerá dravšie ako kedykoľvek predtým.

KIA Sportage je deviate najpredávanejšie auto na Slovensku, čo z nej robí druhé najúspešnejšie SUV na našom trhu. Za tento úspech vďačí najmä predošlej generácii, ktorá znamenala obrovský pokrok nielen v dizajne, ale aj v kvalite. Druhá priečka medzi SUV teda Kii Sportage patrí právom. Podarí sa najnovšiemu modelu prekonať aj Suzuki Vitara, ktoré okupuje prvú priečku medzi SUV?

Športový dizajn

Predošlá generácia Kie Sportage, ktorá pochádzala z pera uznávaného Petra Schreyera, vyzerala výborne a páčila sa hádam každému. Dobre vyzerajúci model je vždy ťažké nahradiť, takže tím dizajnérov, ktorý na tom pracoval, to rozhodne nemal jednoduché. Schreyer je už mimochodom šéfdizajnér celého koncernu Hyundai-KIA a jedným z prezidentov spoločnosti. Keďže sa už na dizajne nepodieľala táto legenda, ktorú si Kórejci stiahli k sebe od Volkswagenu, akosi nemajú za potreby prezrádzať meno dizajnéra.

Každopádne, potom, čo som nový Sportage videl prvýkrát na fotkách, nebol som si istý, či sa mi to auto páči, ale keď som ho videl naživo na autosalóne vo Frankfurte, už som mal z toho lepší pocit. No a keď som ho teraz odparkoval doma a pozrel sa na neho z okna, musím uznať, že nový Sportage dokáže zaujať. Vašu pozornosť upútajú najmä vysoko uložené predné svetlá, ktoré na denné svietenie využívajú tri silné LED diódy v jednom okrúhlom projektore. Vyzerá to výborne a dosť futuristicky. Skoro ako keby ste jazdili iba na koncepčnom vozidle, na dizajnovej štúdii, ktorá ešte len pôjde do výroby. Nový Sportage však vyzerá dobre aj zozadu. V podstate z každého uhla pôsobí tak svalnato a dynamicky. Nie, stále som neprišiel SUV-čkam na chuť, ale v rámci možností je to celkom pekné auto.

Interiér pôsobí športovejšie vďaka natočeniu stredovej konzoly na vodiča

Orientácia na vodiča

Nedá mi nespomenúť Hyundai Tucson. Aj keď je to najúhlavnejší konkurent Kie Sportage, je to jeho technická dvojička. Čo sa týka dizajnu, obidve autá sa vo svojej najnovšej generácii posunuli výrazne dopredu. Koréjský koncern to však má dobre premyslené. Tucsonom chce osloviť zrejme konzervatívnejších zákazníkov, zatiaľ čo Sportage má pritiahnuť tých horkokrvenjších. Cítiť je to aj v interiéri. Zatiaľ čo palubná doska Tucsona sa mi zdala trochu fádna, Sportage na mňa pôsobil vo vnútri o chlp lepšie. No naozaj iba o chlp, lebo ak by ste si odmysleli kovové dekorácie okolo výduchov ventilácie, ostal by všade len čierno-čierny plast. KIA sa ešte snaží zvýšiť dojem z hodnotnosti interiéru imitáciou kože na palubnej doske, ktorá je akože prešitá nitkou. Všetko je to ale plast. Tento trik použili prvýkrát v novom Sorente a teraz ho aplikovali aj na menší Sportage. Ak si ale presadnete z Tucsona do Sportage, veľký rozdiel v hodnote interiéru nepostrehnete. Až neskôr som prišiel na to, prečo som sa vlastne cítil v Kii lepšie – stredová konzola je natočená na vodiča. Je to čisto subjektívny názor a pocit, prečo na mňa pôsobí KIA lepšie, som najskôr ani nevedel vysvetliť. Prišiel som na to až po dodatočnom bezprostrednom porovnaní.

