Talianska automobilka FIAT je jednou z najstarších na svete. Má za sebou bohatú históriu plnú svetových úspechov. Napriek tomu je jej povesť pošramotená. FIAT je úspešný v triede malých vozidiel a takisto je silným hráčom v segmente úžitkových vozidiel. Klasická stredná trieda však od čias prvej Cromy a prvého Brava akosi upadla. FIAT skúšal zvrátiť osud druhou generáciou modelu Croma, ktorá bola akýmsi crossoverom, no neuspel. V nižšej strednej triede to vyskúšal naposledy druhou generáciou modelu Bravo, ktoré bolo mimoriadne vydarené. Išlo o skvelé auto po všetkých stránkach, no napriek tomu nedosahovalo také predajné výsledky, aké by si zaslúžilo. Bohužiaľ, už bolo pre FIAT neskoro.
Skúsili to inak
FIAT zistil, že drahý vývoj auta, ktoré by bolo schopné konkurovať najlepším modelom v nižšej strednej triede, sa mu neoplatí. V prípade Tipa preto zvolil inú stratégiu. Na trh prišiel s veľkým, ale lacným autom. Minulý rok sa začal predávať sedan, ktorý neskôr doplnil hatchback a kombi. Môžem povedať, že nami testované kombi veľkosťou vnútorného priestoru nijako nezaostáva za jeho konkurentmi z nižšej strednej triedy. Na interiéri je však vidieť, že ho tvoria lacnejšie materiály. Otázka však znie, či to predstavuje nejaký problém. Ja som ten pocit nemal.
Turbo to istí
Tipo má v ponuke dva atmosférické benzínové motory, ale s tými som nejazdil a asi by som v dnešnej dobe už ani nechcel. Sedan sme testovali s 1,6-litrovým turbodieslom, ktorý mi vtedy pripadal ako najlepšia voľba. S príchodom ďalších karosárskych verzií sa však paleta pohonných jednotiek rozšírila o 1,4-litrový benzínový turbomotor T-Jet. Teraz považujem za najlepšiu voľbu práve tento agregát. Nie je síce ani zďaleka taký úsporný ako naftová „jedna-šestka“, ale je lacnejší a mimoriadne kultivovaný. Dokonca sa ani nespráva ako prepĺňaný agregát. Nemá žiadnu turbodieru, plynulo ťahá naprieč celým spektrom otáčkomera. Jeho jedinou nevýhodou je trochu vyššia spotreba. Mimo mesta sme jazdili za 6,5 litra benzínu na 100 km, no na diaľnici, kde motor točí pri rýchlosti 130 km/h na šiestom prevodovom stupni 3 250 ot./min., bola spotreba o liter vyššia. V meste sa pohybovala okolo 8,5 l/100 km. Skvelou správou však je, že FIAT ponúka túto verziu aj s továrenskou úpravou, ktorá jej umožní jazdiť aj na LPG. Cena takéhoto modelu je potom o 1 000 € vyššia, avšak náklady na prevádzku prakticky polovičné.
Resumé
FIAT Tipo kombi začína na cene 13 390 €. Je to až neuveriteľne nízka suma za takéto auto, ale nami testovaný model (najsilnejší benzínový motor, najvyššia výbava) začína na úrovni 16 790 €. To už zas až tak málo nie je. Kam sa teda podel hlavný argument v prospech Tipa – nízka cena? Pravdupovediac, nikam. Stále je to najlepšia cena v nižšej strednej triede. Ak si to porovnáte s rovnako výkonnou konkurenciou s podobnou výbavou, Tipo ostáva vždy najvýhodnejšou voľnou. Jediné, s čím sa majiteľ bude musieť zmieriť, sú tvrdšie plasty v interiéri. Myslím si však, že to je len nepatrná daň za ušetrené peniaze.
Základná cena modelu – FIAT Tipo kombi 1.4: 13 390 €
Základná cena testovanej verzie – FIAT Tipo kombi Lounge 1.4 T-Jet: 16 790 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 110 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1368 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 88 (120)/5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 215 /2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,8 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 7,7/5,0/6,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 550 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1305 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4571 |
Šírka [mm]: | 1792 |
Výška [mm]: | 1514 |
Rázvor [mm]: | 2638 |