TEST: Ford Ranger WildTrack BiTurbo | Srdce dravca

420

Ford Ranger je jedným z rekordérov znižovania objemu. Naposledy, keď som sa stretol s týmto pick-upom, poháňal ho 3,2-litrový päťvalcový turbodiesel. Časy sa menia a valce ustupujú turbám. Na to sme si už, samozrejme, zvykli, no otázkou je, či ide o dobrý nápad v prípade pracovného nástroja. Znížený objem síce neprekáža v mestskej premávke, no toto je makač z farmy! Žiadna Fiesta!

Pick-up Ford Ranger je obrom na naše pomery, no v USA, krajine neobmedzených…rozmerov, ide o prcka. Táto americká zbraň na zdolávanie tvrdých podmienok s poriadnou dávkou nákladu je však prekvapivo pohodlné a spratné vozidlo v širokom spektre podmienok.

Od dlhých diaľničných presunov až po túlanie sa po vidieckych cestách a horských oblastiach. Má to však jeden háčik. Veľký 3,2-litrový naftový päťvalec musel ustúpiť 2-litrovému štvorvalcu s dvojicou turbodúchadiel. Pokiaľ sa vám začal otvárať vo vrecku nožík, spomaľte. Tento istý motor totiž poháňa samotná verzia Raptor.

NEPREHLIADNITE:

Zachovajte pokoj

Štvorvalcové motory sa postupne dostávajú aj do takzvaných “full-size” pick-upov už aj v krajine osemvalcov za Veľkou mlákou. Disponuje nimi napríklad aj legendárny Chevrolet Silverado a dlhé roky počúvame o tom, že do “štvorvalcového klubu” možno zavíta aj samotný RAM 1500.

Nový dvojliter BiTurbo šetrí v priemere pol litra nafty na 100 km v porovnaní s predošlým 3,2-litrovým päťvalcom

No a to sú autá o necelý meter dlhšie. Dnes si však okrem jediného nemeckého modelu na trhu nevyberiete spomedzi pick-upov model, ktorý by mal viac ako 4-valcový motor. Úbytok 1,2-litrového objemu, ktorý má nahradiť jedno turbodúchadlo navyše, znie však v pracovnom nástroji, akým je Ford Ranger, pomerne drasticky. Poďme teraz k samotným dojmom.

2-2-10

Nový 2-litrový naftový štvorvalec s dvojicou turbodúchadiel je spriahnutý s novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor produkuje výkon 156 kW/213 koní, čo je o 13 konských síl viac, než ponúkal vo svojej poslednej podobe 3,2-litrový 5-valec. Menší motor však ponúkne o 30 Nm vyšší krútiaci moment, no v skutočne drobnom spektre, konkrétne od 1750 do 2000 ot./min. Štvorvalec je omnoho kultivovanejší, tichší a pri vyšších otáčkach má výrazne pružnejší prejav než väčší motor v odchádzajúcej verzii.

Musím uznať, že päťvalec sa pri rozbiehaní hlásil o slovo o niečo skôr než v prípade dvojlitra. Keď však dvojliter dosiahol spomínaných 1750 ot./min., ťahal ako lokomotíva. Relatívne úzke spektrum otáčok, pri ktorých dosahuje motor maximálny krútiaci moment, dokáže perfektne obhospodarovať 10-stupňová automatická prevodovka. Rovnaký systém využíva aj nový Ford Mustang, no v prípade pick-upu Ford Ranger je prevodovka veľmi rozvážna a komótna, hlavne pri rozbiehaní.

10-stupňový automat využíva uzučké pole otáčok, v ktorom dosahuje motor maximálny krútiaci moment na maximum. Rovnaký systém, no, samozrejme, rozdielne naladený, používa aj Ford Mustang.

Ovládače radenia na boku hlavice riadiacej páky slúžia k nastaveniu maximálnej výšky prevodového stupňa. Prostredníctvom tejto funkcie si neviete podradiť na nižší či zaradiť vyšší stupeň. Na stupnici od 1 do 10 si viete nastaviť maximálnu hodnotu, povedzme, “3” a od toho momentu nebude prevodovka radiť vyšší stupeň ako ten tretí. Túto funkciu využijete jedine v teréne, keďže som na ceste pre ňu využitie nenašiel.

Čo sa tým vyriešilo?

Otvoril som si test “päťvalcového” Rangera z jari minulého roka a porovnal jeho spotrebu s novým štvorvalcom. V meste sa spotreba motora 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo pohybovala na úrovni 10 litrov, no mimo neho dokázala klesnúť na úroveň 8 litrov.

Dva úžitkové stroje schopné nespútanej zábavy

Na diaľnici jazdíte pri rýchlosti 130 km/h za približne 10 litrov. To je cirka 0,5-litrová úspora oproti veľkému päťvalcu. Musím taktiež uznať, že Ranger je príjemné a pohodlné auto aj v prípade, že nemá na palube žiadnu záťaž.

Základná cena modelu – Ford Ranger XL 2.0 TDCi Ecoblue: 32 388 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Ranger WildTrak 2.0 TDCi Ecoblue TwinTurbo: 47 976 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2012
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 1100 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:156(213)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1750-2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Spotreba - kombi [l/100 km]:7,6-7,9
Rozmery a hmotnosti
Nákladný priestor - dĺžka/šírka/hĺbka [mm]:1575/1560/511
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:2309
Užitočné zaťaženie:961
Dĺžka [mm]:5362
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1815-1848
Rázvor [mm]:3220