TEST: Ford Fiesta | Ako z rozprávky

3251

Takto má vyzerať auto do mesta – veselé a usmievavé. Boli sme však zvedaví, či nová Fiesta jazdí rovnako dobre ako vyzerá.

V momente, ako nám táto kráska zaparkovala v „redakčnej garáži“, sme vyhlásili internú anketu o najkrajšie auto v segmente B. Jeden kolega síce hlasoval za SEAT Ibiza a druhý za Mazdu2, ale potom sme ich zavreli do skrine, takže Fiesta zvíťazila úplne jednohlasne… a hlavne demokraticky. Videli ste to podarené denné svietenie, ktoré ma Fiesta po obvode svetiel? Vyzerá to ako štýlové okuliare s tenkým rámom. Veľmi veľa však urobí aj farba. Táto Blue Wave je podľa mňa najkrajšia z celej ponuky. Ak si k tomu prirátate tie 17-palcové disky kolies, zrazu pred vami stojí síce malé, ale veľmi sebavedomé auto so sviežim dizajnom.

Bohatá výbava

Na novú Fiestu som sa tešil. Dokonca som ju uprednostnil pred BMW X3, ktoré som prenechal na test kolegovi. Mám rád malé autá, pretože sú praktické do mesta a ponúkajú stále viac výbavy z vyšších tried. A to platí obzvlášť pre novú Fiestu. Má toho toľko, že ani neviem, kde začať. Samozrejme, záleží od konkrétneho stupňa výbavy, pričom v testovanom aute je aj tak veľa prvkov za príplatok, ale je skvelé, že aj vo vozidle tejto triedy môžete mať nielen vyhrievané sedadlá či volant, ale aj čelné sklo. Ďalej je tam otvárateľné strešné okno, ktoré zaberá takmer celú plochu strechy, prémiový audiosystém značky Bang&Olufsen a ozdobou interiéru je 8-palcový dotykový displej multimediálneho systému SYNC 3 s navigáciou a hlasovým ovládaním. Potešia aj asistenčné systémy ako systém udržiavania v jazdnom pruhu (štandard aj v základnej výbave), systém strážiaci mŕtvy uhol či parkovací asistent, ktorý vám pomôže zaparkovať nielen pozdĺžne, ale aj priečne.

Kvalita vypracovania palubnej dosky je príkladná, dizajn nepoteší ani neurazí.

Motor roka

Pod kapotou nami testovaného auta pracoval známy litrový trojvalec EcoBoost, ktorý sa stal vo svojej kategórii motorom roka už šesťkrát po sebe. Zabudnite na predsudky z malého objemu a prevezte sa v tom aute. To, že to predsa nemôže mať výkon, keď to má len jeden liter objemu a tri valce, tvrdia iba tí, ktorí sa v tom aute nikdy neviezli. Turbo robí divy, treba si to jednoducho vyskúšať. Moju pozornosť však upútala nová automatická prevodovka. Nepátral som, prečo Ford upustil od dvojspojkovej prevodovky PowerShift, ale nový model používa ako alternatívu k manuálnym prevodovkám nový šesťstupňový automat. Ide o klasické riešenie s hydrodynamickým meničom, ale preklz meniča je taký veľký, že jazdný prejav pripomína skôr bezstupňové prevodovky CVT. Samozrejme, že sa to podpísalo aj na spotrebe paliva, ktorá je podľa údajov od výrobcu v meste o 1,5 l vyššia. Koľko to bude v skutočnosti neviem povedať, pretože toto je úplne prvý exemplár novej Fiesty, ktorý sme testovali. Treba však rátať so spotrebou minimálne šesť litrov, aj to mimo mesta. Na diaľnici je to pri konštantnej 130-tke zhruba 7,5 l/100 k a v meste sme jazdili za rovných osem litrov.

Typický Ford

Ako som si tak jazdil po našich rozbitých cestách, ani som si spočiatku neuvedomoval, v akom komforte sa veziem. Predsa len som presadol z Insignie, takže som si na komfort trochu zvykol. Potom mi to však došlo – sedím v malom aute, ktoré navyše jazdí na 17-palcových kolesách a ešte ani raz som si pri prejazde cez nerovnosť nezahryzol do jazyka. V novej Fieste nič nebúcha. Podvozok však nie je len dobre akusticky odhlučnený, ale nerovnosti žehlí so suverénnosťou o triedu väčšieho auta. V zákrutách sa pritom vďaka širšiemu rozchodu kolies (vpredu o 30 mm, vzadu o 10 mm) prakticky vôbec nenakláňa. Toto vo Forde vždy vedeli a svojej povesti neostali nič dlžní ani v prípade novej Fiesty. Viacerí odborníci sa zhodli na tom, že športová verzia Fiesty minulej generácie, model s označením ST, bol najlepší „hot-hatch“ v segmente B. Tento názor zdieľam aj ja a už na štandardnom modeli novej generácie je vidieť, že ST-čko bude perfektné. Veď už aj táto tyrkysová „nákupná taška na kolesách“ bez nejakých športových ambícií prakticky nepozná pojem nedotáčavosť a keď ju poznáte „čarovné slovíčko“, tak si vie v zákrute aj hodiť zadkom. Radosť jazdiť!

Resumé

Nová Fiesta ako taká je skvelá. Dokonca by som sa nebál ju porovnávať s najlepšími autami v tejto triede. Ak ale trváte na automatickej prevodovke, pred kúpou by som si ju pre istotu vyskúšal. A to aj keď poznáte PowerShift, pretože toto je niečo iné. Treba však porozmýšľať, či vám oslobodenie od radenia stojí za investíciu takmer 1 700 € a vyššiu spotrebu paliva.

Základná cena modelu – Ford Fiesta 1.1 Ti-VCT Trend (3 dv.): 10 690 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Fiesta  (74 kW) A6 Titanium (5 dv.): 16 730 €
Záruka: 5 rokov/120 000 km

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100)/4500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:170 /1400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,9/4,2/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:285
Objem nádrže [l]:42
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1184
Rozmer pneumatík:195/55 R16
Dĺžka [mm]:4040
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1476
Rázvor [mm]:2493