TEST: Honda Jazz | Esá v rukáve

401

Sú autá, ktoré na vás vyskočia, hádam, ešte aj z chladničky. To však vôbec nemusí znamenať, že sú dobré. Honda Jazz je však podobne ako mnohé umelecké diela jednoducho nedocenená. Ide totiž o auto, ktoré síce má svoje slabé stránky, no vynikajúco ich vyvažuje unikátnymi riešeniami.

Vždy keď sedím v tomto aute, zmocní sa ma zvláštny pocit. Honda Jazz je presne to auto, v ktorom vám nič nechýba a zároveň nič neprebýva. Nech nemáte pocit, že idem Jazzu „masírovať bruško“, na svojho obľúbenca v segmente budem poriadne tvrdý.

Je mi jasné, že tento test neprekreslí produkčné priority tohto japonského giganta, no minimálne sa k nim rád vyjadrím.

Manga light

Jazz oplýva typickým robotím dizajnom. Pred rokom 2000 bola drvivá väčšina japonských áut nakreslená bez fantázie a pripomínali pojazdné chladničky. V pokročilejšom štádiu 21. storočia sú však autá pochádzajúce z tejto krajiny tým najkorenitejším, čo nájdete jazdiť na cestách.

Výnimkou nie je ani tento malý biely zázrak. Na pohľad sa neviem s jeho líniami, zamračeným „kukučom“ a zvláštnou siluetou spriateliť už od príchodu poslednej generácie. Po facelifte dostala predná maska chrómovú kúru v kombinácii s lesklým čiernym plastom a zadok nadobudol novú chrómovú lištu medzi svetlometmi. Zmeny nie sú vôbec zásadné.

Kúzla a čary

Po nasadnutí do interiéru si všimnete jednu zásadnú zmenu. Masívne a intuitívne ovládanie klimatizácie a vetrania ustúpilo modernejšiemu, plne dotykovému riešeniu. Chod tlačidiel a otočných či posuvných ovládačov bol uspokojivý, pôsobili masívnym a spoľahlivým dojmom a vedeli ste ich ovládať aj počas toho, ako ste sledovali vozovku.

Plne digitálny a dotykový panel klimatizácie síce pôsobí moderne, no solídne analógové riešenie mi bude značne chýbať

Toto riešenie nepovažujem za najšťastnejšie, aj keď nespochybňujem jeho kvalitné a moderné prevedenie. Prejdime však k unikátnym zadným sedadlám. Takzvané „magic seats“, teda magické sedadlá, dostanete v každom prevedení Hondy Jazz v základnej výbave.

Magické sedadlá dokážete vyklopiť či sklopiť, čím získavate drahocenné litre objemu

Toto malé auto pohodlne usadí päticu zadných pasažierov a dovoľuje vám naukladať batožinu okrem kufra aj pod zadné sedadlá. Tam však ich funkcionalita nekončí. Sedadlá je možné sklopiť do zvislej polohy, a tým vytvoriť nečakane veľký priestor za prednými sedadlami.

Sedadlá je možné sklopiť do nízko položenej podlahy. Prakticky ide o unikát v segmente.

Pokiaľ však nevidíte pre túto funkciu zmysluplné využitie, sedadlá môžete zložiť do podlahy, a tým vytvoriť spolu s hlbokým 354-litrovým kufrom dokonalú rovinu. Je to priestorový zázrak a na palube pôsobí Jazz omnoho mohutnejším dojmom, než z exteriéru.

Objem batožinového priestoru je 354 litrov, no po sklopení zadných sedadiel do roviny získavate až 1314 litrov

Z tohto hľadiska nemám absolútne čo kritizovať, práve naopak. Ide o najlepšie vyriešený interiér auta v danej kategórii, na míle vzdialený od akejkoľvek konkurencie.

Nostalgia

K 1,3-litrovému motoru i-VTEC sa vyjadrím len v krátkosti. Síce nemá turbodúchadlo a na dnešnú dobu disponuje skromným krútiacim momentom len 123 Nm pri 5000 ot./min, ktorý má krásne lineárny priebeh bez kopancov a prekvapení.

Manuálna prevodovka má kratučké dráhy a extrémne presný chod. Pôsobí ako produkt športovej divízie, a to vôbec nepreháňam.

Motor je však nutné vytáčať a poviem vám úprimne, takýchto motorov už veľa nevznikne. V spolupráci s vynikajúcom 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je s ním radosť jazdiť. Spotrebe to však nijak zásadne neškodí, keďže som s ním v Bratislave jazdil za 5,2 l/100 km, na diaľnici za 6,2 a za hranicou mesta len za 4,2 l/100 km a možno by to išlo aj za menej.

1,3-litrový atmosférický štvorvalec miluje otáčky a je dosť možné, že je jedným z posledných svojho druhu. Spotrebu má však vynikajúcu.

Má pohodlný podvozok, nulové športové ambície a taký úprimný charakter, že mu jednoducho podľahnete. Cenovku obhajovať nebudem. Auto s takýmto motorom, prevodovkou, interiérovým priestorom a extrémne dlhou zárukou inde jednoducho nezoženiete.

Základná cena modelu – Honda Jazz 1,3 i-VTEC Trend: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Jazz 1,5 i-VTEC Dynamic: 16 240 €
Záruka: 8 rokov/150 000 km
Euro NCAP: 5 hviezd, 2015
Registračná daň: 33 €

Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1318
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:75 (102)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:123/5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,2-11,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,2-6,3/4,4-4,6/5,1-5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:354
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1145-1182
Rozmer pneumatík:185/55 R16
Dĺžka [mm]:4051
Šírka [mm]:1694
Výška [mm]:1525
Rázvor [mm]:2530