TEST: Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi mildHybrid | (Do)dávka komfortu pre ôsmich

4998

Dnešné dodávky sú pohodlné obývačky s jazdnými vlastnosťami podobnými osobným vozidlám. Doba sa zmenila, trh ovládlajú SUV a zákazníci, ktorí potrebujú skutočne veľké auto, presedlali z MPV na báze rodinných kombíkov práve do osobných dodávok.

Pamätám si ešte dobu, keď bol Transit jednou z najlepších osobných dodávok, ak nie najlepšou. S novou generáciou Citroënov, Renaultov a predovšetkým nemeckého VW a prémiového Mercedesu nemá Tourneo Custom víťazstvo vopred jasné.

Pohodlie bez kompromisu

Po usadnutí za volant v tom máte hneď jasno. Komfort podčiarknutý kožou potiahnutými sedadlami a rovnocenným priestorom na každom sedale druhého a tretieho radu narúša iba absencia lakťových opierok. Áno, Ford zapracoval na kvalite a naozaj si v prípade nami testovanej verzie sadáte do auta s hodnotne pôsobiacim interiérom. Možno som príliš “fajnovka”, ale sedieť na strednom sedadle v relatívnom luxuse na dlhej trase a nemať si kam oprieť ruky, môže byť unavujúce. Na druhej strane, všetky sedáky sú naozaj príjemné, trocha tvrdšie, čo je vecou subjektívneho vkusu. Mne osobne to takto vyhovuje.

So sedadlami sa manipuluje ľahko, v tejto dodávke to zvládnu bez problémov aj ženy, dokonca deti. Na každý pohyb existuje jednoduché tiahlo alebo páčka.

Všetky kovové časti karosérie v interéri sú ukryté pod čalúnením alebo plastom. Aj to prispieva k akustickému komfortu na palube. Táto dodávka to má zvládnuté naozaj veľmi dobre aj najmä premyslenej aerodynmike. Aj pri vyšších rýchlostiach neobťažuje posádku hlukom, približuje sa k “topke” daného segmentu, ktorým je Mercedes-Benz triedy V. Čo však posúva toto Tourneo do kategórie “výborné”, je vzduchové odpruženie na zadnej náprave. Je to cítiť pri prejazde najmä priečnych nerovností a hlavne pre sediacich v 3. rade.

Vo verzii s dĺžkou L1 nie je priestor pre batožinou žiadnym rekordérom

Nenápadná pomoc

Náš testovací kus disponoval manuálnou prevodovkou. No a s ňou je k dispozícii aj nová motorizácia 2.0 TDCi EcoBlue mildHybrid so 48-voltovou elektroinštaláciou. Mimochodom, ide o jediný mild-hybrid v triede. Namiesto bežného alternátora disponuje integrovaným štartérom (súčasne generátorom) poháňaným remeňom. Štartér/generátor zachytáva pri spomaľovaní alebo pri jazde zotrvačnosťou kinetickú energiu a ukladá ju vo forme energie elektrickej. Tá sa potom využíva na dobíjanie 48V lítiovo-iónovej batérie. Štartér/generátor však môže fungovať aj ako motor – v prípade potreby asistuje spaľovacej jednotke. Okrem toho, samozrejme, poskytuje energiu pre napájanie príslušenstva vozidla.

Prácu mild-hybridnej sústavy prakticky nijako necítite. Jej účinok sa prejaví na miernom znížení spotreby paliva, najmä v meste.

Takáto motorizácia je vybavená pokročilejším variantom technológie Stop-Start, ktorá sa uplatňuje v širšom spektre situácií, vrátane státia na mieste so zaradeným rýchlostným stupňom alebo dochádzania pred úplným zastavením. Vodič si môže zvoliť, či sa v tejto situácii má Auto Start-Stop aktivovať pri rýchlosti 20, 16 alebo 12 km/h. Systém funguje veľmi prirodzene, podobne ako spolupráca štartéra/generátora so spaľovacím motorom. Jeho pomoc sa dá pocítiť najmä v nízkych otáčkach, kde pomáha motoru zbaviť sa nervozity.

V tejto výbave je vyhotovenie palubnnej dosky, podobne ako celého interiéru, veľmi podobné osobným autám

Všetky motorizácie Tourneo Custom taktiež umožňujú zapnúť úspornejší jazdný režim ECO Mode, v ktorom sa rôzne systémy hnacieho ústrojenstva prepnú do nastavenia, zabezpečujúceho čo najnižšiu spotrebu paliva. No a koľko sme teda namerali my? Samozrejme, pri 8-miestnej dodávke záleží na tom, či je plne obsadená ľudmi, alebo sa vezie šofér sám. Pri 130-tke na rakúskej diaľnici si dodávka s vodičom vypýtala vyše 8 litrov nafty na 100 km. Pri obsadení štyrmi dospelými po cestách prvej triedy (max. 100 km/h) jazdila za priemerných 5,9 litra, zatiaľ čo po meste si z nádrže cucne v priemere okolo siedmich litrov.

Odkladacích priestorov má Ford Tourneo Custom naozaj dosť. Všetkému, čo máte v rukách pri nastupovaní, nájdete svoje miesto.

Základná cena modelu – Ford Tourneo Custom L1 2.0 TDCi EcoBlue M6 Trend: 35 376 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Tourneo Custom L1 2.0 TDCi EcoBlue mildHybrid M6 Titanium : 41 616 € 
Záruka: 5 rokov | 200 000 km

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1955
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:136 (185) / -
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:415 / -
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:-
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,9/5,4/75,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:1200
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:3200
Rozmer pneumatík:215/60 R17
Dĺžka [mm]:4973
Šírka [mm]:2032
Výška [mm]:1880
Rázvor [mm]:2933