TEST: Hyundai i10 | Hodinky s vodotryskom

2507
hyundai I10 test

Tím je vždy silný len tak, aký silný je jeho najslabší článok. A iné to nie je ani v automobilovom priemysle – technologický pokrok, ktorý sme za posledných niekoľko rokov absolvovali, sa najlepšie ukáže na jeho okraji. A týždeň strávený s Hyundaiom i10 ma v týchto ťažkých časoch uistil, že ako civilizácia sme na tom stále celkom dobre.

Hyundai i10 nikdy nepatril k autám, ktoré by som cielene vyhľadával pre svoj vzhľad, jazdné vlastnosti, cenu alebo ponuku priestoru. Skrátka tu vždy tak nejak bol. Otváral modelovú ponuku kórejskej automobilky so svojou malou cenou, malými motormi, malými kolieskami a vždy na seba strhával malú dávku pozornosti.

Z tohto kórejského krpca sa v poslednej generácii stáva celkom švihák

Fiškus

Lenže teraz je tu nová generácia, ktorá kričí do sveta trocha viac ako jej predchodca. A prichádza do segmentu považovaného za okrajový už aj v Európe. Možno by ste povedali, že po takomto aute túžia predvošetkým ženy, no svoje pole pôsobnosti má predsa trocha inde. Hyundai v skratke naznačuje, že väčšinu predajov i10 tvoria seniori a pizzerie. A vážení, dovoľte mi verejne oznámiť: škoda, ak je to pravda. Nová i10 totiž ponúka ďaleko viac ako len úsporný motor a priestor na termotašku s tradičným talianskym pokrmom.

Pätnásťpalcový rozmer ráfikov je absolútne akurátny. Veľmi mi vyhovovalo aj ich antracitové prevedenie.

Sprvu si priznajme, že tento malý beťár celkom dobre vyzerá. Po novom dostal niekoľko doteraz nevidených možností individualizácie vrátane testovaného, provokatívneho sivo-oranžového looku. i10 je tiež po novom o niečo viac rozkročená, aj keď pri nahliadnutí na údaj jej šírky – len 1680 mm – mi intuícia nahovára, že pôjde skôr o optický klam. Kolesá zostali podľa najlepších tradícii v rohoch vozidla, 15” disky kolies však napriek maličkým rozmerom vozidla nekričia svojou veľkosťou. A verte mi, že 16” je v tomto aute zbytočne veľa.

Ani vzadu nestráca nová i10 sexepíl. Kolesá takmer v rohoch karosérie sľubujú dobré jazdné vlastnosti.

Dvojfarebné prevedenie a antracitové 15”-ky naznačujú, že pôjde o verziu v najvyššej výbave Style. To znamená, že zákazníkov privíta v showroomoch s cenovkou od 11 690 €. Veľa? Veru nie, za túto cenu dostanete napríklad parkovacie senzory, plejádu asistenčných systémov vrátane asistenta rozjazdu do kopca. Ďalej máte k dispozícii automatickú klimatizáciu či prednú lakťovú opierku. V rámci Style Packu za 500 € dostanete aj tradičnú špecialitu modelu i10, ktorou je vyhrievanie predných sedadiel a venca volantu (!). Keď do mixu primiešate aj výborný 8” navigačný systém za príplatok 1400 €, máte svoje 3,67 metra dlhé vozidlo aj s parkovacou kamerou. Divočina!

Aj vďaka nemalému dekorovaniu rôznych častí vozidla vyzerá i10 pozoruhodne zaujímavo

„To čo je?“

Najväčšie prekvapenie nastáva po prekročení prahu dverí i10. Vonkajšie rozmery škatuľky od topánok totiž nekorešpondujú s ponukou miesta v interiéri, ktorá je veľkorysá nielen na pomery triedy. Je za tým starý dobrý trik, ktorý už roky používajú japonskí inžinieri v najmenších vozidlách typu Kei: vzpriamené sedenie. Práve vďaka nemu je možné dosiahnuť, aby bolo v i10 dostatočne veľa priestoru pre prepravu piatich ľudí, resp. naozaj komfortnú a bezkotaktnú prepravu štyroch ľudí. Ak idete na výlet s partičkou s rozmermi priemerných Európanov, nemáte sa absolútne čoho báť. Zadní pasažieri sa nebudú biť ani s predným sedadlom, ani so stropnicou i10.

