TEST: Ford Fiesta ST | Neslušný návrh

2882

Byť nástupcom malého auta, ktoré si získalo srdcia dokonca aj za „veľkou mlákou“, nie je jednoduchý údel. Práve Ford Fiesta ST minulej generácie si získal rešpekt v krajine osemvalcov a veľkoobjemových monštier. Novinka prišla o jeden valec a svoj osud neberie na ľahkú váhu.

Ford Fiesta ST predošlej generácie je auto, ktoré si zamilovala legendárna trojica z Top Gearu a s ňou celý motoristický svet navôkol. Očakávali sme, že športová divízia Ford Performace zoberie tento fakt ako záväzok a svoju rozrastenú fanúšikovskú základňu nesklame. Nová generácia sa už v „civilnej“ verzii predstavila skvelými jazdnými vlastnosťami a od výkonnej verzie sme neočakávali nič než dokonalosť. Fiesta však minulej generácie nadobudla šmrnc, ktorý musí zachovať samotné UNESCO.

Odpor k serióznosti

Podobne ako podľa vzoru predošlej generácie, aj v prípade novinky, nemáte pocit, že by sa Fiesta ST snažila tváriť na prvý pohľad seriózne. Stále ide o milý objekt, ku ktorému môžete prechovávať sympatie, patriace výhradne tým najduchaplnejším strojom.

Je to malý chuligán, ktorému prepáčite v afekte prevrhnutý smetný kôš či fakt, že raz za čas prebudí celé susedstvo len tak z roztopaše. Fieste ST je ťažko niečo vyčítať. Je to malý hot-hatch ako z veľkej knihy, už na prvý pohľad.

Veľké upratovanie

Pole, kde predošlá generácia značne zaostávala za aktuálnou generáciou a tiež kalendárom, bol rozhodne interiér. Také komplikované a užívateľsky nepohodlné riešenia bolo jednoducho nutné premyslieť a nechať v bezodnej jame minulého času.

Veľká pomoc pre aktuálnu generáciu Fiesty prišla v podobe multimediálneho systému SYNC 3, ktorý pohltil veľké množstvo tlačidiel, venovaných separátnym funkciám.

Dopamín

Sadnete si za masívny volant malého auta obtiahnutého brúsenou kožou a prebúdzate 1,5-litrový trojvalec. Ten produkuje výkon 147 kW, a teda rovných 200 konských síl. V segmente B nie je Fiesta ST žiadnou jadrovou zbraňou, v prípade malého auta skutočne viac ani nepotrebujete.

Všetko stojí a padá na podvozku, pocitoch a riadení, ktoré musí do šoférovej miechy vyslať čo najviac vnemov a pocitov. Riešenie všetkých týchto požiadaviek nie je divízii Ford Performance vôbec cudzí. Riadenie je priame a rýchle až do takej miery, že pri parkovaní sa s katastrofálnym polomerom otáčania celkom zabavíte. Na technickom okruhu či horskom priesmyku však zažijete nirvánu.

Zvuk trojvalca je vzrušujúci a pripomína veľkoobjemové šesťvalce pri nižších otáčkach. Je to špecifický zvuk, no k charakteru auta sedí fantasticky. Zo zákruty ťahá Fiestu ST pod plným plynom samosvorný diferenciál Quaife, ktorý klame fyzikálne zákony inžinierskym umom.

Pri pustení plynu v prudkej zákrute zadok najmenšieho ST-čka kontrolovane odletuje „mimo koľají“ a prinúti vás prestať ľutovať svoje rozhodnutie kúpiť si auto s pohonom predných kolies. Budete ju milovať.

Obraz doby a jej muchy

No a čo by to bolo za výkonné auto, ktorého ambície by nebrzdili prehnané ekologické snahy. Fiesta ST disponuje deaktiváciou jedného z troch valcov motora. Tá nastáva pri pokojnej jazde do medzimestských rýchlostí. V režime dvojvalca však motor nepôsobí pokojným dojmom. Jeho vibrácie prechádzajú do kabíny a celý ekologický zámer pôsobí akosi nedoladene.

Celá táto mágia dokáže stlačiť spotrebu na 5 litrov na stovku za hranicami mesta a pod 5 litrov, keď je premávka v ňom prívetivá. Diaľničná spotreba sa dokáže ustáliť pod hranicou 7 litrov a ak Fieste ST šliapnete na krk, s úsmevom si vypýta viac ako 10 litrov na stovku. To ste už však po niekoľkých záchvatoch smiechu.

Základná cena modelu – Ford Fiesta ST 3 – 3. dv: 23 490 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Fiesta ST 3 – 5. dv: 23 990 €
Záruka: 5 rokov 120 000 km
Registračná daň: 870 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1497
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:290/1600-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:232
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,6/5,1/6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:288
Objem nádrže [l]:42
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1283
Rozmer pneumatík:205/40 R18
Dĺžka [mm]:4068
Šírka [mm]:1783
Výška [mm]:1469
Rázvor [mm]:2493