Multimediálny systém má peknú grafiku a intuitívne ovládanie

Základ prekvapil

Novú Kiu Sportage sme si vyskúšali so základným naftovým motorom pod kapotou. Ide o 1,7-litrový štvorvalec s výkonom „iba“ 115 koní a pohonom len predných kolies. S týmto výkonom som od takéhoto veľkého auta veľa nečakal, no musím povedať, že Sportage príjemne prekvapil. Ani najslabší turbodiesel nie je pre toto auto poddimenzovaný. Jazdí s ním celkom slušne. Keby som nevedel, aký výkonný je motor pod kapotou, tipol by som si tak 130 koní. Za svoju dynamiku zrejme vďačí aj krútiacemu momentu 280 Nm, ktorý je k dispozícii už od takmer voľnobežných 1 250 ot./min. Pochváliť musím aj kultivovanosť motora. Na voľnobehu zbytočne neobťažuje typickým naftovým klepotom. Počuť je ho až vo vyšších otáčkach, kam sa bežný vodič zas až tak často nedostane. Spotreba paliva je dosť citlivá na štýl jazdy.

V základnom stave pojme kufor vyše 500 litrov batožiny

V meste sa dá s ľahkou nohou jazdiť za 6,5 litra nafty na 100 km, ale ak si nedáte pozor, bude sa to hýbať okolo siedmich litrov. Mimo mesta sa mi podarilo zajazdiť aj za 5,5 litra, ale do šiestich litrov sa zmestíte aj svižnejším tempom. Aj keď na diaľnici motor pracuje len pri 2 200 ot./min., dosiahli sme tam najvyššiu spotrebu. Pri rýchlosti 130 km/h ubúda nafta z nádrže tempom 8,2 l/ 100 km. Je však pravda, že auto sme si preberali s iba cca 2 000 km na tachometri, takže je možné, že s pribúdajúcimi kilometrami spotreba ešte trochu klesne.

Zákrut sa nebojí

Ako som už v úvode naznačil, z novej generácie Kie Sportage mám pocit, že jej podvozok je naladený o čosi športovejšie. Je pravda, že nami testované auto malo 19-palcové kolesá, čo mohlo prispieť k tomuto dojmu, ale musím povedať, že nový Sportage zvláda zákruty ako keby to ani nebolo SUV. Cítil som sa ako za volantom osobného auta. Veľmi dobrý dojem som mal z riadenia, ale hlavne zo stability auta a z toho, ako ochotne poslúchalo povely vodiča. Jediným problémom sú drobné priečne nerovnosti pri vyšších rýchlostiach, ktoré tuhšie nastavené tlmiče nestíhajú odfiltrovať. Toto však tiež môžu mať na svedomí pneumatiky s relatívne nízkym profilom. Zaujímavosťou je tiež zmena správania sa auta v hraničných situáciách. Zatiaľ čo predošlý Sportage bol na rozdiel od väčšiny áut na trhu skôr pretáčavý, s novým modelom si až toľko zábavy neužijete. Na hranici sa dostaví predvídateľná nedotáčavosť. ESP sa pritom úplne vypnúť nedá, aj keď sa tvári, že vypnuté je.

Resumé

Už predošlá KIA Sportage bola v každom smere vyvážené auto. Kórejci skrátka prišli na to, čo na Európanov zaberá a s príchodom novej generácie fungujúci recept len mierne vylepšili. Najvýraznejšou zmenou je odvážnejší dizajn. Myslím si, že Kii sa oplatilo zariskovať, pretože nový Sportage budí pozornosť a nepochybne aj záujem.

Základná cena modelu – KIA Sportage 1.6 GDi Silver: 19 490 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sportage 1.7 CRDi Platinum: 25 490 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Registračná daň: 167 €

Technické údaje KIA Sportage 1.7 CRDi 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1685
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85 (115)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:280 /1250-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:176
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,7/4,2/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:503/1492
Objem nádrže [l]:62
Prevádzková hmotnosť [kg]:1564
Rozmer pneumatík:225/60 R17
Dĺžka [mm]:4480
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2670