Dacia sa mení nenormálne rýchlo. Z automobilky, ktorú pri jej formálnom comebacku s modelom Logan mnohí podceňovali (a niekedy aj oprávnene), sa stal celkom bežný hráč na trhu, s ktorým musia počítať aj drahší konkurenti. Sandero v plnke to len potvrdzuje.
Za tých pár rokov sa nezmenila len Dacia, zmenila sa aj pozícia Sandera v rámci modelovej palety. Zatiaľ čo vstupnou bránou do sveta slovenského motorizmu bol v minulej generácii Logan Access, teraz jeho úlohu prevzalo Sandero v rovnakom výbavovom stupni, ktorý začína na dumpingových 8 900 eurách.

Základ aj strop
Pri testovanom aute sa však nachádzame na úplne inej strane výbavovej škály. Sandero Stepway je dokonca v očiach Dacie taká špeciálna snehová vločka, že má aj vlastný cenník, čím sa odlišuje od svojich “neoplastovaných” súrodencov. Zaujímavosťou je, že teraz je Sandero Stepway možné mať aj v nižšej výbave Essential, ktorá neobsahuje ani displej infotainmentu. Ak túžite po takomto Sandere, pripravte si 11 600 eur za nepriamo vstrekový motor TCe 90.

Sandero Stepway ale v novej generácii prinieslo aj niečo, čo by od neho veľa ľudí nečakalo: Inovácie. Myslím tým použitie skutočnej automatickej prevodovky – nie tragicky pomalého robotizovaného manuálu ako v prípade druhej generácie.

Väčší Duster, o ktorom píšeme na strane 12, síce dostal do vienka dvojspojkovú prevodovku EDC, no menšie Sandero sa spolieha na menší motor, ku ktorému Renault priradil “bezstupňové” CVT. Od manuálneho Sandera je drahšie o plnotučných 1 100 eur, zároveň je však za 14 100 eur stále jednou z najlacnejších ciest k sladkému ničnerobeniu za volantom.

Fešák
Vnútri ani zvonka na to však vôbec nevyzerá. Exteriér zaujme efektným oplastovaním a super praktickým integrovaným strešným nosičom, vďaka LED technológii je ale o triedu hodnotnejšie aj vypracovanie svetlometov. Autu pomáhajú tiež vyvážené proporcie a robustný dizajn – vyzerá robustne, no nie prehnane.

Na podobnú strunu sa snaží zahrať aj interiér, ktorý tvoria predovšetkým lacnejšie a ľahko udržiavateľné plasty. Selekcia materiálov je však urobená veľmi dobre, takže to na celej palubnej doske nie je vôbec vidieť – obzvlášť vo výbave Comfort, ktorá ju má obšitú textíliou s podarenou textúrou. Vydarené je aj tvarovanie palubnej dosky, ktoré je moderné, jednoduché a pravdepodobne zostarne veľmi pomaly.

Keďže Sandero teraz vychádza z koncernovej platformy CMF-B, na ktorej je postavený aj sesterský Renault Clio, o niečo sa zväčšil aj priestor pre pasažierov na zadných sedadlách Sandera. Stále to nie je najviac v triede, za seba som si ale ako priemerný Európan sadol prakticky bez kompromisu, no veľa ďalšieho priestoru na kolená mi už nezostalo. Batožinový priestor ponúka dôstojných 410 litrov objemu.

Nič nepokazíte
Posledné Sandero, ktoré ašpirovalo na použitie automatickej prevodovky, si z koncernového kútika ukradlo neveľmi podarený robotizovaný manuál. Tentoraz spolieha na variátorovú techniku, ktorá by v teórii mala byť podobne robustná ako nepriamo vstrekový litrový trojvalec TCe 90 s výkonom 67 kilowattov a medzichladičom typu vzduch-vzduch.

CVT prevodovka je pre motor s takým výbušným priebehom krútiaceho momentu, aký má motor TCe 90, veľmi dobrým kompromisom. Jednotku dokáže držať v efektívnych otáčkach, čo je pre jej charakter kľúčové, tento systém zároveň garantuje plynulosť v momentoch, keď automat oceníte najviac – pri posúvaní sa v meste.

Variátor však Sanderu určite nepomáha v rámci spotreby, ktorá sa bude v bežnom svete pohybovať od šiestich litrov paliva na stovku vyššie, náš kombinovaný priemer sa zastavil na 6,8 litroch. A to je rovnako fér ako zvyšok tohto stroja.
Základná cena modelu – Dacia Sandero Stepway Essential TCe 90: 11 850 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT: 14 350 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Euro NCAP: 2* (2021)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | 1,0 Tce |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 67 (91) / 4500 - 5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 142 / 1750 - 4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 163 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 14,2 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,6–5,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 328 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1197 - 1234 |
Rozmer pneumatík: | 205 / 60 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4099 |
Šírka [mm]: | 1848 |
Výška [mm]: | 1 535 |
Rázvor [mm]: | 2604 |