TEST: Jeep Cherokee – takto chutí Amerika

1528

Nech už je dizajn nového Jeepu Cherokee akokoľvek kontroverzný, duchom je to stále typický Američan. Vyskúšali sme si ho s 3,2-litrovým benzínovým šesťvalcom pod kapotou.

Keď som prvýkrát zbadal na fotkách toto auto, myslel som si, že je to prvoaprílový žart. Nebol. Američania to naozaj schválili a bez zmeny uviedli do predaja. Rok a pol po zverejnení prvých obrázkov nám tento zázrak zaparkoval v redakcii. Čo už… Nech je tá predná časť akokoľvek netradičná, jedno je isté – toto auto si so žiadnym iným nepomýlite. Novému Jeepu Cherokee tak jeho nevšedný dizajn zabezpečil pozornosť a originalitu súčasne.

Typická Amerika

Dizajn interiéru je v porovnaní s exteriérom oveľa konvenčnejší. Pôsobí luxusne a hodnotne. Bohužiaľ, použité plasty, najmä na dverách, vŕzgajú už len pri pohľade na ne – proste americké auto. Dobre vybavené, luxusné, s koženým čalúnením a obrovskými displejmi s peknou grafikou (ako na stredovej konzole, tak aj na prístrojovom paneli), len tá kvalita spracovania by mohla byť lepšia. Čo sa týka komfortu, tam sa nedá na nič sťažovať. Veľmi dobre ja na tom nový Cherokee aj po stránke vnútorného priestoru. Zadné sedadlá sú posuvné, takže ak práve vzadu neveziete basketbalistov, viete si zväčšiť objem už aj tak dosť priestranného kufra.

Stačí aj šesťvalec

Aj keď najpredávanejšou motorizáciou v Európe bude s najväčšou pravdepodobnosťou dvojlitrový turbodiesel, ktorý je dostupný v dvoch výkonových prevedeniach (140 alebo 170 koní), my sme si vyskúšali, ako chutí nový Cherokee s najsilnejšou motorizáciou – 3,2-litrovým benzínovým šesťvalcom Pentastar, ktorý sa môže pochváliť výkonom 272 koní. Je to dostatočná porcia výkonu aj na toto takmer dvojtonové auto. Vzhľadom na kategóriu auta, jeho hmotnosť a výkon, by sa dalo dokonca povedať, že je to aj úsporný motor. V meste si vypýta približne 13 litrov benzínu na 100 km, mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 7, 5 l/100 km. Priečne uložený motor spolupracuje s novou deväťstupňovou prevodovkou. Deviatku som ale nenašiel. Pri rýchlosti 130 km/h si prevodovka sama strieda siedmy (2 250 ot./min.) a ôsmy (necelých 2 000 ot./min.) prevodový stupeň, pričom spotreba paliva nepresiahne desať litrov. Deviatku mi tam ale v manuálnom režime prevodovka nechcela zaradiť ani pri 160 km/h. Celkovo si prevodovka žije vlastným životom a požiadavky na zmenu prevodového stupňa občas odignoruje nie len pri tých najvyšších prevodoch. Inak ale radí celkom pekne až na tie kostrbaté rozjazdy.

Resumé

Jeep Cherokee zažil asi najväčšiu medzigeneračnú premenu vo svojej histórii. Už nemá klasický rebrinový rám, ale samonosnú konštrukciu a priečne uložený motor. Kráča tak s dobou. Zarytí fanúšikovi Jeepu by možno argumentovali, že už to nie je ten pravý Jeep, ale musím povedať, že toto auto ma v teréne veľmi prekvapilo. Prešli sme cez také veci, že ja už som si cvrkal do gatí a auto bolo stále v pohode. Je však pravda, že je luxusnejšie a na ceste komfortnejšie. Je to skrátka praktické rodinné auto, ktoré zvládne všetko. S týmto motorom je aj mimoriadne kultivované. Agregát prakticky nepočuť, iba vo vyšších otáčkach sa objaví pekný šepot šesťvalca. Daň za akustický komfort však bude pre mnohých zrejme zbytočne vysoká, a tak siahnu po úspornejšom, lacnejšom, ale zrejme aj hlučnejšom a oveľa slabšom dvojlitrovom naftovom štvorvalci.

Základná cena modelu – Jeep Cherokee 2.0 MJD 140 k Longitude: 33 990 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar Limited: 48 490 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 1 697 €

Motor
 
Typ motora:
vidlicový, zážihový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
3239
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
200 (272)/ 6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
315/4300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,1
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
13,9 / 7,7 / 10,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
412/1267
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1892-1906
Rozmer pneumatík:
225/55 R 18
Dĺžka [mm]:
4624
Šírka [mm]:
1859
Výška [mm]:
1670
Rázvor [mm]:
2700