V interiéri absolútne nič nechýba. Ani kvalita, ani výbava. A prekvapivo, priestor už vôbec nie!

Ďalším prekvapením je batožinový priestor, ktorý papierovo obsiahne 252 litrov nákladu, no vďaka svojmu jednoduchému a pomerne širokému tvarovaniu evokuje dojem ďaleko väčšieho priestoru. V prípade potreby ho viete zväčšiť až na veľmi konkurencieschopných 1050 litrov. Vznikne síce schod vo výške hĺbky operadiel zadných sedadiel, na tomto pôdoryse to však snáď ani nejde inak.

Infotainment patrí k bezkonkurenčne najlepším v triede.

Prebytok výbavy je síce jedna vec, no cenník vám neukáže vysokú kvalitu spracovania materiálov v interiéri. Jasné, materiály sú jednoduchšie a rozsiahla strieborná dekorácia pred spolujazdcom síce môže pôsobiť trocha násilne, no stále sme v rámci segmentu na skutočne hodnotnej vlne. V rámci triedy je nadpriemerné aj odhlučnenie vozidla.

Vzadu je miesta dosť aj pre troch pasažierov. Nedostatkom priestoru netrpí ani batožinový priestor s objemom 252 litrov.

Šidlo

To nás elegantne privádza k motor(ček)u, ktorý pracuje pod kapotou testovaného auta. Mali sme tú česť s 1,2-litrovým atmosféricky plneným štvorvalcom. Hyundai má veľkú záľubu v presnom udávaní výkonu, náš štvorvalček teda disponuje 61,7 kilowattmi (teda 84 koňmi), pričom jeho krútiaci moment vrcholí v 4200 otáčkach na hodnote 117,6 newtonmetra. Na výber je z 5-stupňovej manuálnej prevodovky alebo robotizovaného manuálu s rovnakým počtom rýchlostí.

Štvorvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 61,7 kilowattu sa veľmi rád nechá vytáčať. Je s ním radosť pracovať!

Manuálna prevodovka je prvá vec, ktorá si v rámci jazdných schopností i10 zaslúži pochvalu. Jej chod je ľahučký, no dráhy presné a s príjemne mechanickou odozvou. Nevoľte robotizovanú skriňu, ak nemusíte – je pomalšia a prišli by ste o všetky finesy manuálu. Riadenie pokračuje v línii nastavenej prevodovkou: je ľahučké, no presné.

Mechanická päťstupňová prevodovka má ľahký chod a príkladne mechanicky presné dráhy radenia

Štvorvalec s objemom 1,2 litra si zobral to najlepšie zo starej a novej školy. Má nepriamy vstrek, čiže nepotrebuje filter pevných častíc a reakcie na stlačenie plynového pedála sú nostalgicky bleskové. Prekvapivo rád sa nechá vytáčať, vie však aj zaujať odstup a s priemernou spotrebou pohybujúcou sa od 5,4 do 5,9 litra na stovku dať vašej peňaženke pokoj. Ale to len vtedy, ak nevyjdete na diaľnicu, ktorá jednoducho nie je jeho teritóriom.

Nový Huyndai i10 je plnohodnotným vozidlom vo vreckovom balení. Za mňa skvelá práca!

Sekunduje mu podvozok, ktorý je napriek miniatúrnym rozmerom naladený príjemne mäkko. Prenosy hmotnosti mu nesmrdia, naopak krásne pracuje s ťažiskom a s istou dávkou elegancie žehlí aj výraznejšie nerovnosti.

Motovidlo

Ak by som mal zopakovať tézu zo začiatku testu, tak áno, sme na tom veľmi dobre. Ak je totiž jedno z najlacnejších áut na trhu takto dobre vyzerajúce, schopné, bezpečné a zároveň zábavné, čo by ste chceli viac? Hodinky s vodotryskom?

Základná cena modelu – Hyundai i10 T 1,0i Classic: 8 890 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i10 1,2i Style: 12 790 €
Záruka: 5 rokov / neobmedzene
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1197
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:61,7 (84) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:117,6 / 4200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,6
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,2 - 5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:252 - 1050
Objem nádrže [l]:36
Prevádzková hmotnosť [kg]:932 - 1007
Rozmer pneumatík: 185 / 55 R15
Dĺžka [mm]:3670
Šírka [mm]:1680
Výška [mm]:1480
Rázvor [mm]:2425